Wpis z mikrobloga

Miraski,

Wczoraj wykopaliśmy informację o naszym uczestnictwie w konferencji V4 Perspective on the Internal Market: Sharing Economy and Beyond, która odbędzie się w najbliższy piątek w Pradze. To dla nas ogromne wyróżnienie, bo z zagranicznych start-upów, oprócz nas, zaproszono tylko Ubera. Dyskusja na konferencji będzie dotyczyć obecnego stanu oraz przyszłości sharing economy w krajach Grupy Wyszehradzkiej.

Jako, że tworzymy silną Społeczność, chcielibyśmy poznać Wasze odpowiedzi na dwa następujące pytania:
1. Czy rozprzestrzenienie się platform typu Uber, BlaBlaCar czy PickPack (car sharing) obniży popyt na nowe samochody?
2. Czy kraje (szczególnie Polska, Słowacja, Czechy, Węgry) mogą dużo zyskać na ekonomii współdzielenia się?

Chcemy poznać Wasze poglądy, bo sami siedzimy w tym tak głęboko, że czasem ciężko być obiektywnym :)

#sharingeconomy #startup #konferencja #ekonomia #transport #pickpack
  • 12
@PickPack: 1. Sprzedaż nowych samochodów ostatnimi czasy nieznacznie rosła w naszym regionie (podnosi się po sporym kryzysie, prognozuje się dalsze wzrosty). Z racji ogromnej ilości innych przyczyn, raczej unikałbym wyciągania wniosków z tym uberem i blablacarem.
Może zachęcić do kupowania samochodów, bo koszty użytkowania będą niższe. Ale jak to wykażesz na jakimś wykresie to na 99% będzie to czysty przypadek.
2. jeden rabin powie tak a inny rabin powie nie. (
@bmbcz01: wlasnie też tego sie obawiamy, że niektóre teorie mogą byc kompletnie wyssane z palca i że sharing economy na tak wczesnym etapie rozwoju w Polsce nie wpływa w żaden sposób na gospodarkę, a większość z założeń sie sprawdza przez przypadek. Dzieki za uwagę :)
@PickPack: Jeszcze odnośnie punktu 2. Dużo się gada o tym, że takie rozwiązania są ekologiczne, ale to nie ma dla przyrody żadnego znaczenia.
Na konferencjach branży automotive ostatnimi czasy powtarza się kilka sloganów związanych z tym tematem:
1. 4 największe statki towarowe emitują więcej CO2 do atmosfery niż wszystkie samochody razem wzięte (nie tylko osobowe, ciężarówki też)
2. żeby nawdychać się tyle CO2 co przy smażeniu kiełbaski na grillu musiałoby przejechać
bmbcz01 - @PickPack: Jeszcze odnośnie punktu 2. Dużo się gada o tym, że takie rozwiąz...

źródło: comment_cmoldy5hOGEc6cQYGlWMwKOiEZKr3U0V.jpg

Pobierz
@PickPack: 1. Obniżając koszty, w tym przypadku posiadania auta, zwiększa się popyt. To podstawowe prawo ekonomii, ale aby sobie to uzmysłowić proponuje następujący eksperyment myślowy: Co by się stało, gdyby benzyna była za darmo?
2. Załóżmy iż dzięki współdzieleniu, efektywnie obniżamy koszt paliwa o 30 groszy na litrze. W 2014 spalono 22 611 000 000 litrów benzyny, ON oraz LPG. Dzięki temu uzyskalibyśmy blisko 7 mld dodatkowych środków w polskiej gospodarce.
@PickPack: 1. Czy rozprzestrzenienie się platform typu Uber, BlaBlaCar czy PickPack (car sharing) obniży popyt na nowe samochody?

Uber nie jest wyraźnie tańszy niż najtańsze taksówki (przynajmniej na bliższe dystanse), więc generalnie nie wiem co miałby tak naprawdę zmienić. BlaBlaCar przejął część ruchu z pociągów i autobusów, ale na nic więcej się póki co nie zapowiada niż na serwis dla ludzi chcących sobie "dorobić". O was to już w ogóle nikt
@edek-ecki: 1. Uber nie jest tańszy? Szczególnie po ostatnich obniżkach? Ich pozycja jest coraz silniejsza w Polsce (Polska jest trzecim największym europejskim rynkiem Ubera) i nie da sie ukryć, ze w perspektywie czasu moze mieć to wpływ na popyt na samochody - pytanie czy tak znaczący abyśmy to odczuli i aby odczuła to gospodarka. Co do BlaBlaCar - ale czy uważasz, ze to, ze jest (i pewnie bedzie) serwis dla ludzi
Załóżmy iż dzięki współdzieleniu, efektywnie obniżamy koszt paliwa o 30 groszy na litrze. W 2014 spalono 22 611 000 000 litrów benzyny, ON oraz LPG. Dzięki temu uzyskalibyśmy blisko 7 mld dodatkowych środków w polskiej gospodarce.


@wrzesien: 2. Mega ciekawe spostrzeżenie!
ber nie jest tańszy? Szczególnie po ostatnich obniżkach? Ich pozycja jest coraz silniejsza w Polsce (Polska jest trzecim największym europejskim rynkiem Ubera) i nie da sie ukryć, ze w perspektywie czasu moze mieć to wpływ na popyt na samochody - pytanie czy tak znaczący abyśmy to odczuli i aby odczuła to gospodarka. Co do BlaBlaCar - ale czy uważasz, ze to, ze jest (i pewnie bedzie) serwis dla ludzi chcących sobie "dorobić"