Wpis z mikrobloga

Intercity nie przepłaciło za Pendolino
Wielokrotnie padały oskarżenia, że PKP Intercity przepłaciło za pociągi Pendolino. I co? Za bardzo podobne składy Włosi zapłacą prawie dwa razy więcej. Przepłacają też Szwajcarzy.

(...) Chyba najciekawszą informacją, jaką otrzymaliśmy jest wartość umowy. Opiewa ona na 460 milionów euro za zakup 8 pociągów wraz z 20-letnim okresem utrzymania. Oznacza to 57,5 mln euro za jeden pociąg.

W lutym tego roku Alstom otrzymał kontrakt o wartości ok. 115 mln euro na dostawę czterech pociągów Pendolino dla szwajcarskiego operatora kolejowego SBB. Tu cena na pociąg jest prawie dwukrotnie niższa – 28,75 mln euro, ale nie obejmuje kosztów utrzymania składów.

Jak w tym zestawieniu wypada PKP Intercity? Za same pociągi przewoźnik zapłacił 400 mln euro, czyli 20 mln euro za jeden pociąg – dużo mniej, niż szwajcarskie koleje. Natomiast cena wraz z budową zaplecza i 17–letnim utrzymaniem została określona na 665 mln euro – 33,25 mln euro za skład.


PKP Intercity za same pociągi Alstomu zapłaci zatem zaledwie 80 proc. kwoty, jaką zapłacą szwajcarskie koleje SBB. Biorąc pod uwagę koszty utrzymania, polski przewoźnik płaci zaledwie 58 proc. kwoty, którą uiści włoskie NTV.

$$$

Dzieląc koszt jednostki, w której to cenie zawarty jest też koszt obsługi na lata obsługi (33,25 mln euro i 17 lat dla PKP, oraz 57,5 mln euro i 20 lat dla Włochów) wychodzi 1,955 mln dla PKP i 2,875 mln dla NTV za jednostkę.

Znalezisko jest tutaj:
http://www.wykop.pl/link/2865639/intercity-nie-przeplacilo-za-pendolino/

#baron24 #4konserwy #neuropa #kolej #pkp #polska #pendolino #niemoje #mikroreklama
BaronAlvon_PuciPusia - Intercity nie przepłaciło za Pendolino
Wielokrotnie padały os...

źródło: comment_nUSWbKJi5bW0ByvA6Mey3995woYekJ7h.jpg

Pobierz
  • 79
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@Baron_Al_von_PuciPusia: szacun za cierpliwość wobec bandy debili, która podjęła się z Tobą dyskusji. ją rozumiem, że nie każdy musi znać się na kolei, ale mógłby zamykać buzie jak się na czymś nie zna, zamiast pierdilic trzy po trzy z jakimiś głodnymi kawałkami.

A porównywanie pendolino do pesy, która nie dość że leci w #!$%@?, wykonuje pociagi zupełnie innej klasy, to już nawet nie komentuje xD

fanom tych rozwiazan proponuje pojsc
  • Odpowiedz
@nexiplexi: Jest to w artykule. Polecam.

Płacą więcej, mają o 3 lata dłuższe utrzymanie (przeliczając na roczne utrzymanie i tak wychodzi lepiej dla nas - zrobiłem to w pierwszym poście) i więcej 'bajerów'.

(...) Czy różnica w cenach składów może tkwić w parametrach technicznych pojazdów? Raczej nie. Alstom przyznaje, że pociągi dla PKP IC i NTV będą zbliżone pod względem technicznym. Wiadomo, że oba typy składów mają prędkość maksymalną 250 km/h, a na pokładzie europejskie systemy sterowania. W obu przypadkach spełnione będą wszystkie normy TSI. To wszystko, co mówi Alstom o ofercie dla Włoch.

Udało nam się potwierdzić, że Pendolino dla NTV, podobnie jak dla Polski, nie zostanie wyposażone w system wychylnego pudła. Co więcej, jeżeli przewoźnik, jak zapowiada, chce tym taborem obsługiwać trasy poza siecią KDP o napięciu 25kV AC, konieczne będzie zastosowanie także systemu zasilania 3kV DC. Polskie Pendolino ma trzy systemy zasilania, mimo że w Polsce występuje tylko napięcie 3 kV. W tym aspekcie także nie widać, za co
  • Odpowiedz
Ale była możliwość zakupu taboru z polskiej produkcji.

@kamil150794: Tam gdzie była taka możliwość to kupiono pociągi wyprodukowane w Polsce (20 Dartów i 20 Flirtów), w tym przetargu gdzie wygrał Alstom z 20 składami Pendolino nie zgłosił się żaden polski producent bo nie byli (i dalej nie są) w stanie wyprodukować pociągu spełniającego wymagania.
  • Odpowiedz
@kamil150794 @panjan NIe wiem czy wiecie ale PKP swojego czasu ogłosiło 3 przetargi. Do tego na kolej dużych prędkości nikt z polski nie wystartował. W dwóch innych przetargach, gdzie prędkość była niższa, wygrały polskie firmy. PKP kupiło 20 Pendolino, 20 FLIRT z konsorcjum NEWAG/Stadler i 20 dartów od PESY(darty mogą nie dotrzeć na czas i PKP straci dotację...)
  • Odpowiedz
@btr: @grzywus:

Nie znam konkretnego tematu, ale siedziałem kiedyś trochę w przetargach i jedno wiem na pewno - cała sztuka rozpisać tak przetarg żeby nikt poza jednym dostawcą nie mógł go wygrać. Pełno jest takich przypadków rocznie w skali kraju.
  • Odpowiedz
@rtone: Ale w jaki sposób przetarg na pociągi przeznaczone na najszybsze linie w kraju miał wygrać polski producent jeżeli żaden nie produkował wtedy (i nadal nie produkuje) składów o parametrach nawet zbliżonych do tych do których modernizowana jest CMK czy LK9?
  • Odpowiedz
Ale była możliwość zakupu taboru z polskiej produkcji.


@kamil150794: Już koledzy wyżej to jasno wyjaśnili, ale ciekawi mnie skąd masz takie info? Podzielisz się tym z nami?

@rtone: Nie ma, nie było i nie będzie w przewidywalnej przyszłości, składów KDP polskiej produkcji. Nie było żadnej 'sztuki' z rozpisywaniem przetargów.
  • Odpowiedz
@kamil150794: Ośmieszasz się. Może tylko trollujesz. Może tylko nie posiadasz wiedzy. Fakty jednak wyglądają tak, że w Polsce nie było, nie ma i nie będzie, producenta, który byłby w stanie dostarczyć składy KDP.

Jakiś koleś z PiSu może mówić, że było albo jest inaczej. Kłamie albo jest ignorantem. Co z tego? Słuchaj ludzi, którzy coś wiedzą.
  • Odpowiedz