Wpis z mikrobloga

Intercity nie przepłaciło za Pendolino
Wielokrotnie padały oskarżenia, że PKP Intercity przepłaciło za pociągi Pendolino. I co? Za bardzo podobne składy Włosi zapłacą prawie dwa razy więcej. Przepłacają też Szwajcarzy.

(...) Chyba najciekawszą informacją, jaką otrzymaliśmy jest wartość umowy. Opiewa ona na 460 milionów euro za zakup 8 pociągów wraz z 20-letnim okresem utrzymania. Oznacza to 57,5 mln euro za jeden pociąg.

W lutym tego roku Alstom otrzymał kontrakt o wartości ok. 115 mln euro na dostawę czterech pociągów Pendolino dla szwajcarskiego operatora kolejowego SBB. Tu cena na pociąg jest prawie dwukrotnie niższa – 28,75 mln euro, ale nie obejmuje kosztów utrzymania składów.

Jak w tym zestawieniu wypada PKP Intercity? Za same pociągi przewoźnik zapłacił 400 mln euro, czyli 20 mln euro za jeden pociąg – dużo mniej, niż szwajcarskie koleje. Natomiast cena wraz z budową zaplecza i 17–letnim utrzymaniem została określona na 665 mln euro – 33,25 mln euro za skład.


PKP Intercity za same pociągi Alstomu zapłaci zatem zaledwie 80 proc. kwoty, jaką zapłacą szwajcarskie koleje SBB. Biorąc pod uwagę koszty utrzymania, polski przewoźnik płaci zaledwie 58 proc. kwoty, którą uiści włoskie NTV.

$$$

Dzieląc koszt jednostki, w której to cenie zawarty jest też koszt obsługi na lata obsługi (33,25 mln euro i 17 lat dla PKP, oraz 57,5 mln euro i 20 lat dla Włochów) wychodzi 1,955 mln dla PKP i 2,875 mln dla NTV za jednostkę.

Znalezisko jest tutaj:
http://www.wykop.pl/link/2865639/intercity-nie-przeplacilo-za-pendolino/

#baron24 #4konserwy #neuropa #kolej #pkp #polska #pendolino #niemoje #mikroreklama
Pobierz
źródło: comment_nUSWbKJi5bW0ByvA6Mey3995woYekJ7h.jpg
  • 79
@Baron_Al_von_PuciPusia: Pracowałem swego czasu w firmie która stoi za wyprodukowaniem Pendolino ( Alstom )
W momencie przetargu, a właściwie rozstrzygania go całe biuro R&D w Szwajcarii leżało na plecach ze śmiechu że Polska kupiła "lino" bez Pendo ( od pendulum - wahadło - wychylenie na zakrętach ) To tak jakby kupić wyścigowe auto ale z silnikiem z polo 1.3 D i tylko połową cylindrów a i najlepiej na gaz przerobione.

W
@umiarkowanie_zly_czlowiek: Prawie połowa wyprodukowanych (z 400) Pendolino na świecie nie ma wychylnego pudła. Wychyłu nie mają Pendolina polskie, część włoskich, hiszpańskie i chińskie. I właśnie te część włoskich Pendolino bez wychylnego pudła to te zamówione przez NTV o których mowa w artykule, że są takie drogie.

Pendolino to nazwa marki pociągu. Tak samo zamówione przez PKP Intercity pociągi FLIRT są pociągami dalekobieżnymi (tak jak część Flirtów na świecie) wbrew swojej nazwie
@kakaowymistrz: Skoro mamy jedną drogę do sklepu to czekam aż wybudują w ciągu roku setki innych dróg tak aby można było wykorzystać te porsche jak najszybciej biorąc pod uwagę, że jego cena spada z dnia na dzień i każda chwila gdy ten pojazd stoi i nie jeździ to duża kasa w błoto. Szkoda aż liczyć ile już nie wykorzystaliśmy.
@kakaowymistrz: Nikt o Pcimiu nie mówi. Chciałbym aby były zbudowane tory polskimi firmami pomiędzy miastami wojewódzkimi, a dopiero później pokupowane pociągi tak aby dało się je wykorzystać i w miarę naszych możliwości infrastrukturalny i finansowych. Tyle.
Skoro się jeździ do tej pory dużym fiatem, a sąsiad produkuje nowe vW, to po co się zapożyczać i kupować porshe, skoro ani nie ma na to jeszcze dróg, a kupując nowego Vw dostaniemy do tego pracę.


@panjan1111: Jak mówię - to absurd.

Równie dobrze moglibyśmy zostać przy modernie kibli. Bo przecież modernizowane kible to klasa wyżej od starych kibli. Więc po co nam lepsze?

W rzeczywistości jednak, a nie w