Wpis z mikrobloga

@Pokretny: Wykazałem wyżej, że istnieje przypadek dla którego samolot nie jest w stanie ruszyć, tj. taśmociąg o olbrzymich oporach, które uniemożliwiają jakikolwiek ruch kół.
Podobnie jest z odwrotną sytuacją - pas o zerowych oporach ruchu (albo przynajmniej mniejszych niż opory łożyska koła). Wtedy samolot na pewno poleci.
  • Odpowiedz
Uwaga podaje rozwiązanie:
Jeśli bieżnia czy taśmociąg ruszy a samolot będzie mieć wyłączone silniki to wtedy jego koła bd się poruszać z taką samą prędkością co taśmociąg czyli samolot będzie stać w miejscu bo przeciwny zwrot. Ale gdy odpali silniki to już kadłub zacznie się poruszać i samolot z tego taśmociągu #!$%@? bo prędkość kadłuba <> prędkość kół i wystartuje ale może nie nabrać odpowiedniej prędkości i jebnąć zaraz po starcie. Ale
  • Odpowiedz
@Captivity: Na zdrowy rozum. Samolot aby wzbić się w powietrze musi energią swoich silników pokonać opór powietrza i siłę tarcia. Taśmociąg dopasowuje się do prędkości kół więc siła tarcia nie odgrywa tutaj żadnej roli, bo dla obserwatora stojącego z boku samolot nie pokonuje nawet metra, mimo że koła się ruszają. Samolot nie pokonując ani oporu powietrza ani tarcia nie może wzbić się w powietrze.
  • Odpowiedz
@biczplis: No dobra, przekładam na bliżej nieokreślone jutro ( )
A tak na serio to naprawdę poleci. Natura ludzka przyzwyczajona do rozpatrywania napędu kół od powierzchni, a nie od innego układu - stąd te różnice zdań ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@biczplis: No dobra, przedstawie moją argumentacje. Czy mnie wyśmiejesz czy się zgodzisz, mniejsza ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Napęd w samolotach pochodzi od silników (pomijam wszelkie dane szczegółowe). Rozpędzają samolot stopniowo do osiągnięcia V2, ale nie powiązujemy tego z taśmociągiem/ziemią czy innymi środowiskami, bo nie one są źródłem przyrostu prędkości. Odpychamy się względem powietrza, zyskujemy TAS co przekłada się na GS(tutaj względem taśmociągu)=2*TAS.
  • Odpowiedz
@biczplis: Trzeba wprowadzić do układu, bez tego samolot nie zacznie przyśpieszać a to poskutkuje brakiem ruchu taśmociągu. Więc sobie będzie stał, wtedy racja. Dziwne by było gdyby wystartował ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Teraz mnie poniosło i wprowadziłem do tego opory tarcia toczne przy dwukrotnej TAS i opory aero, ale w sumie wiele to nie zmienia.
  • Odpowiedz
@Captivity: Niestety nie wystartuje, pierwsza faza startu samolotu polega na jego rozpędzeniu, cała masa spoczywa na kołach, jeżeli te będą kręciły się z tą samą prędkością co podłoże, ale innym zwrotem to samolot będzie stał w miejscu. Nie za bardzo rozumiem dlaczego taka gorliwa dyskusja wniknęła z tego pytania.
  • Odpowiedz