Wpis z mikrobloga

Mireczki, rozpoczynamy cykl porad dotyczących zakupów przez internet.
Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
Jest to bardzo ważne, ponieważ determinuje zakres naszych potencjalnych uprawnień.

Po pierwsze musimy ustalić, czy kupujemy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, czy też od przedsiębiorcy. Starajcie się zawsze kupować od przedsiębiorcy, gdyż znacznie zwiększa to zakres naszych uprawnień, w szczególności prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny.
Niezależnie od danych podanych na Allegro lub innym portalu, przedsiębiorcę możemy sprawdzić w dwóch miejscach: CEIDG (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą) lub KRS (osoby prawne).
Nie kupujemy od przedsiębiorców z zagranicy, gdyż utrudnia to potencjalne egzekwowanie naszych praw.

Jeśli kupujemy od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej to zawsze płacimy przelewem i prosimy o pełne dane adresowe. Nawet jeśli dostaniemy fałszywy adres to będziemy mieli imię i nazwisko sprzedawcy lub osoby, która zna sprzedawcę. W razie dochodzenia roszczeń zawsze możemy zwrócić się z wnioskiem do MSW o udostępnienie adresu zameldowania lub innych danych.

W następnym wpisie krótko opiszę wszystkie reżimy prawne, które mogą mieć miejsce przy podnoszeniu roszczeń. Jest ich kilka i w pewnym zakresie się zazębiają, więc ważne jest wybranie odpowiedniego.

Zadawajcie mi proszę pytania, które Was najbardziej ciekawią w kontekście zakupów przez internet. Finalnie wpisy przybiorą formę poradnika w PDF, więc im więcej będzie tam ciekawych, odpowiednio pogrupowanych informacji, tym lepiej.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych.
-------------
  • 62
@Wypoks: Sformułowałbym to pisemnie informując o planowanym odstąpieniu w przypadku niewysłania laptopa i nieotrzymania numeru nadawczego przesyłki. Też nie korzystałem z programu ochrony kupujących, więc Ci nie doradzę. Z komentarzem się wstrzymaj - nie ma sensu zaogniać sytuacji.
@LaudatorLibertatis: Klient kupił towar, rzekomo nie dostał przesyłki, rozpoczął spór na allegro pisząc że nie wysłaliśmy towaru i przestał się odzywać. Przesyłka wróciła do nas z informacją że klient jej nie odebrał. Spór trwa dalej i jeśli go nie zakończy w ciągu 7 dni będziemy mieli podwyższoną prowizję od allegro przez dwa miesiące. Co w takim przypadku zrobić? Allegro twierdzi że nie ingeruje w spory mimo że przesłaliśmy im i kupującemu
@jacekdz: Nie znam wewnętrznych regulacji Allegro w tym zakresie. Rozstrzyga umowa zawarta pomiędzy Wami, Allegro, czyli treść regulaminu. Sam fakt wszczęcia, nawet bezzasadnego sporu miałby powodować zwiększenie prowizji? Jeśli tak to można w tym zakresie dochodzić odszkodowania od osoby, która bezzasadnie wszczęła spór. Może jak go tym postraszycie, to go wycofa.
@LaudatorLibertatis: Witam, jakiś miesiąc temu kupiłem na allegro klucz aktywacyjny do Windowsa, jednak klucz był nieaktywny, zadzwoniłem do Microsoft celem wyjaśnienia i odpowiedzieli, że to jest wersja MSN (dla szkół i studentów) i nie można tego odsprzedawać. Napisałem do sprzedawcy z prośbą o zwrot pieniędzy, odpisał, że zostaną zwrócone w ciągu trzech dni. Jednak nie zwrócił, teraz już nie odpisuje na maile. Rozpocząłem spór na allegro, do zakończenia pozostało 19 dni.
@James_Earl_Cash: Odstąp od umowy powołując się na wadę przedmiotu sprzedaży i wezwij do zapłaty. Następny krok to sprawa cywilna. Możesz mieć pełnomocnika z rodziny. Ewentualne przesłuchanie w charakterze świadka będzie się dało ustalić z sądem i być może zegrać z datą Twojej obecności w kraju. Być może wystarczyłoby wezwanie do zapłaty napisane przez prawnika (polecam się ;-) ).
Starajcie się zawsze kupować od przedsiębiorcy, gdyż znacznie zwiększa to zakres naszych uprawnień,


@LaudatorLibertatis: super wpis, jak zwykle! :) tylko jedno ale, jesli ma to przybrac forme poradnika, to moze staraj sie utrzymywac wpisy w tej samej formie osobowej - skoro "starajcie sie" to rowniez "zakres waszych uprawnien", badz "starajmy sie" i wtedy "naszych uprawnien". Inaczej wychodzi przyslowiowe "wezmy sie i zrobcie to" :)
Pozdrawiam!
Niezależnie od danych podanych na Allegro lub innym portalu, przedsiębiorcę możemy sprawdzić w dwóch miejscach: CEIDG (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą)

@LaudatorLibertatis: Należy pamiętać, że osoba widniejąca w CEIDG może wystawiać przedmioty także prywatnie i wtedy kupujemy od osoby prywatnej, a nie od przedsiębiorcy.
Jeśli kupujemy coś od osoby fizycznej, prowadzącej działalność gospodarczą, to jeśli robi to jako przedsiębiorca to zazwyczaj powinien wystawiać faktury (na Allegro w sekcji "Dostawa i płatność"
@padobar: jeśli ma to opisane w aukcji, lub na swoim koncie to ja nie widzę w tym nic łamiącego prawa.

A ten Pan ma:

16. Kupujący jako importer akceptuje że towar jest wysyłany na adres kupującego bezpośrednio z kraju sprzedawcy/producenta. Przesyłki obejmuje procedurą celną i vat poczta polska (sporadycznie mniej niż 1% przypadków) albo odbiorca towaru na własną rękę.


@notavailable: nie chodzi o łamanie prawa a o poradę dla kupujących.