Wpis z mikrobloga

26 lutego o godz. 18:00 na wydziale Fizyki UW w ramach cyklu "Zapytaj fizyka" prof. Michał Heller wygłosi wykład zatytułowany "Fizyka i filozofia czasu: stąd do wieczności". Na pewno nie będzie problemu aby osoby spoza wydziału mogły swobodnie wejść na wykład, dlatego dzielę się z wami tą informacją.

Przy okazji chciałbym polecić trzy teksty Hellera podejmujące temat racjonalności wszechświata:
1. Czy świat jest racjonalny? - tydzień temu wrzuciłem na mirko, pozostałe 2 są kontynuacją rozważań z tego artykułu.
2. Czy świat jest matematyczny?

Jest rzeczą zastanawiającą, że dyskusje wokół problemu matematyczności świata znacznie bardziej polaryzują poglądy dyskutantów niż to ma miejsce w przypadku innych polemik. Jedni (przeważają wśród nich fizycy–teoretycy) uważają, że choć fakt matematyczności świata jest oczywisty, ma on głęboką wymowę filozoficzną; inni (dominują wśród nich filozofowie) utrzymują, że cały problem jest banalny i nie wart dyskutowania. Czemu przypisać taką polaryzację stanowisk? Myślę, że racji wyjaśniającej to interesujące zjawisko należy szukać w powszechności tej cechy, jaką jest matematyczność świata. Jeżeli ontyczna matematyczność świata jest warunkiem koniecznym istnienia, to wokół nas nie ma niczego, co nie byłoby matematyczne. Nie mając „punktu odniesienia” (czy raczej „czegoś dla kontrastu”), trudno tę cechę dostrzec. Podobnie jak nie dostrzega się prędkości naddźwiękowego odrzutowca, siedząc w tym odrzutowcu.

3. Czy kosmos jest chaosem?

#fizyka #uw #filozofia #matematyka #heller #liganauki #ligamozgow

Wołam też ludzi przeglądających tag #religia aby rzucili okiem na te trzy teksty, ponieważ ich autor jest również księdzem teologiem.

Profesor Heller walczy z prymitywnymi wyobrażeniami na temat relacji nauki i religii. Propaguje ideę metodologicznego naturalizmu, zgodnie z którą nauka nie może odwoływać się do bytów nadprzyrodzonych, jeśli chce rzetelnie wyjaśniać zjawiska. Wielu naukowców, a zwłaszcza liczni teologowie lubią łamać tę zasadę, próbując aktualne dziury w naszej wiedzy zapychać interwencjami boskimi. Takie podejście, błędne z filozoficznego, naukowego i teologicznego punktu widzenia, jak przekonuje Heller, pejoratywnie określane jest koncepcją „Boga luk” czy „Boga zapchajdziury” (ang. God of the gaps).
thecar - 26 lutego o godz. 18:00 na wydziale Fizyki UW w ramach cyklu "Zapytaj fizyka...

źródło: comment_OGgmJOzD9LuhRs4YBX2bKOBbxvZJ4H7s.jpg

Pobierz
  • 25
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach