Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko228
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Gancu
Gancu

Gancu

Dołączył 6 lat i 8 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 222
  • Znaleziska 220
  • Mikroblog 2
  • Obserwujący 3
  • Obserwowane 0

16

Czy warto wyłączać ogrzewanie na noc? Ile można zaoszczędzić na okresowym...

Czy warto wyłączać ogrzewanie na noc? Ile można zaoszczędzić na okresowym...

Obliczamy oszczędności jakie przyniesie obniżanie temperatury w mieszkaniu na noc. Schemat obliczeń do samodzielnego wykonania. Obliczanie oszczędności ciepła oraz spodziewanych oszczędności na rachunkach.

Gancu
z
pieniadzepodkontrola.pl
dodany: 05.12.2018, 10:18:12
  • 68
  • #
    energia
  • #
    ogrzewanie
  • #
    oszczedzanie
  • #
    dom
  • #
    mieszkanie
  • #
    pytanie
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 10:54:44
  • 14
@blazek: redukcja do 7 stopni spowoduje wychłodzenie ścian, które mają duuuużą pojemność cieplną. Ponowne nagrzanie będzie trwało długo i w tym czasie pomimo że temperatura powietrza w mieszkaniu wróci np. do 22 stopni, to ściany będą zimne i będziesz odczuwał dyskomfort cieplny do czasu aż nagrzeją się również ściany ... mówiąc obrazowo ściany będą jakby promieniowały chłodem. Jeżeli przez pewien czas jesteś w stanie taki dyskomfort zaakceptować, to OK. Jeżeli
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 10:56:11
  • -2
@jack_: zajrzyj do artykułu zlinka, tam są wszystkie wzory i przykłady. Warto policzyć rzecz dokładnie zamiast szacować na oko.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 10:58:24
  • 0
@mnlf: wydaje mi się że zbyt skrajnie szacujesz w obie strony. Nawet dom pasywny nie utrzymałby tak temperatury, żeby spaść o 0,1 stopnia. Poza tym równie ważna jak izolacja jest powierzchnia ścian przez które ucieka ciepło. W przypadku domu jest ona bardzo duża, więc ... bez konkretnych obliczeń się nie obejdzie.
Schemat podałem, więc zachęcam do samodzielnej weryfikacji własnych przeczuć.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 11:03:50
  • -2
@mnlf: jeżeli tak jest, że Twój dom trzyma ciepło jak termos, to oczywiście że taka regulacja u Ciebie nie ma najmniejszego sensu
inwestycja na etapie budowy przynosi wymierny efekt. Gratuluję decyzji!
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 11:18:05
  • -3
@mnlf: przez wentylację zapewne
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 11:29:34
  • 3
@blazek: proponuję przetestować tak jak napisałeś - weekend 15 stopni, długi wyjazd 7 stopni i właczenie ogrzewania z 1-2dniowym wyprzedzeniem przed powrotem,

w przypadku mojego mieszkania obliczyłem tzw. stała czasową, przyjmuje się że mieszkanie wychładza się do temperatury otoczenia po 3 stałych czasowych, u mnie stała to 83 godziny, czyli do temperatury otoczenia doszło by po 249 godzinach, te zjawiska są uwzględnione w obliczeniach w artykule we fragmencie dla stanów
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 11:40:05
  • 0
@blazek: jeżeli po pierwszym teście uznasz że jest za ciepło lub za zimno to następnym razem drobna korekta
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 11:53:00
  • -3
@mnlf: a wentylacji nie ma w domu?
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 11:54:45
  • 0
@blazek: sprawdzisz wchodząc do mieszkania po powrocie. Wejdziesz i będziesz wiedział czy jest OK, czy nie jest
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 11:57:38
  • 0
@blazek: to co dzieje się podczas Twojej nieobecności jest bez znaczenia (dla sprzętów w mieszkaniu jest wszystko jedno czy stoją w 7 czy 15 stopniach). Ważne co odczuwasz gdy wchodzisz po powrocie.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
05.12.2018, 12:32:27
  • 0
@mnlf: Jeżeli jest wentylacja, to jest też ruch powietrza przez nią. Nie musi wiać przez nią wiatr. Wystarczy zwykła cyrkulacja. Czyli z mieszkania wychodzi ciepłe a wchodzi zimne powietrze, czy tego chcesz czy nie. Już same wymagania techniczne zapewniające minimalny poziom wentylacji, np. w kuchni, czy łazience gwarantują nam stosowną utratę ciepła.

wymagana wymiana powietrza np.
70 m3/h w kuchni z kuchenką gazową;
50 m3/h w kuchni z kuchenką elektryczną;
50 m3/h
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
06.12.2018, 08:57:20
  • -1
bez pomiaru temperatur, to:

1. policz straty ciepła w mieszkaniu zgodnie z opisem w: http://www.pieniadzepodkontrola.pl/jak-policzyc-ile-ciepla-ucieka-z-mieszkania-przez-sciany-okna-drzwi-podloge-strop-dach/

2. policz oszczędności zgodnie z metodą uproszczoną, którą opisałem na końcu artykułu: http://www.pieniadzepodkontrola.pl/czy-warto-wylaczac-ogrzewanie-na-noc-ile-mozna-zaoszczedzic-na-okresowym-wylaczaniu-ogrzewania/

3. masz przybliżony wynik. Rzeczywisty może być o około 10-20% większy.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
06.12.2018, 09:05:26
  • -1
@devdd: bojler to nieco inny obiekt niż mieszkanie. Zdecydowanie szczelniej zaizolowany. Oczywiście zaproponowany schemat obliczeń można zastosować do bojlera, ale jedynie potwierdzi to co napisałeś na podstawie swoich doświadczeń. Bojlera nie ma sensu wyłączać. Oszczędności są pomijalnie małe, a niedogodności wiele.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
06.12.2018, 10:13:49
  • 0
@mayek: słaba ta prowokacja
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
06.12.2018, 12:09:31
  • 0
@mayek:
Sprawa pierwsza: Dziwi mnie że nie zauważyłeś, że artykuł nie generalizuje, że wszystkie domy działają tak samo, tylko wykonane są w nim obliczenia dla konkretnego przypadku i pokazany schemat jak to zrobić dla innych przypadków. Każdy kto chce, może na podstawie podanych informacji zrobić obliczenia dla swojego mieszkania/domu itp. Schemat uwzględnia czas wychładzania, czas dogrzewania, wszystkie procesy przejściowe charakterystyczne dla różnych źródeł ciepła, nawet tych niskotemperaturowych.
Wystarczy przyjąć do
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
06.12.2018, 13:09:30
  • 0
@mayek: musisz zacząć czytać ze zrozumieniem. Napisałem, że tak się przyjmuje, a nie że się wychłodzi. Zgodnie z prawem stygnięcia Newtona (znasz?) nigdy nie osiągnie temperatury otoczenia, ale tak się przyjmuje. Serio nie widzisz różnicy? Mało tego, zanim zbliży się do tej temperatury, to temperatura na zewnątrz zdąży się zmienić. Proces nadążania trwa w nieskończoność. Do tego dochodzi akumulacja ciepła, np. z promieniowania słonecznego, itp.
Zrób eksperyment. Znajdź opuszczony dom,
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
06.12.2018, 13:41:52
  • 0
@mayek: Ale jest pewnie ściana wspólna z mieszkaniem przez którą dopływa ciepło go garażu.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
06.12.2018, 15:26:22
  • 0
@mayek: A jak wstawiasz auto do garażu, to czekasz aż silnik się wystudzi, czy wstawiasz z gorącym silnikiem i potem się dziwisz, że w garażu jest cieplej?

1

PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) zasady, od kiedy, dla kogo, analiza,...

PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) zasady, od kiedy, dla kogo, analiza,...

Stało się! PPK wejdą w życie od 2019 roku. I co teraz? Cieszyć czy martwić? O ile spadnie twoja pensja? Analiza. Zasady funkcjonowania. Kalkulator PPK.

Gancu
z
pieniadzepodkontrola.pl
dodany: 26.11.2018, 08:40:03
  • 10
  • #
    ekonomia
  • #
    finanse
  • #
    emerytury
  • #
    oszczedzanie
  • #
    gospodarka
  • #
    pieniadze
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
26.11.2018, 09:06:39
  • 1
@zielony11: przyznaję, że ten wątek mrozi plecy, już zanim PPK w ogóle ruszyło. Wspominam o tym zresztą w artykule. Ale uwag mam więcej niż tylko ta jedna.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
26.11.2018, 09:39:50
  • 0
@gorzki99: przyznaję, ze szukałem czegoś, co mogło by stanowić taki dokument, ale nie znalazłem. W ustawie nie znalazłem również wytycznych co do tego, jakie treści dokument powinien zawierać. Jest chyba jeszcze za wcześnie na tworzenie takiego dokumentu. Sądzę, że dyskusja dopiero się rozpęta, bliżej połowy 2019 roku, gdy pierwsze osoby będą musiały decydować. Możliwe też, że obsługujący pracodawcę Fundusz Inwestycyjny będzie wymagał swojego wzoru. Wtedy takich wzorów może być więcej
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
04.12.2018, 13:33:41
  • 0
@zsklbnpsk:

Szkoda też, że nie poruszyłeś szerzej kwestii tego, w co mają być lokowane aktywa z PPK

ależ poruszyłem, wyraźnie o tym napisałem w swoich uwagach i wątpliwościach do PPK na końcu wpisu
Stratocaster00
Stratocaster00
Stratocaster00
15.11.2018, 07:59:42
  • 1
#energia
#prad
#rachunki
#gdansk
#trojmiasto

Cześć.
Stratocaster00 - #energia
#prad
#rachunki
#gdansk 
#trojmiasto 

Cześć. Gdańsk ...

źródło: comment_dOX7mVKrqbUVygMlHYMmXPmWPCXlylUD.jpg

Pobierz
  • 15
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Gancu
Gancu
Gancu 15.11.2018, 08:59:17
  • 0
@Stratocaster00: tu masz wszystko wyjaśnione: http://www.pieniadzepodkontrola.pl/ile-kosztuje-prad-i-jak-to-policzyc-kalkulator-cen-pradu/
  • Odpowiedz

469

Jak zbudować elektrownię słoneczną (fotowoltaiczną) i ile to kosztuje?

Jak zbudować elektrownię słoneczną (fotowoltaiczną) i ile to kosztuje?

Poradnik krok po kroku. Od doboru paneli słonecznych, przez wszystkie elementy systemu. Porady, wyjaśnienia, przykładowe obliczenia. Wszystko w jednym! Jasno, czytelnie i przejrzyście!

Gancu
z
pieniadzepodkontrola.pl
dodany: 13.11.2018, 08:41:08
  • 230
  • #
    technologia
  • #
    prad
  • #
    nauka
  • #
    panelesloneczne
  • #
    fotowoltaiczne
  • #
    elektrowniasloneczna
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 10:34:32
  • -7
@mendium: właśnie, jakich? :-D
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 11:53:09
  • 124
@nojasneurwa: @CherryJerry: @mendium: A znacie kogoś kto ma i jest niezadowolony?
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 12:41:00
  • -9
@G_O_: a proszę uprzejmie. Mimo że w Twoim komentarzu mało jest meteorytyki (dlatego mi się nie podoba), raczej jest to zbiór określeń: "strzelam", "jakby wejść", itp.
Ale do rzeczy.
1. Nie rozumiem dlaczego w artykule, który podopowiada jak coś zrobić samodzielnie, umieszczenie informacji, że te części które można zrobić samodzielnie nie są uwzględnione w wycenie uważasz za błąd. Jeżeli masz taką informację i dochodzisz do wniosku, że nie masz ochoty
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 12:52:26
  • 35
@Jar0sz: raczej chodziło mi o to, czy naprawdę jest zadowolony. Co prawda znam ludzi, którzy na prywatnych domach mają zamontowane panele i rozmawiałem z nimi. Są bardziej niż zadowoleni. Do całego systemu dołączona jest aplikacja na telefon, która nieustannie monitoruje produkcję prądu i zlicza wyprodukowanie kWh. Znajoma zachwycona mówi, że wieczorami zagląda ile tam jej się naprodukowało. Pogoda w tym roku była szalona, wiec mają naprodukowaną sporą górkę na zapas.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 12:56:52
  • 12
@btr: aktualnie można kupić instalacje "pod klucz", czyli dostawa + montaż w cenie zbliżonej do tej z artykułu. Czas płynie, wszystko się zmienia.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 13:02:43
  • -2
@Ashby: w tym roku na ilość dni słonecznych nie można było narzekać. Rolnicy mają dodatkowe dopłaty i faktycznie, dla nich ta technologia staje po prostu tania.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 13:23:15
  • -14
Tak. Jest uwzględnione, a dalsza dyskusja w tym tonie nie ma sensu.
Odbiór z licznikiem, chętnie zrobię Ci za zaproponowane przez Ciebie 5000 PLN.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 13:33:55
  • 4
@nojasneurwa: moc szczytowa, a nie jak piszesz maksymalna (to zupełnie inna sprawa) - jest szczytowa tylko z nazwy. Sposób jej wyznaczania jest opisany w artykule. Wyznacza się ją przy określonym promieniowaniu. W praktyce, przy wyższym promienowaniu (takie wyższe promieniowanie w Polsce to w okresie letnim norma), panel wyprodukuje więcej.
Moc szczytową wyznacza się po to, żeby przy użyciu odpowiednich współczynników zagwarantować odpowiedni margines produkcji dla odpowiedniej szerokości geograficznej. Dla naszej
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 13:38:52
  • -13
@G_O_: co do zabrudzeń, temperatury, itp odsyłam do jednego z komentarzy poniżej
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 13:55:54
  • -3
@nojasneurwa: racja! Czeski błąd po mojej stronie. Co do wyznaczania mocy paneli wszystko pozostaje w mocy i błędu logicznego w obliczeniach nie ma.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 14:08:33
  • 0
@bionesta: jaka moc, ile czasu użytkujesz instalacje i kluczowe pytanie, jak subiektywnie oceniasz swoje doświadczenia z tą instalacją?
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 14:16:10
  • 2
@bionesta: a ze zmianą w przepisach w 2018 roku - słuszna uwaga. Wymaga poprawienia w treści. Swoją drogą taka zmiana, to strzał w kolano.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 16:26:20
  • -1
@Johny777: fakt , ze nowe prawo rzeczy nie ułatwia.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 17:34:10
  • 6
@mrjetro: niezależność jest zawsze lepsza niz uzależnienie i masz rację, ze taka autonomia to wartość dodana , którą czasem trudno przecenić
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 18:59:51
  • -5
@many_more: mowisz o technologii sprzed kilku lat, aktualnie panele nie są juz tak wrażliwe, chyba ktoś Ci wciśnie zapas magazynowy w “promocji" po okazyjnej cenie
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 20:02:28
  • 0
@many_more: tanie panele powinny mieć obecnie w okolicy -0.4%/°C. W przypadku paneli cienkowarstwowych nawet mniej niż -0.24%/°C.
Temperatura odniesienia 20 - 25 stopni. Dka cienkowarstwowych oznacza to w skrajnych wrunkach maksymalny spadek mocy o okolo 15%
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 20:26:49
  • -1
@hbmm: Tresc artykułu juz poprawiłem.Informacja jest juz aktualna. Gdy artykuł powstawał ustawa o OZE gwarantowala stawki i nakladala na energetykę obowiązek odbioru nadmiaru w ustalonej cenie. W miedzyczasie ustawodawca zmieni zasady. Wcześniejsze zasady byly zdecydowanie korzystniejsze. Teraz nie opłaca się produkować więcej niż na własne potrzeby.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 20:56:25
  • 1
@pacmanxx: i to jest konkret !!!
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 21:03:40
  • 0
@many_more: takie % wykorzystanie jest wysoce prawdopodobne. Jednak główne ograniczenie nie wynika z temperaturu. Wysoka temperarura oznacza zwykle dobrą pogodę i kilkuprocentowy spadek nie ma az tak dużego wplywy na średnie roczne wykorzystanie panieli, jak krótkie , pochmurne dni bez słońca, gdy produkcja wynosi 0, bo nawet inwerter się nie włącza .
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 21:07:11
  • 0
@many_more: rozumiem, niestety w tym temacie jest tyke zmiennych losowych zwiazanych z pogodą, ze tego rodzaju wachania sa wysoce prawdopodobne. W zimie bywają takie okresy ze napięcie z paneli może nie przekroczyć progu startowego inwertera.Wtedy produkcja będzie równa 0.
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
13.11.2018, 22:06:14
  • -4
@tamtokontojuzusunalem: nie wat,
Energia = moc * czas
Czyli kWh
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
14.11.2018, 07:36:06
  • 0
@michal_0107: wszystkie mają, poli i mono aktualnie około 0,4%/°C
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
14.11.2018, 08:27:56
  • -1
@tomix: w uzupełnieniu cenyprądu dla odbiorców indywidualnych z uwzględnieniem opłat dodatkowych w Polsce z ostatnich kilkunastu lat:
Gancu - @tomix: w uzupełnieniu cenyprądu dla odbiorców indywidualnych z uwzględnienie...

źródło: comment_EkhrA6fx3ci6PLFFfp39t2VjeoZgRiM6.jpg

Pobierz
Gancu
Gancu
Gancu
Autor
14.11.2018, 08:38:12
  • 3
@ChceCosPowiedziec: ależ tak, ależ TAK - Polska to bardzo przyzwoite miejsce
po pierwsze: promieniowanie jest na tyle wysokie że pozwala spokojnie produkować prąd bez nadmiernego powiększania powierzchni elektrowni
po drugie: dlatego, że temperatury u nas zwykle są takie, że zdecydowanie ograniczają efekt utraty mocy paneli ze względu na wysoką temperaturę nadmierne nagrzanie
w konsekwencji przewaga południa europy nie jest aż tak radykalna jby się na pierwszy rzut oka wydawało.
We
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Strona 4 z 4
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 06.03.2019

    Komentator
  • Rocznica
    od 16.01.2025

    Rocznica
  • Król Wykopaliska
    od 08.03.2023

    Król Wykopaliska

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking