Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko542
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki
  • Informacje
  • Rozrywka
  • Sport
  • Motoryzacja
  • Technologia
  • Ukraina
  • Gospodarka
  • Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

1052

Obowiązkowy port USB-C dla elektroniki w UE. Nie tylko smartfony

Ambitnie wygląda propozycja rozszerzenia listy urządzeń objętych standardem USB-C o: laptopy, klawiatury, myszki, ekrany, drukarki, e-czytniki, przenośne nawigacje, słuchawki douszne, przenośnie urządzenia sportowe (np. liczniki i lampy rowerowe), latarki.

ntdc
ntdc
z
instalki.pl
17.02.2022, 13:24:00
  • #
    technologia
  • #
    europa
  • #
    ciekawostki
  • #
    komputery
  • #
    telefony
  • #
    laptopy
  • 475
    • Facebook
    • Twitter

Treści powiązane (2)

Kryptograficzna certyfikacja kabli USB-C, chipy E-Marker i C-AUTH

m132
z usb.org
  • 2

Dla tych co mysla, ze kable USB-C na drzewach rosna i rozdaje sie je za darmo...

mzimniak
z usb.org
  • 0

Komentarze (475)

najlepsze

Albtraum
Albtraum
17.02.2022, 14:20:54
  • 711
I bardzo dobrze. Denerwuje mnie pierdylion standardów, końcówek, przejściowek i kabli. Najlepiej żeby tyle urządzeń ile się da miało jeden standard, może być usb-c czy cokolwiek innego. Ładowarki i kable powinny mieć jasne duże oznaczenie jaką mają moc i jaka moc mogą przesyłać.
  • 71
matejkoo
matejkoo
18.02.2022, 07:31:41
  • -422
@Albtraum: USB C to największe nieporozumienie jeśli chodzi o laptopy. W takim sprzęcie powinny być porządne wtyki.
Bajo-Jajo
Bajo-Jajo
18.02.2022, 09:44:03 via Wykop Mobilny (Android)
  • -187
@Albtraum: standardowych koncowek? czyli micro usb z modyfikacjami ale dzialaja z wszystkimi micro usb i usb C? bo epoka roznych koncowek niekompatybilnych z innymi matkami skonczyla sie jakos kolo 2011
niegwynebleid
niegwynebleid
18.02.2022, 10:08:34
  • -136
@Albtraum: ale w sumie jesteśmy już na unormowanym poziomie - prawie wszędzie jest micro USB albo USB C.
Rynek sam to w sumie uregulował (z małą pomocą UE - zareagował na same plany wprowadzenia jednego standardu circa 15 lat temu). Taniej jest pewnie stosować w produkcji jeden standard. Świadomość użytkowników i internety też pomogły - gdyby ktoś dalej męczył swój standard to przy każdej recenzji byłaby o tym mowa.
menelpijak
menelpijak
18.02.2022, 11:08:27
  • 135
a może by się zabrali za elektronarzędzia i jakieś ustandaryzowane tego akumulatorowego śmietnika? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 14
Hatespinner
Hatespinner
18.02.2022, 12:25:58
  • 87
@menelpijak:
źródło: comment_1645183557s3QUgG9u8RddQiyO3pAOyo.jpg
MarianoaItaliano
MarianoaItaliano
18.02.2022, 12:26:16
  • 13
@menelpijak: Tu zawsze mogą twierdzić że różnica w woltażu urządzenia, USB jednak jest w miarę ustandardyzowane.
W.....y
konto usunięte 18.02.2022, 12:29:25
  • 3
różnica w woltażu urządzenia


@MarianoaItaliano: Ale złącze powinno być to samo i kompatybilne z każdym urządzeniem
PotwornyKogut
PotwornyKogut
18.02.2022, 10:02:06 via Wykop Mobilny (Android)
  • 65
w sumie to jeden z trzech sukcesów unii. brak wymogu paszportów, jedna ładowarka, tani roaming.
i brakowało mi jednej wtyczki do laptopów i jednego rodzaju stacji dokujących. naprawdę ciężko mi było na sercu jak musiałem w biurze wyrzucić kilkadziesiąt sprawnych stacji dokujacych, bo producentowi lapów zmieniła się koncepcja złącza. mam nadzieję, że to był ostatni raz, aczkolwiek niepokoi mnie trochę to, że wtyczkę usb-c trochę za łatwo jest wyłamać.
  • 34
Pawel993
Pawel993
18.02.2022, 10:41:10
  • 59
w sumie to jeden z trzech sukcesów unii. brak wymogu paszportów, jedna ładowarka, tani roaming.


@PotwornyKogut: zaraz sie zlecą kuce z konfederacji i powiedza ze to zabija innowacyjność i że Polska traci suwerenność bo lewackie przepisy UE każą mieć tani roaming
kunajk
kunajk
18.02.2022, 12:28:14
  • -29
@Pawel993: @PotwornyKogut: Ale UE wprowadza regulację teraz, a stan zastany jest już taki, że i tak większość nowej elektroniki korzysta już z USB-C bez nakazu ze strony UE.
ni0bi
ni0bi
18.02.2022, 12:29:02
  • -33
@PotwornyKogut: ale to trzeba miec plytkie myslenie by mowic ze sukcesem unii jest wymuszenie standardu elektroniki czy tani roaming xD
Morf
Morf
17.02.2022, 18:30:42
  • 32
Jakieś 5 lat za późno.
  • 1
ziarnodlakur
ziarnodlakur
18.02.2022, 12:45:46
  • 4
@Morf: Ale za to już za 2 lata może wejdzie w życie :)
elemenTH
elemenTH
18.02.2022, 12:42:55
  • 26
To jest doskonały standard do tego komunikacja zasilania z odbiornikiem, szeroki zakres napięć ładowania. Ładowarką od laptopa naładujesz laptopa, aparat, telefon czy co tam sobie chcesz ze złączem USB-C. W podróż zawsze biorę tylko jedną ładowarkę 65W od lapka właśnie.
  • 32
Adam_Malysz
Adam_Malysz
18.02.2022, 12:51:54
  • -21
@elemenTH: Laptop jakie ma zasilanie? 18V? Jak naładujesz tym telefon który wymaga 5V/9V?
elemenTH
elemenTH
18.02.2022, 12:53:34
  • 48
@Adam_Malysz: zerknij na ładowarkę do laptopa, obsługuje ona Power Delivery czyli adaptacyjny standard ładowania, dostosowuje napięcie do odbiornika stąd komunikacja o której piszę. Napięcie jest od 5V do 20V. Zawsze na początku ładowarka podaje bezpieczne 5V, dopiero po dogadaniu się z odbiornikiem napięcie się zmienia na odpowiednie.
Adam_Malysz
Adam_Malysz
18.02.2022, 12:56:37
  • 3
@elemenTH: A to chyba że tak, ja tam żyję jeszcze starym standardem
mathix
mathix
18.02.2022, 12:39:52
  • 20
USB C spoko, tylko pytanie co jak jakaś firma będzie chciała wprowadzić nowe, lepsze złącze? Będzie musiała prosić urzędników UE o zgodę i czekać 4 lata nim wydadzą decyzję?
  • 7
Issac
Issac
18.02.2022, 13:09:42 via Wykop Mobilny (Android)
  • 16
@mathix: dokładnie tak, USB C będzie mogło ciągać 80Gb/s i nawet 200W, a może nawet więcej, więc na najbliższe kilka lat wystarczy.
S.....P
konto usunięte 18.02.2022, 13:56:31 via Android
  • -2
@mathix dadzą dwa gniazda
tell_me_more
tell_me_more
18.02.2022, 14:07:41
  • 0
USB C spoko, tylko pytanie co jak jakaś firma będzie chciała wprowadzić nowe, lepsze złącze?


@mathix: do tej pory masz w laptopach stare gniazda usb2, w czym problem?
jamtojest2
jamtojest2
18.02.2022, 13:51:40
  • 13
Jednolite złącze popieram.

Natomiast cały czas nie rozumiem ciśnięcia na brak ładowarki w zestawie. Sprzedawałem ostatnio stary telefon i musiałem sprzedać bez ładowarki, bo nowy kupiłem bez ładowarki w zestawie. W efekcie nowy posiadacz mojego telefonu musi kupić osobną ładowarkę (czyli generować dodatkowe śmieci z opakowania itd.), a ja mam starą ładowarkę.

I argument, że każdy ma w domu... Ja nie mam. Zawsze sprzedaję stary telefon w zestawie z akcesoriami i nowy
  • 2
tell_me_more
tell_me_more
18.02.2022, 14:15:35
  • -3
W efekcie nowy posiadacz mojego telefonu musi kupić osobną ładowarkę (czyli generować dodatkowe śmieci z opakowania itd.), a ja mam starą ładowarkę.


@jamtojest2: chyba że ma starą ładowarkę. Zwykle ma.

Zawsze sprzedaję stary telefon w zestawie z akcesoriami i nowy tak samo kupowałem.

musiałem sprzedać bez ładowarki, bo nowy kupiłem bez ładowarki w zestawie


To zdecyduj się :)
Skibcio
Skibcio
18.02.2022, 16:18:17
  • -1
@jamtojest2: tylko ładowarka dodawana do telefonu nie jest za darmo, producenci wliczają sobie jej wyprodukowanie do ceny telefonu. To że był pomysł, aby zakupić telefon z łądowarka lub bez niej w tej samej cenie, nie oznacza, że była za darmo.

Jeśli nie masz ładowarki to możesz ją kupić... bardzo często taka ładowarka będzie lepsza niż ta z telefonem...
Osoby, które nie mają ładowarki są w zdecydowanej mniejszości i dodawanie do każdego
bosman1705
bosman1705
18.02.2022, 12:47:41 via Android
  • 12
Usb c to bardzo dobre złącze. Nie ma problemu z celowaniem do gniazda jak przy mikro usb i tak szybko się nie psuje. Szczerze mówiąc to jak mam różne telefonu na usb c od jakieś 4-5 lat to ani nie ma problemów z wtyczką ani gniazda w telefonach się nie wyrabiają. Kabel nadal po kilku latach ładnie styka i siedzi sztywno w gnieździe.
  • 6
dyktanabol
dyktanabol
18.02.2022, 12:59:14
  • 12
@bosman1705: to racja, micro usb to gówno, po roku wchodzi jak w kaczą dupe i nie łaczy, trzeba bylo niezle sie nakombinowac xeby tel sie ladował, a te wtyczki co byly w starych sony ericssonach to wogole tragedia, te styki pokrywały sie jakimś zielonym nagarem i tez nie ladoowało
istp
istp
18.02.2022, 13:48:12
  • 2
micro usb to gówno, po roku wchodzi jak w kaczą dupe i nie łaczy


@dyktanabol: wyjmij syf z gniazda :)
elim
elim
18.02.2022, 14:40:40
  • 1
@bosman1705: usb-c ma taką wadę że bardzo łatwo łapie wszelakie syfy i w pewnym momencie przestaje ładować bez oczyszczenia ze śmieci.
Bardak
Bardak
18.02.2022, 14:36:50
  • 10
I bardzo fajnie. Jeszcze niech utemperują Srapple i będzie git. Wszystko idzie bez problemu naładować jednym kablem. problem pojawia się jak trzeba doładować jabłuszko. Z palcem w nosie znajdziesz jakiś kabel micro czy typC gdzie byś nie był a lightning to ktokolwiek widział, ktokolwiek wie.
  • 1
oliwkowemydlopodprysznic
oliwkowemydlopodprysznic
18.02.2022, 23:42:42
  • -1
@Bardak:
No z nowych sprzętów, to już chyba tylko iPhone nie ma usb-c. IPady i MacBooki już tak.
kabiz
kabiz
18.02.2022, 13:13:06
  • 7
Nie dało się opracować standardu gniazd, które łatwo połączyć tak jak np. cinch, jack? Małe gniazda USB są nie tylko niewygodne przy łączeniu, ale i łatwo je przy tym uszkodzić.
  • 4
Sotha
Sotha
18.02.2022, 13:26:15
  • 8
@kabiz: jack przy wkłądaniu zwiera kanały niezgodne ze sobą nim wejdzie cały
supra107
supra107
18.02.2022, 13:37:24
  • 6
@kabiz: Cinch i jack to są łącza przestarzałe które do tej pory są używane tylko dlatego, że mają przesyłać sygnał dźwiękowy więc do tego sprawdzają się idealnie i nie trzeba ich zmieniać, no i jakby tu nie patrzeć to taki odwieczny złoty standard w sprzęcie audio. Nie da się zaprojektować złącza podobnego do cinch/jack aby przesyłało taki sam typ danych z taką samą przepustowością co USB C.
kabiz
kabiz
18.02.2022, 14:21:05
  • 1
@supra107: Faktycznie USB C wygląda najbardziej sensownie z tych usb. https://www.leader-gsm.pl/img/cms/codazon/blog/840x620/usb-typu-c-1.jpg
pilot1123
pilot1123
18.02.2022, 12:43:02
  • 7
Sama idea standaryzacji jest całkiem spoko, ale rozszerzanie tego na mniejsze urządzenia (jak zegarki) może być krokiem wstecz - tamte złącza (przynajmniej w Garminie) są mniejsze i chyba łatwiejsze w zabezpieczeniu przed wilgocią
  • 1
Ranger
Ranger
18.02.2022, 12:46:36
  • -1
@pilot1123: to będzie adapter do zegarka do usb-c (co i tak nie przeszkadza w porównaniu do ilości kabli, które mieliśmy w szufladach na przełomie 2000 roku)
Sensination
Sensination
18.02.2022, 19:20:02
  • 5
Zyje w swiecie jednej ladowarki od 2 lat i jest to naprawde wygodne. Laptop, komorka, sluchawki, latarka, czytnik, tablet i wystarczy tylko jedna ladowraka w podrozy :)
T34v2
T34v2
18.02.2022, 14:00:00
  • 4
My w serwisie bardzo lubimy USB-C :]
  • 6
necikowsky
necikowsky
18.02.2022, 14:08:40
  • 3
@T34v2: kto nie lubi USB-C, ja wiem czemu na serwisie lubicie USB-C, bo przychodzi jakaś loszka i kradniecie prywatne zdjęcia w sekundę. Xd
tttomasz
tttomasz
18.02.2022, 14:09:40
  • -1
@T34v2: dlaczemu? :>
T34v2
T34v2
18.02.2022, 14:13:20
  • 2
@tttomasz: dla pinionszków. Wyrwane gniazda ze ścieżkami, padające muxy itd. Dzięki temu jest co robić.
PanWiatrak
PanWiatrak
18.02.2022, 21:10:36
  • 3
Kibicuję im, oby się udało.
omgzpwnd
omgzpwnd
18.02.2022, 12:26:52
  • 3
lepiej niech wymuszą wymienne baterie...
  • 21
oliwkowemydlopodprysznic
oliwkowemydlopodprysznic
18.02.2022, 12:32:32
  • 28
@omgzpwnd: Ciężko jest to zrealizować z jednoczesną odpornością na wodę i pył. Dodatkowo ludziom zależy na tym, żeby były cienkie - wymienna bateria póki co zawsze doda te kilka mm.

Też bym chciał, żeby wymiany baterii były łatwiejsze, ale póki mamy wóz albo przewóz ;d Są też telefony z wymiennymi bateriami, ale najczęściej kosztem właśnie grubości, albo gorszych osiągów - z baterią "na stałe" łatwiej jest rozplanować optymalne bebechy dla danej
zdrpkamil
zdrpkamil
18.02.2022, 12:42:21
  • -7

Komentarz usunięty przez moderatora

urzad_kontroli_skarbowej
urzad_kontroli_skarbowej
18.02.2022, 12:45:24
  • -11
z jednoczesną odpornością na wodę i pył. Dodatkowo ludziom zależy na tym, żeby były cienkie - wymienna bateria póki co zawsze doda te kilka mm.


@oliwkowemydlopodprysznic: a ja bym chciał mieć gruby telefon, nieodporny na pył i wodę, ale z wymienną baterią.
MalowanyPtak
MalowanyPtak
18.02.2022, 14:21:02
  • 2
Zastanawia mnie skąd ta niechęć w komentarzach do pomysłu. W analogicznej sytuacji kilka lat temu, gdy wprowadzano micro usb wszyscy wręcz się cieszyli.
  • 2
mARTin_ZRH
mARTin_ZRH
18.02.2022, 19:03:58
  • -1
@MalowanyPtak: Dlatego że jest to rozwiązanie nieistniejących problemów i hamowanie postępu?
oliwkowemydlopodprysznic
oliwkowemydlopodprysznic
18.02.2022, 23:50:09
  • -2
@mARTin_ZRH:
Nom, zajebisty postęp był przez ostatnie lata - zamulające lightning, dogorywające micro-usb i Thunderbolt, którego potencjału przesyłu danych szary człowiek nie wykorzystuje aktualnie pewnie nawet w 25% xD
Distroir
Distroir
18.02.2022, 13:20:55 via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
Po co te słuchawki? Nie będę mógł jednocześnie z nich korzystać i ładować telefonu...
waszi
waszi
18.02.2022, 18:17:40
  • 1
bardziej istotne niz port usb-c byloby, zeby standard prockow np: ARM stal sie ogolnodostepny i zeby produkcja chipow tego typu odbywala sie w Europie i kazdym innym zakatku swiata. Sukcesywnie moznaby sie w ten sposob uniezaleznic od Chin i Taiwanu ktory jest niestabilny. Serwery moga chodzic spokojnie na ARMach, nowe Maci tak samo, windows tez jest na ARMa, wiec moznaby zrobic prawdziwa przeciwwage.
  • 1
Bad_Wolf
Bad_Wolf
18.02.2022, 19:34:55
  • 2
ARM stal sie ogolnodostepny


@waszi: zapłać za licencję i tłucz sobie ile chcesz. ARM to firma projektująca procesory, do tego mieszcząca się w UK. Kupujesz licencję, masz linię produkcyjną i jazda.

Zalatuje komuszym gadaniem tutaj.
Alemirek
Alemirek
18.02.2022, 16:19:24 via Android
  • 1
Popieram.
Marvel7
Marvel7
18.02.2022, 16:18:53
  • 1
Darcie #!$%@? w języku appla
Marekexp
Marekexp
18.02.2022, 13:46:50
  • 1
Przypominam dzbana
źródło: comment_1645188397iEDGVA7qUmbKSbJlgc3NWd.jpg
komentarzeprawdy
komentarzeprawdy
18.02.2022, 12:56:12 via Android
  • 1
W swoim laptopie mam ładowanie przez usb-c i normalne gniazdo. Prawdę mówiąc nie wiem gdzie i czy mam oryginalną ładowarkę...
  • 9
dyktanabol
dyktanabol
18.02.2022, 13:01:29
  • 0
@komentarzeprawdy: ja mam della inspirion i tez ma usb s do ladowania, ale nie wiem.jaka ładowarka jest potrzebna zeby zaczał ladować, ta od smartfona za słaba, a w zestawie z lapkiem nie bylo zadnej na usb c
Zhai
Zhai
18.02.2022, 13:41:34
  • -1
@dyktanabol: są takie laptopowe na usb-c. Lapek potrzebuje z 80W. Te telefonowe to może 20 W dają.
Ogau
Ogau
18.02.2022, 13:47:23
  • 0
Te telefonowe to może 20 W dają


@Zhai:

Nad ładowaniem z mocą ok. 100 W pracuje obecnie nie tylko Xiaomi. Według doniesień na ukończeniu są już analogiczne technologie w urządzeniach marek Huawei, Honor, Nubia oraz Vivo i OnePlus. Najszybciej ładowane będą prawdopodobnie smartfony Vivo - tutaj spodziewamy się mocy na poziomie nawet 120 W
wipok
wipok
18.02.2022, 21:05:52
  • 0
Niby fajnie ale jak masz jakiś stary laptop firmy x i od niego zasilacz to w razie awarii byś mógł podłączyć do firmowego gniazda w nowym laptopie (Apple się nie liczy), a tak jak będzie usb 3 do zasilania to trochę lipa.
xan-kreigor
xan-kreigor
18.02.2022, 16:58:59
  • 0
Czyli... konsorcjum usb wymaga płacenia za Vendor ID i Product ID (BEZ możliwości odsprzedaży) i teraz każdy najmniejszy producent będzie zmuszony do płacenia za 4 bajty potrzebne do tego żeby nie było konfliktów

O tyle ile zgodzę się co do tego że mogłoby to zostać wymuszone na telefonach/tabletach/czytnikach e-booków,
to obejmowanie tym takich rzeczy jak "klawiatury, myszki, ekrany, drukarki, (...) słuchawki douszne, przenośnie urządzenia sportowe (np. liczniki i lampy rowerowe), latarki (!)"
darklight
darklight
18.02.2022, 16:08:24
  • 0
Może ktoś mi napisać jak sytuacja miałaby sie w laptopach z usb-c? Laptopy mają (lub miały) to do siebie, że jeśli chcesz korzystać z 100% wydajności (np. grając), to najlepiej na "zasilaniu". Czy ładowarka USB-C w laptopie byłaby w stanie zapewnić wystarczające zasilanie pod 100% obciążenia sprzętu przez wiele godzin bez awarii ( w tym oczywiście sprzętu laptopów gamingowych )? Jeśli nie to psu na budę takie rozwiązanie.
  • 2
Bad_Wolf
Bad_Wolf
18.02.2022, 19:38:43
  • 0
@darklight: obecnie chyba usb c pociągnie do 240W, powinno nawet gaimingówkę uciągnąć.
darklight
darklight
18.02.2022, 21:35:09
  • 0
@Bad_Wolf: Ale to jest obciążenie, pod którym mógłby się znajdować przez długi czas? Mówię tu o minimum kilku godzinach dziennie.
Jak dla mnie to jest to mało optymistyczne. Obecne laptopy gamingowe mogę wymagać nawet około 300W. Wolałbym nie używać interfejsu, który jako absolutne maksimum ledwo spełniał te wymagania.
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • Strona 1 z 3
  • >
  • Wykopujący (1052)
  • Zakopujący (3)

Hity

tygodnia

Żądamy przywrócenia poprzedniego wyglądu strony wykop.pl
12953
18+

Zawiera treści 18+

Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.

  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Nowy wykop jest fatalny! Dajcie możliwość wybrania starej szaty graficznej.
4507
Trwa potężna przecena gazu na rynkach - już 60 euro (282 zł) za MWh
3760
Wincy Orlenu.. wincy!!
3755
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #ciekawostki
  • #nauka
  • #zainteresowania
  • #rozrywka
  • #komputery
  • #swiat
  • #internet
  • #motoryzacja
  • #polska
  • #kultura

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane

Wykop.pl

Podróże

Gospodarka

Ukraina

Technologia

Motoryzacja

Sport

Rozrywka

Informacje

Ciekawostki