Polak w pociągu. Dlaczego jeździmy tak rzadko?
Zaledwie osiem razy Polak jechał pociągiem w 2018 roku. To znacznie mniej niż średnio w Unii Europejskiej (ponad 20 razy), blisko dziewięć razy mniej, niż w przodującej w Europie Szwajcarii, a sześć razy mniej niż w Danii. Ale także w Polsce występują silne zróżnicowania regionalne.
Baron_Al_von_PuciPusia z- #
- #
- #
- #
- #
- 479
- Odpowiedz
Komentarze (479)
najlepsze
Do tego:
- Klimatyzacja latem nie działa
1. Polepszająca się infrastruktura drogowa - plan budów autostrad i dróg ekspresowych przyniósł skutek. Średniej klasy auto trasę między 2ma dużymi miastami pokona niewiele wolniej niż pociąg - a odpadają kwestie dojazdu na dworzec kolejowy i z dworca do punktu końcowego. Autem podróż jest szybsza i wygodniejsza
2. Kupowanie biletów - InterCity ma tu całkiem wygodny system sprzedaży, ale u pozostałych przewoźników ciężko zakupić bilet przez Internet. Stój zatem w kolejkach...
3. Ceny - rozstrzał cenowy między poszczególnymi pociągami bywa kosmiczny. Ot, na trasie Warszawa - Poznań - od 60pln do 140pln (2. klasa), przy czym czas i komfort przejazdu są całkiem zbliżone.
Wydaje mi się, że nie do końca poprawnie odczytałeś ten skrót myślowy, który zastosowałem. Pozwól że Ci go rozwinę:
KW 77420 Poznań - Krotoszyn; wyjazd z Poznania o 15:26, przyjazd do Jarocina o 16:24, ten sam przewoźnik, KW 77262, wyjazd z Gniezna o 15:26, przyjazd do Jarocina o 16:31, dwa rozkłady jazdy temu były skomunikowane.
Do tego przeciągające się remonty linii kolejowych, kiepska informacja i ludzie wolą polegać na sobie.
A jesli policzysz czas na przejazd pospiesznym, jak wspomnial @Mortas to wyjdzie o wiele dluzej pociagiem (cenowo podobnie pociag i samochod dla 2 osob)
Kosz paliwa w obie strony: 110 zł
Koszt przejazdu pociągiem w obie strony: 168 zł (liczone dla dwóch osób, bo nigdy sam nie jeżdżę)
Oszczędność: 58 zł
Oszczędność można zmaksymalizować o kolejne 168 zł jeżeli zabiorę ze sobą 2 osoby z rodziny lub znajomych.
@Fidelis: Weź nie wymyślaj kosztów na siłę bo to śmieszne i żałosne. Płyn chłodzący 0,06 zł za 100 km, olej 0,75 zł za 100 km, płyn do spryskiwaczy 0 zł? Jakie jeszcze wymyślisz płyny?
A policzyłeś zużycie butów żeby dojść do pociągu, koszt biletu żeby dojechać
Zapragnęliśmy autostrad i każdym kilometrem się podniecaliśmy, jednocześnie olewając nakłady na linie, tabór itp itd.
I jeszcze narzekamy że autostrady drogie (zapominając wygodnie o tysiącu km ekspresówek z tym samym standardzie)
Chcieliśmy, to mamy!
Kolej byla kojarzona , jako przeżytek, ktory za pare lat nie bedzie nikomu potrzebny, bo wszyscy beda mieli samochody. Gdyby nie EU, stan bylby jeszcze gorszy. Nie wiem, czy pamietasz, ale jeszcze pare lat temu Bienkowska, bardzo usilnie starala sie zmusic EU, by nie zmuszala
Ale ogólnie to kocham