Artykuł bardzo merytoryczny. Pytanie ile w nim prawdy a ile pobożnych życzeń autora. Nie oceniam kompetencji, natomiast z tego co pamiętam to ten pan pilotował bodajże samoloty SU-22 więc jego wiedza o śmigłowcach może co najwyżej opierać się na rozmowach z kolegami pilotującymi śmigłowce. Zarzuty postawione w artykule są naprawdę poważne. Najważniejsze jednak jest pytanie - czy konkurencja caracali jest lepsza czy gorsza? Jak wyglądają na tle pozostałych oferentów. Z drugiej strony
Może lepiej byłoby kupić od kilku różnych krajów śmigłowce typów które posiadamy, wyremontować, wyposażyć w lepszą awionikę i osprzęt
@adam-bojarski: Nie, nie lepiej. Dlaczego? Dlatego, że wiek kadłuba się nie zmieni. Nawet po remoncie resurs będzie mniejszy. Wszelkie zmiany zmęczeniowe pozostaną. Koszt takiej modernizacji będzie zbliżony do zakupu NOWYCH maszyn a kupowanie czegoś, co zależy od Rosji nie jest zbyt rozsądne (vide zablokowany kontrakt na remont MiG-29).
Mają one obszerną kabinę ładunkową, a co najważniejsze – tylną rampę, po której sprzęt można do środka wtoczyć. Caracal ma wąską kabinę i nie ma tylnej rampy, a jedynie szerokie boczne drzwi. Czy żołnierze mają wtaszczyć tędy do śmigłowca samochód terenowy? I tak się nie zmieści. Czy w tej sytuacji mamy zostawić brygadę na tyłach wroga bez wsparcia, na pewną rze
@niegrzeczny_zen: twitter: "Przykro nam, ta strona nie istnieje!"
bo przetarg był tak napisany żeby wygrał Caracal w zamian za poparcie Francuzów przy wyborze króla Europy
LOL - i dlatego zabroniono AW zaproponowania AW101 lub NH90? Chcieli wcisnąć nam kit i w dodatku domagali się zmiany specyfikacji, żeby dało się upchnąć S-70i...
@ostatni_i_sprawiedliwy: ano właśnie, mnie też to wygląda bardziej na szantaż Amerykanów "dostosujcie swoje wymogi do tego co wam łaskawie dajemy" bo zabierzemy zabawki
Prawda jest taka, że mimo iż mamy do wydania 3 miliardy Euro to wszystkie 3 firmy mają nas w d... i traktują jak jakąś murzyńską kolonię: Black Hawk ma ze 40 lat, Caracal to lata 90 i maszyna, którą mało kto kupił, AW to jestcze nikt nawet nie kupił, a NH90 po prostu nie chcą nam sprzedać (bo chcą upchnąć AW)
@fryferykkompot: Dlatego jeśli nie chcą to j*bać ich i kupić bez przetargu najbardziej potrzebne śmigłowce dla marynarki, tak jak kilka lat temu mi-17 dla misji w afganistanie.
I tak dokupować, nie muszą być nowe, można też używane. Wyjdzie taniej i lepiej. Bez łaski jeśli nie chcą nam sprzedać. Zresztą Świdnik i Mielec to nie są polskie firmy i nie mamy obowiązku od nich kupować. Jeszcze przyjdą na kolanach.
Komentarze (213)
najlepsze
Zarzuty postawione w artykule są naprawdę poważne. Najważniejsze jednak jest pytanie - czy konkurencja caracali jest lepsza czy gorsza? Jak wyglądają na tle pozostałych oferentów.
Z drugiej strony
@adam-bojarski: Nie, nie lepiej. Dlaczego? Dlatego, że wiek kadłuba się nie zmieni. Nawet po remoncie resurs będzie mniejszy. Wszelkie zmiany zmęczeniowe pozostaną.
Koszt takiej modernizacji będzie zbliżony do zakupu NOWYCH maszyn a kupowanie czegoś, co zależy od Rosji nie jest zbyt rozsądne (vide zablokowany kontrakt na remont MiG-29).
Są na rynku
Czyli warto robić tylko "zagraniczną montownię"...
( ͡° ͜ʖ ͡°)(ʘ‿ʘ
ale NIKT ich do przetargu nie zgłosił.
twitter: "Przykro nam, ta strona nie istnieje!"
LOL - i dlatego zabroniono AW zaproponowania AW101 lub NH90?
Chcieli wcisnąć nam kit i w dodatku domagali się zmiany specyfikacji, żeby dało się upchnąć S-70i...
Czyli Super Puma nazwano po angielsku Pumą? Co ja czytam.
Dlatego jeśli nie chcą to j*bać ich i kupić bez przetargu najbardziej potrzebne śmigłowce dla marynarki, tak jak kilka lat temu mi-17 dla misji w afganistanie.
I tak dokupować, nie muszą być nowe, można też używane. Wyjdzie taniej i lepiej. Bez łaski jeśli nie chcą nam sprzedać. Zresztą Świdnik i Mielec to nie są polskie firmy i nie mamy obowiązku od nich kupować. Jeszcze przyjdą na kolanach.
A te
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora