Pierwszy raz widzę w tak przyjemny sposób wyłożoną tę tematykę
@janusz_biznesu: serio? Zastanawiałem się nad takim małym podcastem na temat takich podstaw, ale jak zobaczyłem ile tego jest w necie to stwierdziłem że nie ma sensu mnożyć materiałów.
@Cozzie: To obczaj to: http://www.menuetos.net/ - cały graficzny system operacyjny napisany bez użycia języków wyższego poziomu, tylko czysty assembler
@ventillo: no coś w tym jest. Akurat Zilog Z80 był jednym z lepszych 8bitowców, a oprogramowany był nieźle (siedział w spectrumnie). Gameboy zjadł Segę GG z powodu lepszych jakościowo gier i czasu działania na baterii (Sega zjadała 6 paluszków w parę godzin). GG miało za to przystawkę - tuner TV, co w 1989 r., było technologicznym orgazmem.
Przypomniało m isię jak za młodu grzebałem sobie w ROMach do tych wszystkich konsol. Głównie bawiłem się w tłumaczenie ale w sumie bez problemu można było sobie też trochę oszukiwać zwiększając expa czy inne statystyki ;-)
Edit: Działa nawet strona od której zaczęła się moja przygoda z tym wszystkim :-) Jak by kogoś interesowało to http://cin25.prv.pl/ Teraz wygląda tochę inaczej ale wcześniej ten chłopak tłumaczył gry z konsoli SNES na język polski,
@IPKISS: Ja #!$%@?ę, chłopie, wróciłeś mi wspomnienia z wczesnego dzieciństwa, znam ten adres. To wszystko lata DBEW, DB-Piccolo, wszystkich fandomowych stron o DB, mojej strony... DBZ - LoSS grało się, najlepiej :D
@IPKISS: Ja w ROMach grzebałem całkiem niedawno. Na studbazę robiłem projekt, którym był czytnik kartridży Game Boy, oparty na ATmega16. Można nim było zgrać zawartość kartridża na komputer i pograć na emulatorze ;). Zachował mi się screen z zrzutem podstawowych informacji o kartridżu.
Takie fajne znaleziska i zawsze muszę je ominąć ( ͡°ʖ̯͡°)
z80 był popularny, bo nie wymagał zbytnio skomplikowanej logiki do obsługi pamięci DRAM*; kompatybilność z i8080 = dużo gotowego softu; ciekawe tryby IRQ, jak na tamte czasy (start z lokacji 0x38h albo wystawianie części adresu wektora przerwania przez układ peryferyjny + wewnętrzny rejestr I z drugą częścią adresu - Mode "2" ) Jeszcze rejestry lustrzane A'
Świetnie merytorycznie przedstawiony sposób działania komputera. Różnica jest ogromna, jeżeli się porówna to np. do błazenady pt. "Poznajmy Technologię".
@morsisko: Dzisiaj to są dwie różne instrukcje (na przykład w ARM). MV przenosi wartości między rejestrami lub wpisuje wartości do rejestrów a LD służy do kopiowania z pamięci (adres kopiowania to adres z rejestru PC + przesunięcie podane jako drugi argument).
Komentarze (95)
najlepsze
@janusz_biznesu: serio? Zastanawiałem się nad takim małym podcastem na temat takich podstaw, ale jak zobaczyłem ile tego jest w necie to stwierdziłem że nie ma sensu mnożyć materiałów.
Edit:
Działa nawet strona od której zaczęła się moja przygoda z tym wszystkim :-) Jak by kogoś interesowało to http://cin25.prv.pl/
Teraz wygląda tochę inaczej ale wcześniej ten chłopak tłumaczył gry z konsoli SNES na język polski,
z80 był popularny, bo nie wymagał zbytnio skomplikowanej logiki do obsługi pamięci DRAM*; kompatybilność z i8080 = dużo gotowego softu; ciekawe tryby IRQ, jak na tamte czasy (start z lokacji 0x38h albo wystawianie części adresu wektora przerwania przez układ peryferyjny + wewnętrzny rejestr I z drugą częścią adresu - Mode "2" )
Jeszcze rejestry lustrzane A'