"Amerika" - ekspres Hitlera
(...) ta niepozorna stacyjka była w czasie wojny jednym z najważniejszych dworców kolejowych III Rzeszy, a może i świata. To tutaj zatrzymywały się pociągi nazistowskich dyktatorów, a wśród nich ten najważniejszy: opancerzony, uzbrojony potwór - luksusowy pociąg Hitlera o nazwie "Amerika".
Baron_Al_von_PuciPusia z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 11
Komentarze (11)
najlepsze
"Dzięki temu bomby lotnicze trafiające w schron mogły odbić się od fundamentów i ześlizgnąć po murze." Jak coś ma się odbić od fundamentów i ześlizgnąć po murze? Przecież fundamenty są pod murem!
ochronnymi dla parowozu. Ponadto wagon warsztat ślusarski i stolarski, no i
magazyny umundurowania, jedzenia, napojów itp, a także wagon agregat - taki
sam, rezerwowy w stosunku do tego, który jechał w składzie głównym, wagon
chłodnia - ale raczej jeden z wagonów gospodarczo-magazynowych był
wyposażonony w kilka dużych lodówek/chłodni. Skład ten prowadził taki sam
parowóz jak skład głowny, ale bez opancerzenia ale tylko jeden - choć mogło
się zdarzeyć, że
wagony pancerne, działa itp, a gospodarczy to zapasy, warsztaty, koszary -
tyle że na kółkach. To wygodne i użyteczne, więc najprawdopodobniej i tu
było podobnie. Te drugie przewaznie nie były prowadzone przez loki
pancerne, ale mogły one być szybko przystosowane do takiej roli. Podobnie
rzecz się miała z "Ameriką" i innymi spec pociągami. Jedne skład był
głównym, a drugi pomocniczym - nie pokazywanym oficjalnie
"Amerika" pod specjalnym nadzorem - niepełny artykuł o pociągu, dostępna część opisuje podróże Hitlera podczas Kampanii Wrześniowej.
"Amerika" Hitlera w Jełowej - artykuł zawierający kilka zdjęć i map dotyczących pociągu Hitlera i jego podróży we wrześniu 1939 roku.
Informacje z wiki
Na koniec film z odjazdu pociągu specjalnego z Monachium w 1938 roku.
Chciałem kiedyś odwiedzić tę stację (Jełowa) właśnie ze względu na to wydarzenie. Czas już zatarł ślady, ale wprawne oko dostrzeże podobieństwa. Galeria zdjęć z czasów współczesnych: http://bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=459&okno=galeria&
Nie zrealizowałem tego pomysłu niestety, ale chętnie do niego powrócę :)
Zawsze były to dwa - nigdy, nawet na zelektryfikowanych liniach nie były
odłączane od składu na dłużej niż wymagałoby tego ich obsługa techniczna.
A nie wiem czy przypadkiem nawet na takich liniach nie prowadziły tego
składu Z tego, co wiem były to dwie maszyny serii 03 (BR03), przynajmniej w
1938-39 - ich parametrów technicznych poszukaj sobie już sam - kiedyś chyba
w Kolejach Małych i Dużych
Komentarz usunięty przez moderatora
http://www.youtube.com/watch?v=yydlX7c8HbY