Wpis z mikrobloga

#samoloty #lotnictwo
Mireczki, tak sie ostatnio zastanawialem lecac samolotem - ile decyzji podejmuja piloci, a ile wieza.
Z jednej strony jak lecimy np. z Barcelony do Wroclawia to przeciez piloci chyba nie lacza sie z wieza we Francji, Niemczech i jakis innych krajach tylko chyba przy starcie i ladowaniu, tak? Z drugiej strony jak oni wiedza, ze samolot lecacy z Rzymu do Londynu w nich nie uderzy? Moga sobie latac na jakich wysokosciach chca? Moga sobie troszke skrecic w prawo, a potem w lewo bo np. uwazaja, ze tak omina turbulencje?

Wie ktos ile decyzji podczas lotu podejmuja piloci i czy lacza sie z wiezami tylko przy starcie i ladowaniu?
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@93michu93: przestrzeń powietrzna jest podzielona na sektory, za to co się dzieje na ziemi odpowiada wieża (czasami są osobni tylko do kołowania), wieża odpowiada za to co się dzieje na pasie daje zgody na start i ładowanie, potem jest zbliżanie (kilkadziesiąt kilometrów wokół lotniska. No i potem jest kontroler obszaru (w kraju jest chyba kilka).

Lata się na poziomach lotu (które są wielokrotnością 100 stop przy uśrednionym ciśnieniem n.p.m.). Nie
  • Odpowiedz
  • 0
@Akira: dziekuje!
Z tego wnioskuje, ze piloci maja dosc duza dowolnosc podczas lotu i moga sobie troche obnizyc lot, troche podniesc, troche skrecic w lewo, troche w prawo. Moje pytanie tez wynika z tego, ze jak lecialem w pierwsza strone to moze piloci zrobili ze 3 skrety, a jak wracalem to chyba z 10.
  • Odpowiedz
@93michu93: jeżeli lecą na autopilocie to jest najmniej bo komputer wszystko ładnie planuje. Mogą nawet podchodzić do lądowania ręcznie i z widocznością ziemii. Tanie linie starają się unikać bo więcej paliwa idzie.
  • Odpowiedz
@93michu93:
Tak, manualne pilotowanie samolotu często zużywa więcej paliwa niż autopilot. Autopiloty są zaprogramowane tak, aby optymalizować trasę i zużycie paliwa poprzez utrzymywanie stałej prędkości, wysokości oraz najbardziej efektywnej ścieżki lotu. Ludzki pilot, choć doświadczony, może nie być w stanie tak precyzyjnie utrzymać tych parametrów przez cały czas, co może prowadzić do większego zużycia paliwa.

Ponadto, autopiloty są w stanie lepiej dostosować się do zmieniających się warunków atmosferycznych, takich jak
  • Odpowiedz
Z jednej strony jak lecimy np. z Barcelony do Wroclawia to przeciez piloci chyba nie lacza sie z wieza we Francji, Niemczech i jakis innych krajach tylko chyba przy starcie i ladowaniu, tak?


@93michu93: łączą się, samolot cały czas jest pod kontrolą
  • Odpowiedz