Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 66

Leduc 0.10 / 0.21 / 022

Początki projektu zainicjowanego przez René Leduca sięgają 1938 roku. Samolot został wykonany w fabryce Bregueat Aviation po mocno przedłużającej się i częściowo tajnej fazie budowy ze wględu na niemiecką okupację. Ostatecznie ukończono go w 1947r. Maszyna posiadała podwójny kadłub, składający się z zewnętrzengo „pierścienia” i wewnętrznego „cylindra” – szczelina pomiędzy tymi dwoma elementami stanowiła wlot powietrza do silnika strumieniowego (ramjet – rodzaj silnika odrzutowego nie posiadający części ruchomych potrzebujący dużej prędkości do pracy). Kabina pilota była w pełni przezroczysta zapewniając doskonałą widoczność.

Ze wględu na zastosowany napęd samolot nie był w stanie wystartować samodzielnie i musiał być wyniesiony przez samolot-matkę. Po serii lotów testowych bez zwalniania maszyny przystąpiono do pierwszych testów szybowcowych w październiku 1947r.

Pierwszy lot z napędem odbył się 21 kwietnia 1949r. nad Tuluzą. Samolot został zwolniony na wysokości 3050m (10010ft) i testowany przy wykorzystaniu połowy mocy. W płytkim locie nurkowym osiągnięto prędkość 680km/h (367kts). W kolejnych testach rozpędzono maszynę do Mach 0.85 (~1041km/h | ~562kts) oraz osiągnięto prędkość wznoszenia 40m/s i pułap 11000m (36000ft), znacząco przewyższające możliwości ówczesnych myśliwców.

Z dwóch zbudowanych maszyn 0.10, jedna została zniszczona w wypadku w 1951r., a druga poważnie uszkodzona rok później. Obaj piloci przeżyli ponosząc poważne obrażenia. Powstała również trzecia maszyna o oznaczeniu 0.16, gdzie dodano dwa silniki turboodrzutowe na końcach skrzydeł dla lepszej kontroli podczas lądowania, lecz bardzo szybko powrócono do podstawowej konfiguracji.

W ramach prac rozwojowych całego projektu powstały dwie kolejne maszyny: 0.21 i 0.22.

0.21 zbudowano w 1953r. celem udoskonalenia praktycznych aspektów silnika strumienowego. Maszyna była o ok. 30% większa od swojego poprzednika oraz dodano dodatkowe zbiorniki paliwa na końcach skrzydeł. Podobnie jak 0.10, 0.21 musiał być wyniesiony na odpowiednią wysokość. Powstały dwa egzemplarze, które przeszły szereg szczegółowych testów w latach 1953-1956. Wykonano łącznie 284 loty, gdzie osiągnięto maksymalną prędkość Mach 0.95 (~1164km/h | ~628kts).

Ostatni w serii projektów był 022. Powstał jako prototyp myśliwca przechwytującego o napędzie hybrydowym – posiadał silnik turboodrzutowy do startu i silnik strumieniowy włączany przy uzyskaniu odpowiedniej prędkości. Charakterysztyczne było również wykorzystanie skośnych skrzydeł wraz ze zbiornikami paliwa na ich końcach. W trakcie lotów testowych osiągnięto prędkość maksymalną Mach 1.15 oraz pułap 8800m. 21 grudnia 1957r. maszyna uległa uszkodzeniu w trakcie startu ze wględu na pożar. Konstrukcja drugiego egzemplarza została przerwana a cały kontrakt projekt 13 lutego 1958r. po wykonaniu 141 lotów testowych. Do całej sytuacji mocno przyczyniła się Wojna Algierska. Postanowiono wybrać Dassault Mirage III jako myśliwiec przechwytujący. Był to koniec projektów lotniczych Leduca.

Podstawowe dane techniczne:

0.10
Załoga: 2
Długość: 10.25m
Rozpiętość skrzydeł: 10.52m
Powierzchnia nośna: 16m^2
Masa własna (pusty): 1700kg
MTOW: 2800kg
Napęd: 1 x Leduc ramjet 15.7kN (1601kgf) ciągu – silnik strumieniowy
Vmax: Mach 0.85 (~1041km/h | ~562kts)

0.21
Załoga: 1
Długość: 12.50m
Rozpiętość skrzydeł: 11.60m
Powierzchnia nośna: 22m^2
Masa własna (pusty): 3800kg
MTOW: 6000kg
Napęd: 1 x Leduc ramjet 64kN (6526kgf) ciągu – silnik strumieniowy
Vmax: Mach 0.95 (~1164km/h | ~628kts)

022
Załoga: 1
Długość: 18.21m
Rozpiętość skrzydeł: 9.95m
Powierzchnia nośna: 21.1m^2
MTOW: 8975kg
Napęd: 1 x Leduc ramjet 64kN (6526kgf) ciągu – silnik strumieniowy
1 x SNECMA Atar 101D-3 31kN ciągu - silnik turboodrzutowy
Vmax: Mach 1.15 (1408km/h | 761kts)

#lotnictwo #samoloty #smiglowce #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: ldc

Pobierz
  • 27
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach