Wpis z mikrobloga

Jak często wymieniać olej silnikowy? Moje zalecenia

Zalewamy olej syntetyczny zgodny z zaleceniami producenta. Jeśli nie występuje odpowiedni olej syntetyczny w danych parametrach (starsze auta) to chociaż pół-syntetyczny ale wtedy odejmij 1000 km. W przypadku jeśli chcesz pozostać przy mineralnym odejmujesz 2000 km.

* W przypadku wolnossącej benzyny przyjmij za interwał startowy co 11 000 km
* W przypadku wolnossącego diesla lub turbodoładowanej benzyny z wtryskiem pośrednim przyjmij za interwał startowy co 10 000 km
* W przypadku turbodoładowanego diesla lub turbodoładowaną benzynę z wtryskiem bezpośrednim przyjmij za interwał startowy co 9000 km

- Powyższe jeśli 60 - 80% przebiegów to niewysilone (jazda z dala od czerwonego pola, oraz bez przyczepy) trasy i miska olejowa 5,0 L

- Za każde 0,5 L większą miskę olejową +5% przebiegu, za każdą o 0,5 L mniejszą miską olejową -5% przebiegu.

- Jeśli 90+% przebiegów robisz niewysilone trasy +10% do interwału
- Jeśli 50-80% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -10% od interwału
- Jeśli 90+% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -20% od interwału

- Jeśli masz auto, które uchodzi za szczególnie nagarujące się i/lub szczególnie pobierające olej odejmij dodatkowe 5% za każdą z tych rzeczy
- Jeśli masz auto uchodzące za szczególnie podlewające olej paliwem i/lub które ma problematyczny (łuszczący się) pasek w kąpieli olejowej odejmij dodatkowe 10% za każdą z tych rzeczy

P.S. Nawet jeśli przebieg nieosiągnięty olej syntetyczny wymiana max co półtora roku, pół-syntetyczny max co roku i mineralny max co 6 miesięcy.

#olej #samochody #motoryzacja #warsztat #mechanikasamochodowa #gruparatowaniapoziomu
  • 73
  • Odpowiedz
  • 0
@amath: 10 000 km na oleju słabszej jakości, w jeździe z przewagą miejskiej / wysilonych tras to może okazać się często za dużo, a w przypadku auta z małą miską olejową, nagarującym się / dolewającym paliwa do oleju / mającym inne problematyczności, to 10 000 km to może być o wiele za dużo i spowodować, że auto nie przejedzie do tych standardowych współcześnie 250 000 km przebiegu.

Z drugiej strony
  • Odpowiedz
  • 0
@open_or_die: Jeśli nie zamierzasz trzymać auta ponad 150tys. przebiegu i/lub 6 lat (zależy co pierwsze) to spoko, możesz wymieniać co tyle co komputer Ci powie, bo problem z silnikiem Ciebie nie będzie dotyczył, tylko tak jak mówisz kolejnego właściciela (no chyba, że masz silnik PureTech dawnej grupy PSA to w tym wypadku jeśli nie zamierzasz trzymać auta powyżej 50 tys. km przebiegu i/lub 2 lata zależy co pierwsze).
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: chodzi mi o to, że obniżanie jakichś tam wartości o X tysięcy km jest dla mnie śmieszne, bo wykopek tak sobie powie.

Choć nie mój pieniądz, to możesz i wymieniać ten olej co tysiąc kilometrów.
  • Odpowiedz
  • 0
@Torgerd: Ukończyłem podstawowy kurs z trybologii tutaj: https://lubrication.expert

@Issac Porównując co ok. 2 dekady, widać zauważalny postęp w produkcji coraz lepszych olejów. Natomiast nie jest to taki postęp, by wymieniać w osobówkach oleje co 20 - 30 tys. km, jak często zalecają producenci samochodów, którym zależy by co kilka lat kupować kolejne auto.

@open_or_die No to mi przykro. Dla mnie 193 tys. to jest nic, taki przebieg robię
  • Odpowiedz