Wpis z mikrobloga

Jak często wymieniać olej silnikowy? Moje zalecenia

Zalewamy olej syntetyczny zgodny z zaleceniami producenta. Jeśli nie występuje odpowiedni olej syntetyczny w danych parametrach (starsze auta) to chociaż pół-syntetyczny ale wtedy odejmij 1000 km. W przypadku jeśli chcesz pozostać przy mineralnym odejmujesz 2000 km.

* W przypadku wolnossącej benzyny przyjmij za interwał startowy co 11 000 km
* W przypadku wolnossącego diesla lub turbodoładowanej benzyny z wtryskiem pośrednim przyjmij za interwał startowy co 10 000 km
* W przypadku turbodoładowanego diesla lub turbodoładowaną benzynę z wtryskiem bezpośrednim przyjmij za interwał startowy co 9000 km

- Powyższe jeśli 60 - 80% przebiegów to niewysilone (jazda z dala od czerwonego pola, oraz bez przyczepy) trasy i miska olejowa 5,0 L

- Za każde 0,5 L większą miskę olejową +5% przebiegu, za każdą o 0,5 L mniejszą miską olejową -5% przebiegu.

- Jeśli 90+% przebiegów robisz niewysilone trasy +10% do interwału
- Jeśli 50-80% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -10% od interwału
- Jeśli 90+% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -20% od interwału

- Jeśli masz auto, które uchodzi za szczególnie nagarujące się i/lub szczególnie pobierające olej odejmij dodatkowe 5% za każdą z tych rzeczy
- Jeśli masz auto uchodzące za szczególnie podlewające olej paliwem i/lub które ma problematyczny (łuszczący się) pasek w kąpieli olejowej odejmij dodatkowe 10% za każdą z tych rzeczy

P.S. Nawet jeśli przebieg nieosiągnięty olej syntetyczny wymiana max co półtora roku, pół-syntetyczny max co roku i mineralny max co 6 miesięcy.

#olej #samochody #motoryzacja #warsztat #mechanikasamochodowa #gruparatowaniapoziomu
  • 73
  • Odpowiedz
  • 0
@r5678: Jakbym chciał to jeszcze kolejny sezon bym dał radę. Ale wolę odsprzedać po taniości komplet komuś, kto robi w zimę po parę / paręnaście tys. km po mieście, a samemu uzbroić się w bardziej premium Goodyear 4 season gen 3. Teraz mam więcej sosu, to mogę sobie pozwolić. A taka zmiana będzie miała pozytywne konsekwencje dla mnie. W 2 najzimniejsze miesiące roku póki co unikałem jazdy czy to na wschód
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: to trochę zamiana siekierki na kijek.
Dlatego że to są bardzo podobne opony i nie warto dopłacać do vectorów, cena jest nie adekwatna.
Nie wiem czy się wiesz, ale kształt bieżnika na navigatorach 3 to wersja beta vectorów 3, tzn ten bieżnik miał być najpierw na vectorach 3. Nie będziesz miał jakiś wyraźnie odczuwalnym różnic na tych oponach. Tutaj na forum był też ktoś kto zmienił vectory 3 na navigatory
  • Odpowiedz
  • 0
@r5678: Mam w rodzinie Vectory, też w Fabii, i o ile przy lekkiej zimie nie robi to wielkiej różnicy, i faktycznie wzór bieżnika przybliżony, o tyle podczas trudniejszych warunków zimowych, ale także deszczowych (ulewy), Vectory w moim odczuciu wychodzą na plus. Różnica jest szczególnie odczuwalna od 2. roku użytkowania, gdy już dane opony mają za sobą przejechane pierwsze 20 tys. km. Zapewne ze względu na zastosowane nieco lepszej (i droższej) mieszanki
  • Odpowiedz
  • 0
@r5678: Kumho 6. tydzień 22' (nałożone w fabryce), Dębice 16. tydzień 22' (zakupione w lipcu półtora miesiąca po odebraniu auta). Tak swoją drogą, kupiłem Dębice m.in. po to by wesprzeć polską produkcję, a teraz patrzę, że i tak moje Dębice wyprodukowane w Słowenii.
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: Moje navigatory były akurat robione w Polsce, mam made in poland. Są też produkowane we Francji, a o takich na Słowenii jeszcze nie słyszałem :D
szkoda że rozmiar masz mi nie pasujący bo tak byłbym zainteresowany do drugiego auta w którym kończą się zimówki. ale przy 185 to chociaż na 65 by musiałybyć. 60 to za małe będą.
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: Ja tam zawsze podziwiam te grube rozkminy co ile zmieniać olej, charakterystyki jazdy, analizowanie składów olejów, temperatury... A to jest usługa za ile 300 PLN? 400 PLN? Wychodzi niedrogo jak za wymianę płynu który chroni części narażone na zużycie... A jeszcze taniej jak zlejesz sam i zaniesiesz do mechanika...
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: w mieście 50 kmh max. Na prostej drodze staram się nie przekraczać 105-110 (poza wyprzedzaniem, wtedy zwykle cisnę 130), na autostradzie do 130 (czasem 160 by przepchać rury). Na autach się nie znam, to nie powiem jaki diesel XD.

MOTUL 8100 X-CLEAN + 5W-30 OLEJ SILNIKOWY 5L C3 <- leje to. Bo mi Ojciec polecał podczas 1 auta i tak zostało.
  • Odpowiedz
  • 0
@MajorKusiol: Masz dobre nawyki jazdy, masz świetny olej, oraz jeden z najtrwalszych silników. Jeśli masz go tymczasowo to zmieniaj dalej co 18 000 km, ale jeśli chcesz nim jeździć jeszcze wiele kolejnych lat proponuję redukcję interwałów do:
co 12 500 km prawie same trasy (>90%),
co 11 000 km trochę miasto (<25%), ale przewaga tras (>75%),
co 10 000 km miasto / trasy pół na pół (40-60%),
co 9 000 km
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: dziękuję za długą analizę, przyda się. Tato mi mówił że na tym oleju mogę na lajcie jechać bez konsekwencji 18k (a jego mogę nazwać dobrym kierowcą), skąd takie różnice?

Pozdrawiam Cię.
  • Odpowiedz
  • 1
@Adamfabiarz Chcesz mi powiedzieć że jak producent zaleca wymianę co 30k a ty skrócisz to do 15k bo chcesz dbać o silnik a masz benzynę w turbo i śmigasz po mieście to nawet mam wymieniać co 7200? Jaja sobie robisz czy trollujesz?
  • Odpowiedz
  • 1
@MajorKusiol: Zawsze są jakieś konsekwencje. Czasem krótkofalowe, czasem średniofalowe, czasem długofalowe. Wymiana tego oleju co 18 000 km w tym silniku przy takim sposobie jazdy pomoże przeciw konsekwencjom krótkofalowym i średniofalowym, ale nie przeciw długofalowym (przy przebiegach ponad ćwierć miliona km).

Tutaj możesz sobie poczytać temat o Motulu i sam wysnuć wnioski:
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/motul.701/

Jest możliwe zrobienie 15 000 - 16 000 km na tym oleju, czyli trochę więcej niż jakiś zwyczajny
  • Odpowiedz
  • 0
@reveil: Nie robię sobie jaj, tylko mówię co faktycznie jest optymalne dla silnika, jeśli ktoś chce nim zrobić o wiele więcej km niż tylko na okres przedłużonej gwarancji a potem ryzyk fizyk.
W swoim aucie wymieniam (bardzo) dobry olej z zastosowaniem dodatku olejowego w postaci molibdenu oraz z płukanką co 8000 km, mimo, że nie wysilam silnika. A, że robię 30k - 35k km rocznie, to wymieniam olej średnio raz na
  • Odpowiedz