Wpis z mikrobloga

Mam prośbę o ocenę "strategii inwestycyjnej" i parę pytań. Ogólnie nie znam się na tym, dopiero poznaję, przeczytałem książkę Iwucia i dużą część bloga inwestomat.

Chcę stworzyć dwa portfele, długoterminowy (90%) i hazardowy (10%).

Długoterminowy aktualnie składa się z:

Obligacje EDO: ~81% portfela
Ishares core msci EM imi ucits (ACC EUR): 5.7% portfela
Ishares core msci world ucits (ACC EUR) : 13.2% portfela

Chcę jeszcze ogarnąć:
IKZE (14k PLN i limit co roku, obligacje EDO)
IKE (23k PLN i limit co roku, TBD, ale jakiś ETF, tu będzie pytanie)

Docelowo chcę, żeby proporcje w tym portfelu wyglądały bardziej Obligi: 40%, ETFY ACC: 50%, Złoto: 10%.

Teraz pytanie - co sądzicie o takim składzie? Czy coś powinno tu zostać dodane, odjęte, być w innych proporcjach?

Idąc dalej, chciałbym, żeby kompozycja samych etfów wyglądała mniej więcej tak: World: 50%. S&P 30%, EM 20%.

Pytanie jw. - Czy coś powinno tu zostać dodane, odjęte, być w innych proporcjach?
Pytanie drugie - Czy warto celować w amerykańskie ETF S&P 30%? Czytałem, że przynoszą większe zyski, ale trochę kombinowania z podatkami itp jest? Nie mam w planach umierać xD

Pytanie ad. IKE - Dobrze rozumiem, że tam jest tylko limit wpłat? Wpłacając maksymalną dostępną kwotę, jeśli dany ETF będzie ACC i urośnie, to wszystko ok, i dalej może to sobie tam być? W tym przypadku nie ma najmniejszego sensu wybierać DIST?

Pytanie ad acc/dist: Czy jest sens wybrać jeden dist (np vanguard all-world high dividend yield ucits) i trzymać go jako 50% ETFów na World? Czy DIST mają średnio dużo większy zwrot i warto bawić się w manualne reinwestowanie?

Teraz ad. portfela hazardowego. Tu chcę mieć całość w akcjach, polskich i amerykańskich. To odległa pieśń, bo najpierw chcę doprowadzić długoterminowy do pożądanej kompozycji, jednakże, polecicie jakieś materiały, jak tutaj grać, żeby wygrać? Albo z czym się zapoznać, czego nauczyć, żeby zmaksymalizować swoje szanse?