Wpis z mikrobloga

#rower
#mtb

Siemano rowerowe Mirki i Mirabelki,

Trochę #chwalesie i trochę #kiciochpyta

https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-rockrider-explore-540-29/_/R-p-329414?ad=&cd=19753082047&gclid=Cj0KCQjwj5mpBhDJARIsAOVjBdqMqayjWK9X3nHP1PokG1aIt-BBaIb6iEiLiAYDysCMnQK1oiJNcJUaAkOGEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&kd=&lpo=orid&lpoid=65d90e18cc309958a12e3cda0c42c4fddc443621&mc=8607120

To mój pierwszy rower od 10 lat, który kupiłem specjalnie dla siebie, wcześniej jeździłem czym popadło i co było w domu, czyli holenderskie damki i inne dziwne wynalazki na 24 calowych kołach, które w sumie służyły mi na dojazdy do punktu A do punktu B, więc jestem mega podjarany.

Naczytałem się dużo dobrego o tym Rockriderze i ponoć w tej cenie to jest absolutny kocur. Mam 186 wzrostu i zamówiłem ramę XL, więc mam nadzieję że będzie git, jutro odbieram go z Decathlonu. Rower będzie mi służyć do zwiedzania okolic mojego miasta (dużo lasów, górek i ścieżek rowerowych) a także na poruszanie się po nim - jest tu dużo dróg rowerowych z kostki brukowej i wysokie krawężniki.

Czy macie dla mnie jakieś rady na początek, na co zwrócić szczególną uwagę przy odbiorze i eksploatacji oraz serwisie takiego roweru i w jaki sposób tego roweru nie użytkować?
Mam tu na myśli jakieś single tracki czy inne dirt parki jeżeli kiedyś chciałbym popróbować jak już się w zaprzyjaźnie z tym rowerem.

Z góry dzięki za odpowiedzi!
bezpardonowyskunks - #rower
#mtb

Siemano rowerowe Mirki i Mirabelki,

Trochę #chwale...

źródło: obraz_2023-10-11_105336967

Pobierz
  • 22
@bezpardonowy_skunks: Dla 80% Polaków kupujących rower MTB, nie nadaje się rower MTB, tylko powinni kupić rower crossowy XD Naprawdę potrzebowałeś roweru MTB ? Jeździsz po ciężkich trasach? Bo szutrowe drogi leśne, ścieżki rowerowe to nie są trasy na rower MTB, będzie ci się ciężko pedałować, wolniej będziesz jechał. Nie będziesz czerpał takiej przyjemności jak z roweru crossowego.
@bezpardonowy_skunks: Możesz kupić MTB nawet jak będziesz jeździł 100% po asfalcie, nikt tego nie sprawdza i nie zabrania. Ale jaki jest sens? Możesz tak samo kupić Forda Raptora z oponami typowo w teren a jeździć tylko po mieście i po autostradach ale po co ?
Dodatkowo teraz MTB nie mają przełożeń z przodu, co jest OK na jazdę w teren, ale w przypadku jazdy po terenie mieszanym jest moim zdaniem fatalnym
@bezpardonowy_skunks ja jestem niedzielnym rowerzystą i swój rower kupiłem w czerwcu i po zrobieniu 500km uważam że @lentilek ma trochę racji. Też kupiłem mtb, bo a może zjadę w las, a może jakiś teren, a drogi poza miastem u mnie dziura na dziurze więc wybrałem taki. Teraz chce go sprzedać xD i biorę jakiegoś gravela. 5-6 kilo różnicy jest między moim a gravelami. Na mtb ciężko się jeździ i pedałuje po pewnym
@bezpardonowy_skunks: przede wszystkim regulranie serwisuj. Polecam samemu zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia i nauczyć sie dbać o rower. Nie dość, że sporo kasy można zaoszczędzić, to jeszcze nie jest sie uzależnionym od kolejek w lokalnym serwisie.
Bo jeśli faktycznie jedyne co zrocbisz to sprawdzisz czy masz ciśnienie w oponach to rower posłuży maks 2 lata (ale to jak kazdy inny) znowu jak zadbasz wyczyścisz napęd, w pore wymienisz rzeczy ekspoloatacyjne (łańcuch,
@lentilek: @AlteredState @Shelby_zajety @melba

Dzięki wielkie za odpowiedzi, mądrzejszych od siebie zawsze warto posłuchać a i jakaś dyskusja nawet sie wywiązała

Wezme sobie uwagi do serca i zobacze jak mi sie będzie tym jeździć na dłuższą metę, bo do tej pory jeździłem podłymi i zajechanymi sprzętami o wątpliwym komforcie jazdy, czyli czym popadło i trzaskałem niemałe kilometry, ale jak usiadłem na Rockridera to jakbym sie przesiadł z Malucha do Rolls Royce:P
@AlteredState: Nie różni się z wyglądu, ale napędem przełożeniami już tak, pomijam opony które możesz zmienić w mtb. To tak samo jakbyś powiedział że gravel od szosy się nie różni bo wyglądają podobnie XD Po prostu kupowanie MTB jak ktoś nie jeździ bo jakiś hardkorowych szlakach, nie wiadomo jakich piachach mija się z celem i zabija przyjemność z dalszych wycieczek.
@Shelby_zajety No ja mam stary MTB aktualnie ale od 2 lat
@lentilek:

A ewentualnie w najgorszym przypadku jak wygląda konwersja na dwie zębaki z przodu? Po prostu mozna zmienic korbe na Deore 2x10? czy to tak nie działa/ xD

Bo widze ze jeżeli chodzi o obręcze to tam jest 23mm więc mogę wsadzić wąskie opony w razie czego
@bezpardonowy_skunks: jak byś chciał dołożyć blat z przodu, to muszisz wymienić korbę, dołożyć przerzutkę i manetkę oraz wymienić kasetę, tylna przerzutka prawdopodobnie będzie ok. Ale jeśli będzie Ci brakować przełożeń, to IMO lepiej zrobić upgrade do 1x11 lub 1x12 z większą rozpiętością i większym blatem z przodu (bo 11-46 faktycznie może być troche mało).
Ale na razie nic nie zmieniaj, jak sam stwierdzisz, że czegoś brakuje to wtedy zacznij rozwarzać.
Co
@bezpardonowy_skunks: do tego rockraidera wrzucasz opony 2.0 (50mm) bez agresywnego bieżnika (np. conti Terra hardpack), bierzesz ramę L, xl jest na "wielkiego chłopa", optymalnie byłoby mieć jednak 2 blaty, odwracasz mostek i masz kozacki rower krosowy, a nie jakiś dziadkowóz, z 50 mocowaniami na sakwy pod trasy 50km i stopką gratis.

Jak nie lubisz błota w lesie lub nie wybierasz się do Bike Parku to kup gravela xd, edit: czyli dorzuć
będzie ci się ciężko pedałować,


@lentilek:
MTB mają zazwyczaj agresywniejszą geometrię, co sprawia że są szybsze od crossów (przy takich samych oponach).
@bezpardonowy_skunks pompkę do amortyzatora kup i dobrze go ustaw pod siebie, jest milion poradników jak to zrobić. Poza tym nie rozpędzał bym się jakoś bardzo z tymi górami, niebieskie trasy w miejscówkach to max. Rower spoko, fajnie jakbyś po sezonie a przed następnym dał to do naprawdę dobrego serwisu/znajomego, żeby zrobić taki startowy serwis z prawdziwego zdarzenia.
@Silver400 i jeszcze mam pytanie dot. napędu w tym rowerze - jest jeden blat z przodu więc wiadomo że trudno będzie zachować osiowość łańcucha przy określonym przełożeniu z tyłu - zwracać na to uwagę? W sensie czy nie jeździć zbyt często na "krzywym" przełożeniu? Bardzo to wpływa na żywotność zębatki i samego łańcucha czy te napędy są raczej skonstruowane w taki sposób żeby to znosić?
Olej do łańcucha Brunox Top kett. My w pracy czyścimy łańcuchy i kasety środkiem do czyszczenia tarcz hamulcowych samochodowych, tanie, wydajne w wygodnych puszkach. Do tego jakąkolwiek szczotka. Generalnie ja się wyleczyłem z jakiegoś mega dbania o łańcuch, kosztuje to kilkadziesiąt złotych, lepiej iść pojeździć.
Do regularnego czyszczenia amortyzatora miękka szmatka, do serwisu olej do amortyzatorów (nie kupuj tego odrazu). Brunox Deo, to jest środek ostatniej szansy, generalnie nie jest to zalecane