Wpis z mikrobloga

Każdy kto interesuje się motoryzacją, lotnictwem albo np. jeździ na rowerze, wie, że opór powietrza rosnie wykładniczo w stosunku do prędkości. Zwiększając prędkości czterokrotnie, opór powietrza rośnie szesnastokrotnie. To jest wiedza raczej powszechna.

Ale nie każdy wie, dlaczego tak się dzieje. Znacie trzecią zasadę dynamiki? Jak uderzymy pieśnią w ścianę, to sciana również uderzy w nas z taką samą siłą, dlatego boli nas ręka.

Jeśli wyobrazimy sobie cząsteczki powietrza jako kulki zawieszone nad ziemią, to jadące szybciej uderzamy w nie mocniej, więc z większą siłą hamują nam auto, ale OPRÓCZ TEGO w każdej sekundzie przejedziemy przez większą ilość tych kulek - w koncu jedziemy szybciej.

Więc przyspieszając dwukrotnie:
- kulki kontratakują nas 2x mocniej
- zderzymy się z 2x większą ilością kulek

I dlatego właśnie opór powietrza rosnie z kwadratem predkosci.

#motoryzacja #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu
  • 17
@PRWL: w warstwie przyściennej nie, lecz składa się ona z takich samych kulek, więc aby pokonać opór innych kulek spoza warstwy musimy włożyć więcej energii.
Powierzchnia pozostaje stała, ale zwiększając naszą prędkość względem kulek dookoła nas o prędkości 0 km/h zwiększa aię równocześnie ilość kulek które wchodzą w kontakt z naszą warstwą przyścienną.
Co wy wygadujecie. Ostatni raz liczyłem opór powietrza w liceum, ale doskonale pamiętam, że nie było żadnych zadań z oporem innym niż stały, a to dlatego, że do pewnej prędkości musiałbyś przybliżać kwadratem, a potem sześcianem (dalej nie wiem) co dla licealistów jest zbyt skomplikowane. Opór można liczyć przybliżony, a nie cały czas wzór z kwadratem wartości
@lgbtagdrtv: okeeeej, a czy wzrost kwadratowy nie jest jednoczesnie wzrostem wykladniczym?

Jesli dla:
Predkosci 2 opor powietrza wynosi 4
Predkosci 4 opor powietrza wynosi 16
Predkosci 8 opor powietrza wynosi 64

To przeciez ten wzrost nie jest liniowy, tylko wykladniczy, a jak sobie zrobimy z tego wykres to wyjdzie nam klasyczna parabola.

Chyba ze ja czegos nie rozumiem, to mi prosze wytlumacz :)
@Marynasz: @ZelkowyZniwiarz @lgbtagdrtv ok, już chwytam :) dowiedziałem się czegoś nowego. Żyłem w przekonaniu że wzrost kwadratowy oznacza po prostu dokładnie relację x^2 a wzrost wykładniczy to po prostu przyrost w którym z każdym kolejnym przebiegiem przyrost jest większy niż w przebiegu poprzednim.

Ale dopiero po Waszym nakierowaniu skumałem o co chodzi, i zgodnie z wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_growth

Terms like "exponential growth" are sometimes incorrectly interpreted as "rapid growth".


Złapałem się chyba
To w końcu kwadratowo czy wykładniczo? Dlaczego dwa razy więcej kulek? Powierzchnia samochodu jest taka sama, a zjawiska zachodzące w warstwie przyściennej, myślę, że nie skalują się tak łatwo.


@PRWL: oczywiście, kwadratowo - koledzy wyżej mnie skorygowali.

To co tu przedstawiłem w kontekście oporu potwierza jest oczywiście uproszczeniem. Nie da się tego obliczyć dokładnie, inaczej to będzie działać jeśli jedziemy w tunelu, inaczej jesli jedziemy pod wiatr, zakładam że warunki atmosferyczne
larvaexotech - >To w końcu kwadratowo czy wykładniczo? Dlaczego dwa razy więcej kulek...

źródło: car

Pobierz
okeeeej, a czy wzrost kwadratowy nie jest jednoczesnie wzrostem wykladniczym?


Jesli dla:

Predkosci 2 opor powietrza wynosi 4

Predkosci 4 opor powietrza wynosi 16

Predkosci 8 opor powietrza wynosi 64


To przeciez ten wzrost nie jest liniowy, tylko wykladniczy, a jak sobie zrobimy z tego wykres to wyjdzie nam klasyczna parabola.


Chyba ze ja czegos nie rozumiem, to mi prosze wytlumacz :)


@larvaexotech: gdyby był wykładniczy, to dla 8 miałbyś 256.
okeeeej, a czy wzrost kwadratowy nie jest jednoczesnie wzrostem wykladniczym?


Jesli dla:

Predkosci 2 opor powietrza wynosi 4

Predkosci 4 opor powietrza wynosi 16

Predkosci 8 opor powietrza wynosi 64


To przeciez ten wzrost nie jest liniowy, tylko wykladniczy, a jak sobie zrobimy z tego wykres to wyjdzie nam klasyczna parabola.


@larvaexotech: W tym wypadku przyrost wartości względem argumentu nie jest liniowy i nie jest wykładniczy, tylko jest kwadratowy, opisuje go