Aktywne Wpisy
derek25 +423
Cena Laysow w Auchan (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Prawie 13zl za kilka ziemniaków w usmażonych w oleju i posypanych przyprawami.
Cena za kg jeszcze lepsza
Prawie 13zl za kilka ziemniaków w usmażonych w oleju i posypanych przyprawami.
Cena za kg jeszcze lepsza
Awaria zaworu zbiornika z azotem spowodowała, że uciekający gaz zaczął obracać turbinę pompy paliwowej. Bez paliwa w przewodzie, turbina przekroczyła swoje dopuszczalne obroty, co doprowadziło do jej zniszczenia oraz wycieku paliwa na 90 sekund przed startem. Paliwo, które wylało się z rakiety, szybko stanęło w płomieniach. Gdy kontrolerzy lotu zauważyli ogień przy podstawie rakiety, usiłowali uruchomić system ewakuacji. Niestety, przewody sterowania przesyłające sygnał do rakiety uległy już zniszczeniu.
Władimir Titow i Gennady Strekalov, będący na pokładzie, nie byli świadomi sytuacji na zewnątrz. Czuli nietypowe wibracje, ale i tak nie mogliby niczego zrobić. Rakietowego systemu ucieczkowego nie dało się uruchomić z kabiny statku kosmicznego. Wreszcie, po kilkudziesięciu sekundach, kontroli lotów udało się uruchomić procedurę ewakuacji załogi za pomocą sygnału radiowego. Zajęło to trochę czasu, bo wymagało jednoczesnego wysłania wiadomości przez dwóch kontrolerów naraz.
Kiedy moduł orbitalny i powrotny oderwały się od reszty płonącej rakiety, zostały katapultowane dzięki zasilanej stałym paliwem wieżyczce ratunkowej. Oddalając się z przeciążeniem od 14 do 17 g, załoga uniknęła eksplozji, która niszczyła stanowisko startowe sześć sekund później. Statek po osiągnięciu 650 metrów nad ziemią odrzucił moduł orbitalny i osłonę termiczną, po czym spadł na spadochronach, lądując 4 km od wyrzutni. Pożar rakiety trwał na wyrzutni Bajkonur jeszcze 20 godzin.
Wspominając to wydarzenie, Titow opowiedział, że w trakcie lotu musieli wyłączyć rejestrator dźwięku, aby nie nagrać przekleństw, jakie padały w kabinie. Kiedy zaś po wylądowaniu dotarli do nich ratownicy, to pierwsze, o co poprosili, to były p-------y, aby móc uspokoić nerwy.
Na szczęście, to wydarzenie jest jedynym w historii astronautyki, kiedy rakietowy system ratunkowy został użyty do ratowania ludzkiego życia. W trakcie innych awaryjnych przerwań wykorzystywano silniki statku kosmicznego (Sojuza MS-10) lub były to misje bezzałogowe (NS-23). Pokazuje to jednak, że bez względu na zaawansowanie technologiczne projektu, zawsze musimy być przygotowani na najgorszy scenariusz. Kluczowe jest zapewnienie sposobu ratowania ludzkich żyć. Na bezpieczeństwie nie można skąpić – nawet Sowieci to rozumieli!
Zapraszam do śledzenia tagu #kosmogadka
Śledź nas też na Twitterze: https://twitter.com/kosmogadka
#kosmos #rosja #zsrr #sojuz #technologia #historia #filmiki #katastrofa #eksploracjakomosu #eksploracjakosmosu #nauka #rakiety #ciekawostki #historia
@Obruni: nie został. Rakietowy system ratunkowy został odrzucony zaledwie kilka sekund wcześniej. Rolę ratunkową przejęły silniki zamontowane bezpośrednio na owiewce kapsuły, zresztą pisze o tym @elektryk91 w szóstym akapicie. Nawet jest filmik z tego zajścia, tyle że niewiele widać.
Generalnie rakietowy system ratunkowy służy tylko do jak najszybszego odciągnięcia kapsuły od kuli ognia, która jest najbardziej groźna na stanowisku startowym lub krótko po starcie, kiedy