Aktywne Wpisy
![LatajacyAntek](https://wykop.pl/cdn/c0834752/63897cd03ed9d7058ce2bf8e614d245c851fb9c70adf3c58a4f732accea79cef,q60.jpg)
LatajacyAntek +301
Czy naprawdę mężczyzna o białej karnacji musi wyginąć w Europie, a może nic się nie dzieje, a to zwykły zbieg okoliczności?
…zupełnie przypadkowo w polskim podręczniku upigmentowienie rozłożyło się podobnie na poszczególne płcie. Podkreślam, że to oczywiście zupełny przypadek. Kto myśli inaczej, ten foliarz, zwennik teorii spiskowych i ruska onuca!
#bruksela #polska #edukacja #dzieci #europa #ksiazki #polskiepato
…zupełnie przypadkowo w polskim podręczniku upigmentowienie rozłożyło się podobnie na poszczególne płcie. Podkreślam, że to oczywiście zupełny przypadek. Kto myśli inaczej, ten foliarz, zwennik teorii spiskowych i ruska onuca!
#bruksela #polska #edukacja #dzieci #europa #ksiazki #polskiepato
![LatajacyAntek - Czy naprawdę mężczyzna o białej karnacji musi wyginąć w Europie, a mo...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/22d31f5f408a1ad996c778994df8b309b4a71f47f626d4b101455962b9d083c1,w150.jpg)
źródło: Zdjęcie z biblioteki
Pobierz![Goronco](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Goronco_8cQPot5nQO,q60.jpg)
Goronco +149
7 lat temu zostałem niemal zmuszony do zostania chrzestnym. Szantaże, awantury rodzinne i ataki ze wszystkich stron, bo to przecież ja robię problem i odmawiam maluszkowi. Niestety, uciąłem się. A może i stety ( ͡º ͜ʖ͡º)
Gówniarz to syn mojej ciotki, archetypu takiej która prosi o rozmowę z kierowbijien przy kasie. Nie wchodząc w szczegóły, jestem niemal pewny że już od jakiegoś czasu wylicza sobie ile zarabiam
Gówniarz to syn mojej ciotki, archetypu takiej która prosi o rozmowę z kierowbijien przy kasie. Nie wchodząc w szczegóły, jestem niemal pewny że już od jakiegoś czasu wylicza sobie ile zarabiam
![Goronco - 7 lat temu zostałem niemal zmuszony do zostania chrzestnym. Szantaże, awant...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/849449fddeaf556195a180f7bab0437d325c20ecde3befb8823d56f400a8c750,w150.jpg)
źródło: temp_file3005467395982742201
Pobierz
czyli
SFM Smyk B30/B31
W przeróżnych, mniejszych lub większych, odstępach czasowych zdarzyło mi się omawiać przeróżne podejścia rodzimego, powojennego przemysłu motoryzacyjnego do indywidualnego środka transportu. Była FSO/WSM/FSM Syrena – dwusuwowy pojazd z mechaniką Pobiedy/Warszawy M20, produkowana za długo; był Mikrus i różne prototypy, spartańskie pojazdy komunikacji indywidualnej, sprawiające nieco mniej cywilizowane wrażenia od chociażby Oki i Lastuna – jakkolwiek te ostatnie sprawiały kiedykolwiek takie wrażenie. XD
Jednym z takich pojazdów był Smyk, mikrosamochód ( ͡° ͜ʖ ͡°) zaprojektowany w 1957 roku w warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot). Wówczas rozpoczynano produkcję wspomnianej skarpety czy Mikrusa, a gdzie indziej pracowano nad dostawczym Stalem czy Fafikiem – tak, prototyp samochodu nazwali FAFIK, jak małego pieska XD. Za projekt pojazdu odpowiadali magister inżynier Karol Wójcicki, który w listopadzie ’56 roku opracował projekt wstępny konstrukcji, a także inżynier Andrzej Zgliczyński – odpowiadający za konstrukcję nadwozia – oraz Janusz Zygadlewicz, stylista nadwozia.
Nadwozie Smyka było narysowane zgodnie z ówczesnymi trendami… No może nie do końca, bo tylko kilka pojazdów (na przykład Isetta czy Zundapp Janus) miało drzwi zamiast przedniej ściany, ale w duchu stylistycznym lat 50; z przodu znajdowały się pochylone skośnie drzwi, z umieszczonymi w nich przednimi światłami oraz szybą czołową. Pierwszy prototyp miał nieco kanciastą formę i trzyczęściową, prostą szybę przednią – późniejsze były nieco bardziej zaokrąglone i miały pojedyncza, giętą szybę z pojedynczą wycieraczką. Konstrukcja nadwozia była oparta o stalową płytę podłogową; bardziej znany B30 miał całkowicie stalową konstrukcję, zaś B31, bardziej zaokrąglony prototyp – poszycie plastikowe. B31 miało być pewnym poligonem doświadczalnym i miano go nie produkować.
Dostęp do wnętrza uzyskiwało się poprzez odchylenie przedniej ściany; o ile Isetta miała „normalne” drzwi i można było zająć miejsce z jakimkolwiek poczuciem godności, o tyle w Smyku wejście do pojazdu łączyło się z akrobatyką i przeciskaniem przez wąski otwór – ot, poranne ćwiczenia dla kierowcy i pasażerów; dostęp do tylnej kanapy odbywał się poprzez składanie siedzenie pasażera. Tylna część wyglądała całkiem zwyczajnie – odstająca komora silnika, z zaakcentowanymi prawie-że-skrzydłami błotników, mimo wszystko nie sprawiała wrażenia doklejonej na siłę. Wymiary wozu wynosiły 2.95 metra długości, 1.3 metra szerokości oraz 1.37 metra wysokości; docelowa waga miała wynosić około 400 kilogramów.
Jakbym miał opisać Smyka, to określiłbym go jako mały wehikuł, któremu ktoś oberżnął przód do przedniej osi, zaspawał drzwi, a następnie w miejsce dziury z przodu umieścił uchylny front; ewentualnie jak pojazd, któremu ktoś spłaszczył przód, niczym w filmach animowanych. Środek samochodu był spartański – oprócz tylnej kanapy i dwóch foteli oraz kierownicy z dźwignią biegów i manipulatorami nożnymi znajdowała się minimalna tablica przyrządów, gdzie oprócz prędkościomierza znajdowała się kontrolka ładowania i kierunkowskazów oraz przełącznik kierunków .
Do napędu Smyka zastosowano silnik S03 z Junaka M07, z zaadaptowaną z niego czterobiegową skrzynią biegów, przenoszącą napęd na – a jakże – tylne koła poprzez łańcuch dwurzędowy i półosie napędowe z przegubami. Chłodzona powietrzem jednostka miała 0.3 litra pojemności i moc 15 KM. Na wyposażeniu elektrycznym pojazdu był prądnicorozrusznik. Zawieszenie samochodu było niezależne, oparte o wahacze podłużne i drążki skrętne. Hamulce były bębnowe na wszystkich kołach; z kolei rękaw działał na tylne, lewe koło. Na potrzeby plastikowego B31 opracowano także silnik S13 0.4 litra i 17,8 KM mocy, oraz S14 0.46l/18.6 KM. Smyk z silnikiem S03 osiągał prędkość maksymalną 70 km/h i spalał około 5 litrów paliwa na 100 kilometrów.
Pierwszy przedprototyp, ten z trzema szybami zamiast jednej giętej, powstał w 1957 roku; nieco później, bo w ’58 powstały kolejne cztery egzemplarze, z karoserią metalową i plastikową – zawierały poprawki i modyfikacje względem pierwszego prototypu; nawiasem mówiąc, egzemplarz z plastikową karoserią został poddany crash-testowi z drzewem. W 1959 roku w Szczecinie wyprodukowano 20 egzemplarzy serii próbnej, poddawanych testom.
Ostatecznie stwierdzono, że nie ma potrzeby produkcji pojazdu, skoro w zakładach WSK powstaje Mikrus, podobny w pomyśle, i ciut bardziej praktyczniejszy wózek na zakupy ; jego „kariera” trwała do 1960 roku. Uznano także, iż koszty są za wysokie, a konstrukcja jednodrzwiowego nadwozia jest nieco kłopotliwa. Krótko mówiąc, Smykowi „ukręcono łeb”. Łącznie wytworzono 25 egzemplarzy – do dzisiaj przetrwało kilka sztuk, w tym jeden z plastikowym nadwoziem.
Po porzuceniu Smyka szczecińskie zakłady pracowały nad Gryfią, trójkołowym prototypem. Kilka lat później kilka instytucji pracowało nad Gackiem, ale i on nie doczekał się produkcji seryjnej; koniec końców temat polskich mikrosamochodów porzucono w momencie zakupu licencji na malczana . Czas pokazał, że społeczeństwo, jak tylko mogło, to wybierało auta większe, bardziej wygodne, ładowne i prestiżowe – na mikrosamochody decydowali się nieliczni, którzy nie mieli innego wyboru. Inna sprawa, że bezpieczeństwo takich pierdzików jest zerowe, z czego zdawano sobie sprawę w momencie tworzenia tych toczydełek.
#autakrokieta #samochody #motoryzacja #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #prl
źródło: comment_1673119186QtMRRYFzi140wIsTkpOPmv.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119241RNlVtkBeu06c85msXXeJaa.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119249ExGVBRN7MxVPFYq8su5U2R.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119258NUi9jj0iZLfIBtKgl5rbYM.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119266ureZE3N7a4iHY5ZSp9F0QB.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119277BofH1jOsmMGnZBeQOPHpHN.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119287vR27rQwKQtAFXbInxbAWVx.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119296QiPrnd3uiGHR2nZn4jFy6m.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119309HPwhLKH2eDeg5cFgQyhPSL.jpg
Pobierzźródło: comment_167311932253AQOOqvMUrjYt1rupwBHZ.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119352kqFuD8zEcBvZHda9qjLuq0.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119369kGFkSDGEIRsydqgvdZ5qKh.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119391OMsxe88M5yEeJ4FKwu86aX.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119398vj2i4qFrxB5QLbDcG2DKhf.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119416kpkID5Tx4DmpN4SqBe5ruB.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119429806QOiZS4V9Y452EN2aBMq.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119439mvDI49ZEHa1pJsy2ARpdJ3.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119465sSlpsmZ12C4NXuzooh8NHy.jpg
Pobierzźródło: comment_167311950887nMObB1nD8XMWATpd5aeJ.jpg
Pobierzźródło: comment_1673119527JO3dpKiu0KGkER9UAmjW81.jpg
Pobierz