Wpis z mikrobloga

Jo Gartner i Gerhard Berger ukończyli GP Włoch 1984 na punktowanych pozycjach 5 i 6, a mimo tego wywalczona oczka nie zostały im przyznane. I nie, nie zostali oni zdyskwalifikowani.

Wyścig ten był jedną z anomalii w wynikach F1, wynikającej ze specyficznych przepisów. W 1981 wraz z wprowadzeniem Concorde, zespoły na początku sezonu musiały zdeklarować się czy przez cały sezon wystawią 1 czy 2 samochody. W tamtych czasach były legalne 1 samochodowe ekipy, dla biedniejszych uczestników. W sytuacji gdy zespół zadeklarował użycie 1 samochodu w sezonie, mógł mimo tego dołożyć 2 bolid w trakcie sezonu, jednak z zaznaczeniem że dodatkowy bolid jest traktowany jako gość bez prawa do punktowania.

Z tego przywileju w 1984 skorzystały pół-amatorskie zespoły Osella i ATS, które rozpoczęły sezon z 1 bolidem. Sytuacja ekip w trakcie sezonu zaczeła się poprawiać do tego stopnia, że udało im się złożyć 2 samochodów, który planowali wystawić w końcówce roku, aby sprzedać jazdy i przyszykować się do pełnego zgłoszenia w przyszłym roku.
Na GP Włoch, w Oselli miejsce zajął Gartner a w ATS Berger. Dla "nowych" kierowców, wyścig ułożył się bardzo dobrze, przez mądrą i ostrożną jazdę. Gartner zajął 5 a Berger 6 miejsce. Które w tamtym czasie dawało kolejno 2 i 1 punkt. Mimo tego zarówno ekipy jak i kierowcy nie mogli świętować punktów, gdyż sędziowie powołując się na regulamin postanowili nie przyznawać żadnych punktów obu zespołom. Co ciekawe te punkty przepadły całkiem, kierowcy z pozycji 7 i 8 także ich nie dostali, bo nie awansowali na punktowanych pozycjach.

Zarówno dla Gartner i Berger, mogły to być pierwsze punkty w karierze, a dla Gartnera jedyne, gdyż Austriak, nigdy już nie ukończył wyścigu tak wysoko. 1 punkt za 6 pozycję Bergera, mógł być także jedynym punktem zdobytym przez ATS w sezonie. Ten punkt być może mógł być bardzo cenny, dla małego niemieckiego zespołu. Gdyż według porozumienia Concorde, każdy zespół, który zdobył chociaż 1 punkt w sezonie otrzymywał zwrot kosztów wyjazdów na wyścigi GP w sezonie. Tych pieniędzy zabrakło ATS do kontynuacji startów w 1985.

#f1 #randomf1shit
Pobierz
źródło: comment_167199951865DJRGfdY7bT3Iu9kx9c95.jpg