Wpis z mikrobloga

18.03.1973 to dzień w którym F1 została pokonana w wyścigu na własnym terenie przez bolid F5000

Na początku warto wspomnieć czymś była Formuła 5000. Była to seria wyścigowa powołana w połowie lat 60 przez amerykańską organizacje SCCA(Sports Car Club of America). F5000 miała być tańszym i prostszym odpowiednikiem odpowiednikiem F1 Była ona dedykowana kierowcą, którzy przez względy finansowe nie dostali się do F1, lub w niej się nie utrzymali, powiedzmy że była alternatywną drogą w ścieżce kariery kierowcy wyścigowego. Nazwa "5000" odnosiła się od 5 litrowych jednostek napędowych używanych w serii.

Drogi F5000 i F1 od czasu do czasu się krzyżowały, serię mimo iż niby ze sobą konkurowały, to od czasu do czasu jechały w jednym wyścigu w ramach rund niezaliczanych do mistrzostw świata. Mimo wszystko F1 przeważnie zawsze wychodziła z tego pojedynku obroną ręką, chodź F5000 nie odstawała jakoś szczególnie mocno.

Jednak w 1973 przy okazji wyścigu Race of Champion, który miał wówczas formę normalnego wyścigu F1, rozegranego na Brands Hatch sprawy potoczyły się trochę inaczej.
Mimo że ten wyścig nie zaliczył się do mistrzostw ani F1 ani F5000 i był "meczem towarzyskim" to ze względu na wysoką nagrodę finansową, obsada tego wyścigu była bardzo duża. Do wyścigu zgłosiły się 32 kierowców, w tym śmietanka F1, tamtych lat, Jody Scheckter, Niki Lauda, Emerson Fittipaldi, Graham Hill, James Hunt, Denny Hulme i wielu innych. F5000 również reprezentowała już mniej znana na świecie czołówka, w tym lider europejski mistrzostw Peter Gethin. Który już w kwalifikacjach błysnął i zajął 8 miejsce. Czołową trójkę zajeli: Jean-Pierre Beltoise, Niki Lauda i Vern Schuppan, wszyscy jadący w BRM, który na tym torze spisywało się świetnie.

Start jednak został świetnie rozegrany przez Ronnie Petersona jadącego Lotusem, który z 6 miejsce już na 1 okrążeniu przebił się na P2. Obejmując prowadzenie na 6 okrążeniu po błądzenie Beltoise. Gethin jadący samochodem F5000 cały czas trzymał się w pierwszej 10, trzymając tempo zbliżone do F1.

Jednak wkrótce miała zacząć się anihilacja bolidów F1, na 17 okrążeniu Lauda przebił oponę i musiał zjechać na nieplanowany pit stop, okrążenie później prowadzący Peterson zatrzymał się na poboczu z powodu awarii skrzyni biegów, Beltoise również przebił oponę a Schuppan rozbił się na Clearways. W wyniku tych wydarzeń reprezentant F5000 jechał 3. Prowadził Mike Hailwood przed Dennym Hulme, jednak na 36 okrążeniu, Hailwood także odpadł z powodu awarii zawieszenia. Liderem został Hulme mający przed sobą tylko 4 okrążenia do mety, na drugim miejscu cały czas utrzymywał się Gethin, który musiał jednak oglądać się za siebie, gdyż prowadzącą dwójkę gonił James Hunt, nadrabiający straty z pierwszej części wyscigu. Na ostatnim okrążeniu tuż przed metą, doszło do awarii sprzęgła w Mclarenie Dennego Hulme, przez co Nowozelandczyk gwałtownie zwolnił. Przez to w ostatnim zakręcie dogonił go Gethin i Hunt, który miał szansę to wygrać, lecz niespodziewał się tak wolnego Hulme i unikając kolizji 3 pojazdów musiał wyjechać szeroko poza tor, przez to na prowadzenie wyszedł Gethin, który przejechał ostatnie kilkanaście metrów jako lider i wygrał wyścig.

Wygrana Petera Gethina w samochodzie F5000 przeciwko F1 była połączeniem zarówno szczęścia jak i umiejętności, drugi najlepszy samochód F5000 w tym wyścigu został zdublowany przez Gethina. Sam Peter Gethin był też dobrym kierowcą, który jednak nigdy nie posiadał wystarczających funduszy na F1, dlatego też ścigał się w tańszym jej odpowiedniku F5000 gdzie zdobył 2 razy tytuł mistrza. Oprócz tego brał udział w latach 1970-1974 przejechał 30 wyścigów w F1, lecz miał problem z kasą i nie było go stać na przejechanie całych sezonów. Nawet po mimo tego że 1971 wygrał GP Włoch.

Oprócz tego wyścigu, F5000 pokonała F1 jeszcze w 1969 podczas GP Madrytu, innego wyścigu niezaliczanego do mistrzostw świata, ale ciężko uznać tą wygraną, gdyż był to bardzo słabo obsadzony wyścig, zgłoszonych do niego zostało tylko 10 kierowców, w tym 2 samochody F1, które w dodatku były w wersji nadającej się na złom. Więc wygrana z 1973 była bardziej spektakularna.

#f1 #randomf1shit
Pobierz
źródło: comment_1663182524eosVw8K2Y5ILAqThZRNsua.jpg
  • 3