Wpis z mikrobloga

Tag do czarnolistowania - #oceniajzcinkito

Hades

Gra się bardzo mocno wybiła jak na rogalika (czyli gry typu roguelike), zdobyła tytuły gry roku, wygrała wiele innych nagród. Czy słusznie?

Fabuła - najlepsza fabuła z jaką się spotkałem w rogalu, ta zwykle jest traktowana po macoszemu, jako dodatek do gry, tutaj stanowi jej główny punkt. Mnóstwo dialogów, ciekawe wątki, świetny voice acting. Ogromna zaleta tej gry.

Grafika/styl - o ile oprawa wizualna zwraca uwagę i przykuwa wzrok, tak lekki minus za lenistwo przy projektowaniu wrogów. Sporo podobnych modeli, które się różnią kolorami i bronią trzymaną w ręce. Bossowie/bogowie zaprojektowani naprawdę ciekawie, cała reszta już raczej tak sobie.

Gameplay - najważniejszy punkt gier typu roguelike. W Hadesie do wyboru mamy 6 głównych broni, każda z nich ma swój atak zwykły i specjalny, oprócz tego z podstawowego sterowania jest jeszcze unik i wystrzał. W trakcie gry możemy znaleźć młot Hefajstosa, który nadaje atakowi lub atakowi specjalnemu dodatkowe właściowości. A jeszcze oprócz tego znajdujemy błogosławieństwa od bogów, które nakładają dodatkowy efekt (np. szansa na atak krytyczny, pijaństwo, odpychanie i wiele innych). Pozornie wygląda na masę kombinacji, ale w praktyce gra sprowadza się do tego, że zazwyczaj znajdziemy młot, który nada któremuś z ataków jakąś użyteczną właściwość, nałożymy na niego lubiany aspekt od boga, a później się spamuje przycisk odpowiadający na przemian z dashem.

O ile początkowo gra sprawia wrażenia, że jest różrodna, tak na dłuższą metę wychodzą jej bolączki i jak na rogala jest bardzo monotonna, a podejścia są do siebie podobne. Moim zdaniem gra stara być zbyt mocno casual friendly i nie wprowadza żadnego negatywnego RNG. W większości gier tego typu są efekty/przedmioty, które się ze sobą łączą pozytywnie, ale są też takie, które w danej sytuacji będą kompletnie bezużyteczne, ale sprawdzą się przy innym RNG, tutaj tego kompletnie brakuje.

Podsumowanie:
- fabuła - bardzo dobrze napisana, świetny dobór postaci i aktorów głosowych
- oprawa audio - ale mi muzyka w grze bardzo pasowała, In The Blood zagościło na Spotify
- oprawa wizualna - gra ładnie zrobiona, choć delikatny minus za recycling wrogów
- dobry balans gry - aspekt każdego boga jest użyteczny, niektóre aspekty są mocno OP, niemniej wybór nie wpływa prawie w ogóle na gameplay
- wyważony poziom trudności - gra jak na rogala jest wstępnie łatwa i nie ma wysokiego progu wejścia. Łatwo zacząć, nawet jak dla kogoś to pierwszy rogal, dodatkowo gra oferuje God Mode, który jeszcze bardziej ułatwia rozgrywkę.
- na dłuższą metę gra monotonna - rozgrywki nie różnią się sobą jakoś mocno, każdą bronią walczy się podobnie (choć pierwsze wrażenie jest takie, że bronie się mocno od siebie różnią)

Wydaje się, że plusów jest więcej (i słusznie), ale niestety przy rogalu monotonność to duży minus i osobiście uważam, że tytuły gry roku to przesada. Gra jest bardzo dobra, świetna napisana fabularnie, zachęca do dalszego grania (szczególnie w początkowej fazie gry), ale jak na rogala to na dłuższą metę jest po prostu nudno jeśli chodzi o gameplay. Niemniej nadal polecam grę sprawdzić. Mówi się, że to rogal dla osób, które rogali nie lubią i może warto wziąć tę opinię pod uwagę. Mogła to być topka rogali gdyby miała bardziej różnorodny gameplay, wyszła "tylko" bardzo dobra gra.

Ocena końcowa - 8/10

#ps4 #ps5 #xbox #xboxone #xboxseriesx
Cinkito - Tag do czarnolistowania - #oceniajzcinkito

Hades

Gra się bardzo mocno...

źródło: comment_16601146833uyLbyjnGfetd1J8aNEk3h.jpg

Pobierz
  • 19
@Cinkito: Oprawa artystyczna tej gry, wizja takiego Hadesu, projekt graficzny postaci/bogów w "przerywnikach" to jest po prostu majstersztyk. Głosy aktorów miażdżą, sama fabuła też wciągająca - jak nigdy nie podchodzę do NPCów tak w tej grze ciągle, ale to ciągle o coś pytałem, szukałem znajdziek itp.

Monotonność - fakt ale sam gram na Switchu tylko wtedy gdy jestem w trasie i jako zapychać sprawdza się świetnie. Ogólnie bardzo dobra gierka.
@Cinkito: przeszedłem Hadesa na 100% i tylko miecz po zmianie na ekskalibur jest dosyć podobny, jednak po zrobieniu osiągnięć nigdy nie wróciłem do broni podstawowej. Każdy aspekt zmienia gameplay przykład pistoletu którego skille z nazwy są podobne a jednak działają zupełnie inaczej. Gdyby na grafice była jakaś przykładowo różdżka i zamiast aspektu stałaby ta broń obok innych to nie byłoby polemiki.
@krol_bolu: czy ja wiem? Łuk nadal jest łukiem tylko działa trochę inaczej, tarcza to samo. Zmieniają się perki, ale core broni się nie zmienia. Też przeszedłem Hadesa na 100%, grałem na Switchu najpierw, na PS5 wbiłem platynę. Ale nawet na upartego jakbym miał uznać, że w grze są 24 bronie (bo przecież każda broń ma 4 aspekty), to i tak nie za wiele to zmienia moim zdaniem. Late-game w tej grze
@Cinkito: dokładnie dla tego nawet gra sama definiuje co jest bronią dając do niej przypisane perki od Hefajstosa. To w zasadzie odpowiada na twój argument o 24 broniach. Tylko aspekty zmieniające broń mają te perki od Hefajstos. Pozostałe aspekty są tylko wzmocnieniami podstawowych broni zmieniającymi bazowy perk.
dokładnie dla tego nawet gra sama definiuje co jest bronią dając do niej przypisane perki od Hefajstosa. To w zasadzie odpowiada na twój argument o 24 broniach. Tylko aspekty zmieniające broń mają te perki od Hefajstos. Pozostałe aspekty są tylko wzmocnieniami podstawowych broni zmieniającymi bazowy perk.


@krol_bolu: ale przecież większość perków od Hefajstosa się przenosi np. między normalnym łukiem i łukiem Ramy, tylko kilka z nich jest unikatowych dla aspektu.

Troche
@Cinkito: Isaac w mojej ocenie już jest przestarzały gameplay-owo. Tak, po przejściu na nowy engine jest lepiej ale dalej sterowanie nie jest tak dokładne i "szybkie" jak w ETG i Hadesie. W zależności od gustu Hades jest na pewno TOP 3 rogalików. Nie mam konsol więc ciężko mi Returnala ocenić a o nim też słychać bardzo dobre rzeczy. W każdym razie co jest najlepsze to kwestia ostatecznie gustu ale te 8/10
Isaac w mojej ocenie już jest przestarzały gameplay-owo. Tak, po przejściu na nowy engine jest lepiej ale dalej sterowanie nie jest tak dokładne i "szybkie" jak w ETG i Hadesie. W zależności od gustu Hades jest na pewno TOP 3 rogalików. Nie mam konsol więc ciężko mi Returnala ocenić a o nim też słychać bardzo dobre rzeczy. W każdym razie co jest najlepsze to kwestia ostatecznie gustu ale te 8/10 to o
Isaac w mojej ocenie już jest przestarzały gameplay-owo


@GodEmperorWasRight: #!$%@? się znasz casualu, zobaczyłeś pixel art i z góry stwierdziłeś że przestarzałe. Jak to może być przestarzałe jak 99% rogalików bazuje na wymysłach isaaca i próbuje go odtworzyć jednocześnie starając się być innym. Czepiasz się sterowania o 4 kierunki? Nie przyszło ci do głowy że może po prostu grać nie umiesz? Hades jest robiony tak żeby przyciągnąć nowych graczy bo roguelike/lite
@Ayessare: #!$%@? to ciebie ojciec karmił jak ja już grałem w pierwsze wersje Isaaca degeneracie z avkiem z mongolskiej bajki ( ͡° ͜ʖ ͡°) Anime fan detected opinion rejected. Poza tym pouczasz mnie a na końcu podsumowujesz swoje opinie tekstem "moja prywatna opinia ale to jest obiektywne". Obiektywna opinia (przy czym recenzja jest subiektywna bo to jest prywatna opinia autora) to jest oksymoron cymbale.
@GodEmperorWasRight: co Ty #!$%@? #!$%@? "gejmerze" takie anime że lepszych gier z branży nie jest w stanie rozpoznać ( ͡° ͜ʖ ͡°) (ani rozróżnić kreskówki od rendera)

Idąc dalej: to nie jest opinia tylko fakt bo jest różnica czy napiszesz coś typu "nie podobało mi się szczelanie w ajzaku a ten hades to super mega" a przytoczenie faktu pokroju "99% rogalików bazuje na pomysłach Izaaka". Nauczył się