Wpis z mikrobloga

Takie pytanie do ekspertów wypokowych z #fizyka
Nie śmiejcie się, jestem laikiem, ale taka hipotetyczna sytuacja mnie zastanawia.
Bo skoro samochód A jedzie w prawo z prędkością 100 km na godzinę, a samochód B jedzie w lewo 100 km na godzinę, to względem siebie oddalają się z prędkością 200 km na godzinę.

Teraz kosmos.
Statek A leci w prawo z prędkością światła, statek B leci z prędkością światła w lewo.
Z jaką prędkością poruszają się względem siebie?
Stoje na statku A, spoglądam za siebie i widzę statek B.
Proszę bez zbędnych komentarzy typu, że ciało stałe nigdy nie osiagnie prędkości światła czy innych równie mądrych.
Pytanie czysto hipotetyczne. Jak to się powinno liczyć skoro prędkość światła jest największą w kosmosie? Czyli człowiek stojący na statku A będzie widział oddalający się statek B z prędkością dwukrotnej prędkości światła? Przecież to jest niemożliwe. Wiem że nie zobaczy tego statku przez nawet ułamek sekundy, ale powtarzam i uprzedzam znowu te mądre komentarze, że to jest hipotetyczne pytanie. Proszę też nie czepiać się gdzie nazwałem cos niepoprawnie. Chodzi o sam przykład.
Pozdrawiam w ten piękny niedzielny dzień i dzięki za wszystkie komentarze.
#fizyka #pytanie #predkosc #kosmos
  • 31
Bo skoro samochód A jedzie w prawo z prędkością 100 km na godzinę, a samochód B jedzie w lewo 100 km na godzinę, to względem siebie oddalają się z prędkością 200 km na godzinę.


@Apollowho: Prędkości sumuje się trochę inaczej. Przy niskich prędkościach (jak dla samochodów) równanie upraszcza się do zwykłego dodawania, więc na co dzień wystarczy to zrobić jak wyżej. Przy wyższych prędkościach trzeba już korzystać z pełnego równania i
Będą się oddalać od siebie z podwójną prędkością światła.
Skoro nie da się rozpędzić nic do prędkości światła, to dlaczego niby dałoby się rozpędzić do podwójnej prędkości światła.
Dziękuję, można się rozejść.