Wpis z mikrobloga

Gdy Max Verstappen dwukrotnie wyprzedził czerwony samochód na głównej prostej, wydawało się, że ma ogromną przewagę w postaci slipstreamu i DRS lecz to Ferrari Leclerca miało problem.

Około 17. okrążenia, tuż po swoim postoju, Charles Leclerc musiał walczyć z Maxem Verstappenem, którego podcięcie dało nieoczekiwany rezultat.


Na głównej prostej Verstappen miał siedem dziesiątych straty i zdołał wyprzedzić go na hamowaniu. Jednak oprócz świetnych umiejętności Maxa w hamowaniu, jest jeszcze coś więcej.


Ale zacznijmy od początku: 17. okrążenie, Leclerc ponownie zjeżdża do pit-stopu. Stan naładowania akumulatora (pozioma linia w dolnej części wyświetlacza na kierownicy) wynosi około 30%.


Oznacza to, że będzie musiał zużyć prawie całą energię, aby wyprzedzić Maxa, który wjeżdża na rozgrzanych oponach. Przypominamy, że w tym roku koce grzewcze mogą mieć maksymalnie 70 stopni, podczas gdy opony Formuły 1 w normalnych warunkach mają średnio od 100 do 110 stopni.


Wyjazd z pit-stopu i jak na razie wszystko jest w porządku. Dzięki ogranicznikowi akumulator jest naładowany, a Charles ma sporo mocy dla swojej jednostki napędowej.


Zbliżamy się do drugiego punktu hamowania na okrążeniu, po drugiej strefie DRS. Charles ma ustawiony tryb SOC5. SOC (State of Charge - stan naładowania) to ustawienie, które określa, ile energii zostanie zużyte i ile zostanie odzyskane podczas okrążenia.


Zasady F1 mówią, że można odzyskać 4 megadżule energii na okrążenie, za to można zużyć więcej energii niż się odzyskuje podczas jednego okrążenia. System SOC właśnie na to wpływa.


W tym momencie inżynier prosi o zwiększenie SOC poprzez przełączenie na mapę numer 8. W ten sposób bateria zostaje znacznie naładowana w strefie mieszanej, gdzie wyprzedzanie Verstappena jest znacznie bardziej skomplikowane, a on sam ma dość dużo mocy na prostej, aby się bronić.


Charles jedzie w SOC 8. Procent naładowania jednak spada, a po obronie w trzeciej strefie DRS coś nietypowego wpływa na poziom naładowania akumulatora.


Liczba 24 na dole po lewej stronie wskazuje procent naładowania akumulatora. Przed nami ostatni zakręt przed prostą. Jednak Charles nie ma baterii, mimo że SOC8 utrzymywał się przez resztę okrążenia aż do tego miejsca. Charles zostaje poproszony o ustawienie SOC9, aby zwiększyć ładowanie podczas hamowania. Verstappen jest blisko i wkrótce zaatakuje.


W tym momencie Leclerc przygotowuje się do dobrego wyjścia z ostatniego zakrętu, ponieważ to wszystko, co może zrobić. Bateria jest na poziomie 15%, ale nowe opony pozwalają Leclercowi zyskać 44 setne sekundy w stosunku do najlepszego okrążenia, co widać po delcie widocznej w lewym górnym rogu kierownicy.


Na prostej atakuje Verstappen, a Charles jest bezradny. DRS i slipstream, prawdopodobnie połączone z odpowiednim naładowaniem baterii Red Bulla, sprawiły, że wyprzedzanie było dość łatwe, a Leclerc dąży do lepszego wyjścia z pierwszego zakrętu, aby spróbować zyskać lepszą trakcję wiedząc, że może liczyć na bardzo mało energii do dyspozycji.


Monakijczykowi udaje się jednak dokończyć wyprzedzanie. W tym momencie inżynier ponownie odzywa się przez radio i prosi Charlesa o przełączenie na SOC 10 (ekstremalny wariant, biorąc pod uwagę, że w 2019 r. na tym samym torze, aby uporać się z problemami, kazali Charlesowi ustawić SOC na 9).


Charles ustawia SOC z 9 na 10 Na prostej Charles pyta przez radio "Dlaczego SOC jest takie złe?" i ponownie otrzymuje sugestię, aby przełączyć na SOC 10.


W międzyczasie różnica między Verstappenem a kierowcą wynosi 0,9, ale na głównej prostej ponownie próbuje wyprzedzić i udaje mu się to. Leclerc reaguje ponownie i akumulator wreszcie zaczyna się ładować, a bateria wzrasta nawet o 20 punktów procentowych podczas jednego hamowania.


Marcos (inżynier Leclerca) mówi przez radio o zachowaniu SOC10, ale informuje Charlesa, że dostępny jest tryb K1 - opcja, która na krótko dodaje dodatkową moc, wykorzystywaną do obrony lub ataku. Nie użyli K1 plus, bo nie było to konieczne, nie użyli też K2, który jest trybem bardzo agresywnym. Max źle wyhamował w pierwszym zakręcie, więc Charles jest stosunkowo spokojny.


Leclerc wciąż narzeka na SOC i pyta, co może zrobić. Xavier Marcos początkowo sugeruje, aby pozostał przy SOC10, ale potem widzi, że wszystko działa i każe mu przełączyć się na tryb SOC8.


W tym momencie Max nie ma już DRS i wydaje się, że problem zniknął.


To również pokazuje, jak dobra jest konstrukcja bolidu F1-75, który potrafi świetnie się bronić mimo chwilowych problemów, a także dodaje wartości dobremu wynikowi Leclerca w tym pierwszym starcie w sezonie.


Tragiczne tłumaczenie bo z włoskiego no ale cóż, zdjęcia w artykule ( ͡° ͜ʖ ͡°)
https://www.fuoritraiettoria.com/4-ruote/leclerc-problema-bahrein-2022/

#f1
P.....z - Gdy Max Verstappen dwukrotnie wyprzedził czerwony samochód na głównej prost...

źródło: comment_1647885530YQDEqn05wXfNju1TIXfIYg.jpg

Pobierz
  • 10
@SpliTF1: Dziwne właśnie. W ogóle taktyka Ferrari wyglądała jakby dać frunąć na niecierpliwości Maxa i cierpliwie mu odbierać kontrolę nad wyścigiem w 2 sektorze. To było widoczne, kiedy Max zablokował koła przy 1 zakręcie. Brakło mu cierpliwości.
@Prychacz: Ten wyścig pokazał jak mocne jest Ferrari w tym sezonie. Leclerc bez problemów, a można by nawet powiedzieć że z łatwością kontroluje przebieg wyścigu, praktycznie jak merce parę sezonów temu. Sainz mega niezadowolony ze swojej postawy również nie ma żadnych poważnych problemów z samochodem i nawet bez awarii RB dojechałby na podium. To będzie ciekawy sezon, mam nadzieję tylko że pooglądamy trochę walki, bo póki co wygląda to na miażdżącą