Wpis z mikrobloga

Jestem leniwym #!$%@?. Będę remontował mieszkanie. I tak sobie myślę, żeby wyłączniki światła zasilić z gniazda niżej. W sensie, że pomieszczenie miałoby swój bezpiecznik, ale zamiast zrobić oddzielny obwód na oświetlenie, to pociągnąć kabel z gniazda pionowo do góry i przez włącznik na sufit do lampy.
Jakich wad takiego rozwiązania nie widzę?
#elektryka
  • 11
@ShortyLookMean: Nie jestem elektrykiem ale to co przychodzi mi do głowy:
-brak selektywności zabezpieczeń
-duży prąd rozłączający obwód, czyli tak właściwie bezpiecznik może przed niczym nie chronić
@ShortyLookMean: Wydaje mi się że jeśli do gniazd dajesz 2.5mm2 to do oświetlenia możesz dać 1.5mm2. Ale w układzie zasilania oświetlenia z gniazd musiałbyś zachować przekrój przewodu ponieważ obwód gniazd może mieć większe zabezpieczenie niż dla samego oświetlenia.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@ShortyLookMean: żadne z wymienianych powyżej nie ma sensu. Z punktu widzenia działania urządzeń elektrycznych możesz tak zrobić i wszystko będzie ok. Obecne żarówki LED biorą na tyle mało prądy że to praktycznie pomijalny wpływ na resztę urządzeń w obwodach. Co innego jakieś tam przepisy o rozdzielaniu obwodów oświetlenia. Uzasadnienie jest takie, że jeżeli przy np odkurzaniu wywali ci zabezpieczenia to stoisz w ciemności bo to jeden obwód.
Jeżeli to całościowy remont
@ShortyLookMean: Jesteś leniwym #!$%@? i pchasz się z przewodami 2,5mm2 do lamp? ( ͡º ͜ʖ͡º) Zgodnie z prawem (Warunki techniczne jakim odpowiadają budynki) nie możesz mieszać gniazd i światła. Ale, jeśli już lubisz iść pod prąd ( ͡ ͜ʖ ͡) i nie chcesz, żeby instalacja zagrażała Twojemu życiu to musisz zrobić wszystko w tym przypadku przewodem 2,5mm2. Niby nic takiego okrutnego.
@lalalama: obecnie wszystkie obwody, w tym oświetleniowe muszą być zabezpieczone wyłącznikiem różnicowo-prądowym.