Wpis z mikrobloga

Moje podsumowanie #praca w #bolt w okresie od października do grudnia, może komuś się przyda:

TL:DR Jeśli potrzebujesz pracy dorywczej np. jako student to spoko chociaż pewnie są lepsze opcje, jako praca na pełen etat wychodzi beznadziejnie, chyba że pracujesz niewolnicze godziny, wtedy jest średnio.

Disclaimer: To wszystko są MOJE doświadczenia, które niekoniecznie będą Twoimi, proszę mnie nie pozywać, Bolt!

Wszystko jest napisane z perspektywy osoby która pracowała 6 dni w tygodniu po 9h dziennie (Dużą część czasu zabierają przerwy [o nich za chwilę], tankowanie i mycie auta, wymiana samochodu ze zmiennikiem. Samej jazdy wychodziło tak między 6,5h a 7,5h w zależności od dnia).

1. Ogólne informacje
Będziesz podpięty do partnera. Może być tak, że
A): masz swoje auto (Akceptowane są roczniki chyba od 2002 r.?)
B): wypożyczasz auto (Płacisz za wynajem auta z góry za każdy tydzień, przeważnie między 350 PLN a 750 PLN w zależności od auta i tego, czy wypożyczasz na pół ze zmiennikiem czy samemu)
C): Dzielisz się % zarobków z właścicielem auta, przewaznie to będzie partner który udostępnia swoją flotę (Tę opcję wybrałem ja)
To, którą opcję wybierzesz będzie wpływało na...

2. Zarobki
Krótko mówiąc o ile nie są to godziny szczytu albo nie trafi Ci się długi kurs, to będziesz zarabiać minimalną krajową albo jeszcze mniej. Bolt pobiera ~32% prowizji od każdego przejazdu. Minimalna cena kursu to 9 PLN, przeważnie są kursy za 12-13 PLN. Kursów można zrobić od 2 do 5 na godzinę, chociaż jak masz pecha to przez godzinę może nic nie wpaść. Średnio się robi 3 kursy na godzinę. Napiwki z mojego doświadczenia i z tego co dopytałem to 60-70 PLN tygodniowo (Głównie wtedy, gdy ktoś płaci gotówką i nie chce reszty albo prosi żebyś zaokrąglił) Musi się zdarzyć coś niebywałego żeby w Polsce ktoś po odbyciu kursu i opłaceniu go kartą dał Ci przez aplikację napiwek. Bolt rozpowiada że dla nowych kierowców jest bonus 5k PLN, ale nie, to nie jest tak że po pracy przez miesiąc/dwa wpada Ci na konto przelew o takiej kwocie. Bonus jest podzielony na 100 bonusów które są uzależnione od tego, czy w godzinach szczytu wykonasz odpowiednią ilość kursów - co czasem mimo Twoich najlepszych chęci się nie uda bo korki, bo nie ma kursów, bo był jeden kurs ale bardzo długi i już nie starczy Ci czasu na zrobienie innych kursów. No i jeśli jeździsz ze zmiennikiem, to jeden kurs (Wieczorny albo poranny) Ci przepada, bo wtedy nie masz dostępu do samochodu. No i nie pracujesz 7 dni w tygodniu, więc w dni w których nie pracujesz też nie dostajesz bonusu ( ͡° ͜ʖ ͡°) Z tych 5k realnie dostałem może 1100-1200 PLN. Można nienajgorzej zarobić w piątki i soboty, ale wtedy trafiasz na #!$%@? ludzi i ryzykujesz awantury/zarzyganą tapicerkę + tracisz weekend.

Oczywiście jako kierowca jesteś narażony na mandaty, jeśli dniówka to 110-160 PLN to wystarczy jeden mandat i możesz mieć nawet cały tydzień pracy za darmo XD

3. Ocena
Pasażer po przejeździe może Cię ocenić i dodać komentarz. Domyślnie jest 5 gwiazdek. Jeśli Tobie jako kierowcy ocena spadnie poniżej 4.5 gwiazdki to dostajesz bana i nie możesz pracować przez jakiś tam czas. Jako kierowca NIE MASZ DOSTĘPU do komentarzy na swój temat. Np. jest dzień w którym wydaje Ci się że wszystko było okej, normalne kursy, nic nadzwyczajnego, żadnych awantur a ocena spada. No i nie wiesz czemu, nie wiesz co masz poprawić.

3. Przestrzeganie przepisów, oczekiwania klientów
A) Prędkość - Liczy się wyczucie tego co chce pasażer. Często wsiadają faceci po 35 lat+ którzy wymagają żebyś #!$%@?ł (Nie wprost, ale np."Wspomną" że ostatnio jechali Boltem i kierowca się powoli poruszał po mieście i dali mu 1 gwiazdkę ( ͡° ͜ʖ ͡°) ). Zaraz potem trafić się może osoba która jak zobaczy że jedziesz 55km/h to już będzie prosić żebyś zwolnił. Nie ma reguły, trzeba się dostosować.
B) Miejsca do odbierania pasażerów - Ludzie mają #!$%@? czy możesz się gdzieś zatrzymać czy nie, np. ktoś ustawi pinezkę na środku skrzyżowania i oczekuje że się zatrzymasz na pasach XD Nie da rady wytłumaczyć, że tam się nie dało zatrzymać. Pasażer/ka już wsiada do auta #!$%@?/y i dostajesz #!$%@?ą ocenę albo kurs jest zupełnie anulowany bo ktoś nie może podejść 50 metrów. Odbieranie pasażerów na przystankach autobusowych to standard, wszyscy kierowcy Bolta tak robią, wszyscy pasażerowie tego oczekują. Tylko policja nie rozumie i dostajesz mandat. Lose-lose situation, że tak powiem.
Tutaj np. miejsce w Lublinie obok galerii handlowej "VIVO" (https://tinyurl.com/przystaneklublin) - Jak się wjedzie na parking podziemny (Tak jak robiłem na początku) to pasażerowie są zdziwieni i anulują Ci przejazd, przecież wszyscy się zatrzymują na tym przystanku XD Policja tez już czasem przymyka oko, ile razy nie jadę tą ulicą to zawsze tam stoi jakaś taksówka albo kilka.
C) Lepiej nie przejeżdżać na późnym pomarańczowym. Raz na kilkanaście kursów Twój pasażer to mistrz kierownicy któremu zabrali lejce / ma auto w naprawie i będzie #!$%@? bo "przecież mogłeś jeszcze przejechać"
D) Ludzie wsiadają z małymi dziećmi. Nikt normalny nie nosi ze sobą fotelika dla dziecka na wypadek gdyby potrzebował taksówki, więc trzymają dzieci na kolanach. W takiej sytuacji nie powinieneś rozpoczynać kursu, ale i tak wszyscy kierowcy Bolta to zaakceptują bo szkoda pieniędzy i kłótni, że bombelek nie może jechać bez fotelika. W razie kontroli policji dostajesz mandat i jeździsz parę dni za darmo ^_^

4. #!$%@?ące rzeczy
A) Przerwa na toaletę. W normalnej pracy przerywasz pracę, idziesz do toalety, robisz swoje, wracasz. Całość zajmuje Ci maksymalnie 2-3 minuty. Pracując w Bolcie musisz planować gdzie jest najbliższa stacja paliw / restauracja / cokolwiek. Trzeba tam pojechać, zaparkować, poczekać w kolejce do toalety, to wszystko zajmuje czas. Głupie siku a czasami minie 15 minut bo są korki, bo kolejka do toalety na stacji itd. Jeśli w ciągu zmiany 3 razy potrzebujesz zrobić się odlać to mija 30-40 minut w których nie pracujesz, nie zarabiasz.
B) Słabe godziny - Czasem jest tak, że przez godzinę-dwie zrobisz 1, może 2 kursy za np. 11 PLN. Z tego odpada prowizja dla Bolta, więc zostaje ci 7 PLN. Jeśli dzielisz się zarobkami z partnerem, to 3,50 PLN. Patrzysz na siebie w lusterku i zastanawiasz się, jak ty do #!$%@? pana tutaj trafiłeś, jak to się dzieje że pracujesz za 3 PLN za godzinę.

Jeśli ktoś jest zainteresowany to mogę opowiedzieć o paru #!$%@? sytuacjach które mnie spotkały jako kierowcę Bolta.
  • 198
  • Odpowiedz
@smacznyy: ja grałem w los santos role play i zatrudniłem się do gościa jako taksówkarz. I zwykle nikt nie jeździł taksówką (raz gościa przewiozłem) a tak to robiłem zadania z kurierki. Raz jechałem taksówką i na zakręcie za szbko jechałem i przybrałem pobocza i dachowałem, samochód wybuchł i mi ziomek zabrał możliwość jazdy służbową taksówką xD
  • Odpowiedz
@paul772: tak wiem, koledzy opowiadają. Wziąłem pierwszą sobotę miesiąca, ledwo 3 stówki z hakiem zrobiłem i #!$%@?łem to czekam na wiosne z jeżdzeniem.
  • Odpowiedz
  • 1
@studentasp
Ad 2 Bolt nie pobiera tyle prowizji, jak ktoś Ci tyle liczył to robił Cię w #!$%@?(jak większość partnerów), średnia godzinowa obrotu to 30-50 zł brutto, zależnie od okresu, doświadczenia kierowcy i miejsca. Okres przełomu roku jest nasłabszy w tej branży.
Najsensowniej jeździć na min 2 aplikacjach - Uber, Bolt, FreeNow i nie gratem, tak aby mieć przejazdy Komfort, Select, Taxi.

Z ocenami i ogólnie suportem dla kierowców to racja, w
  • Odpowiedz
  • 1
@bkwas akurat teraz zarabia się lepiej, najgorzej to było pierwszy lockdown 2020. Niestety żeby to się opłacało jakoś bardziej to albo trzeba to robić na przypale całkowitym albo baaardzo mocno księgowo-prawnie.
  • Odpowiedz
  • 0
@michno od jakich miesięcy, od 1.5 roku wszystko powinno być oklejone taxi i zalicencjonowane ale uber i bolt w #!$%@? to mają w praktyce bo już nie wspierają prawnie i kosztowo mandatów od ITD.

Jeśli partner rozliczeniowy pobiera ci 32% za prowizje to robi w #!$%@?. A 40 ziko za rozliczenie, jeśli nie dostajesz przelewu na kwotę netto z aplikacji to walą na VAT jeszcze.
  • Odpowiedz
  • 0
@Radiativ normalne auto można mieć dużo bliżej 2k niż 3k i niestety tyle kosztują najmy pod taką działalność, zwłaszcza jak co chwilę saszku rozwalają samochodu
  • Odpowiedz
praktyce bo już nie wspierają prawnie i kosztowo mandatów od ITD.


@Fizz: i w sumie nie muszą. Kiedys wspierali tylko po to by walczyc o rynek. Bolt i uber to tylko aplikacja, a nie pracodawca
  • Odpowiedz
@studentasp: no i dlatego w Wawie 95% kierowców to Ukraińcy/ludzie ze wschodu. Bo dla nich te pieniądze to jest majątek i mogą za to jeszcze utrzymać rodzinę.

Jeździłem w ciągu ostatniego roku w opór Boltem i Polaków to na palcach jednej ręki policze.
  • Odpowiedz
@studentasp:

Prędkość - Liczy się wyczucie tego co chce pasażer. Często wsiadają faceci po 35 lat+ którzy wymagają żebyś #!$%@?ł (Nie wprost, ale np."Wspomną" że ostatnio jechali Boltem i kierowca się powoli poruszał po mieście i dali mu 1 gwiazdkę ( ͡° ͜ʖ ͡°) )

Dla takich #!$%@?ów powinien istnieć system zgłoszeń który by blokował im możliwość korzystania z apki jakby kilku kierowców coś takiego zgłosiło...
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@bkwas: właśnie miałem pisać, że Ty przecież na ciężarówce jeździłeś (podrzuciłeś mi kiedyś breloczki do pracy w Legnicy), ale widzę, że to też napisałeś xD
  • Odpowiedz