Wpis z mikrobloga

Musk stwierdza na Twitterze, że (parafrazuję) najbardziej zaawansowany silnik rakietowy w historii to z jego perspektywy jest już szrot i pracuje nad nową, "kompletnie przeprojektowaną" generacją silników, która nie będzie nazywać się Raptor.

A tak poza tym, to jutro o północy Elon robi Starship Live Update.

#spacex #kosmos
  • 35
  • Odpowiedz
@abraca: Tyle że silniki do rozpędzania turbopomp nie muszą mieć mocy takiej jak turbina. Bo z tych 34MW dla LOX to już 1MW ją ładnie rozpędzi (praktycznie bez przepływu). A potem i tak turbina wkroczy do roboty.
Więc nie 2GW na booster tylko jakieś 60 może 100MW
  • Odpowiedz
@bambus94: odpowiadałem na pierwszy post i wariant z usunięciem turbo, zostawić elektryczne pompy. Co do ERSa - dodajemy duży silnik i baterie i ich chłodzenie a usuwamy COPV. Jaki tu zysk? Turbo jest największym problemem dla skomplikowania i niezawodności.
  • Odpowiedz
@bambus94: I kto miałby zbudować taki rewolucyjny silnik jak nie SpaceX? Silnik o największym stosunku ciąg/masa własna. (Merlin)
Pierwszy operacyjny i trzecie w ogóle silnik FFSC na świecie (Raptor). To i tu mogą się popisać.
  • Odpowiedz
@nieMamPomysluNaNazwe3: A czemu nie?
Wydaje mi się że ty masz na myśli konstrukcje gdzie coś seryjnie wybucha za statkiem.
A mi chodzi o silnik który po angielsku nazywa się Rotary Detonation Engine
Tam jest normalna komora spalania. Tylko spalanie nie ma charakteru deflegracyjnego (stosunkowo mała prędkość spalania) tylko detonacyjnego dzięki czemu prędkość spalania potrafi przekroczyć 3km/s a to daje możliwość osiągnięcia ogromnego Isp.
  • Odpowiedz
@nieMamPomysluNaNazwe3: Skoro są już działające silniki które latają to podstawy teoretyczne już są. Na YT można znaleźć filmik z 2010r z testów takich silników a opisy teoretyczne to i kilkadziesiąt lat mają.

Kojarzysz mema z Interstellar i czarną dziurą?
One year in SpaceX, is 7 years in other company.
  • Odpowiedz
nie napisał w tym wpisie, że pracuje nad tym nowym silnikiem, tylko, że taki silnik jest potrzebny.


@archive: Racja ale napisał dwuznacznie - napisał, że do uczynienia życia multiplanetarnego potrzeba nowego rozwiązania ale nie wskazał czy już go projektują czy dopiero będą ;-)
  • Odpowiedz
No wg tego prostego schematu turbopompa LOX ma 34MW, czyli jakieś 35-50 Tesli S (w zależności od wersji)

A gdzie jeszcze pompa metanu i x30 w boosterze. No ciężkie by to było.


@bambus94: IMHO nie ma innej opcji niż turbina + jakiś rodzaj preburnera. Raptor zużywa około tony "propelera" na sekundę. Czyli trzeba przepompować tonę ciekłego tlenu+metanu i skompresować to do 300+ barów. Do tego potrzeba po prostu w cholerę energii, jakkolwiek by się to nie robiło.

Kiedyś czytałem o silnikach detonacyjnych (rotary detonation engine). Tam się da osiągnąć nawet +20% sprawności bo detonacja rozpędza produkty spalania do wyższych prędkości ale jednocześnie ciśnienie w komorze jest mniejsze albo raczej nie jest równo rozłożone więc można wstrzykiwać paliwo+utleniacz w miejsca gdzie jest niskie ciśnienie co upraszcza konstrukcje pomp. To wszystko kosztem bardzo dużej komplikacji systemu i dodatkowo trudnościami z osiągnięciem stabilnej pracy (bardzo złożone procesy spalania i konieczność utrzymania tej "detonacji"). No ale Musk pokazał, że potrafi robić skomplikowane silniki więc może jest coś na
  • Odpowiedz