Wpis z mikrobloga

Terenowy byk militarny

czyli

Lamborghini LM002

W powszechnej świadomości przeciętnego fana motoryzacji marka Lamborghini zapisała się jako producent sportowych modeli takich jak Miura czy Countach; ten drugi, będący rywalem Testarossy, zapisał się wraz z nią czy DeLoreanem w pamięci jako jeden z symboli lat osiemdziesiątych. Oczywiście, oprócz wspomnianych wyżej wozów istniały także mniej znane pojazdy pokroju Piazzy, Floridy czy bohatera dzisiejszego wpisu, pierwszego Sport Utility Vehicle marki z Sant’Agata Bolognese.


Historia Lamborghini LM002 rozpoczyna się w latach 70. – wówczas armia amerykańska rozpisała kontrakt na stworzenie nowej terenówki do zadań specjalnych. Firma Lamborghini, wietrząc nadzieję na zarobek – kontrakt z armią to jednak kontrakt z armią, wiedzieli to już przed wojną i w czasie wojny w Volkswagenie ( ͡° ͜ʖ ͡°) – uruchomiła program Lamborghini Militaria, w ramach którego we współpracy z Mobility Technology International stworzyła terenówkę typu buggy o nazwie Cheetah, napędzany umieszczonym z tyłu silnikiem V8 Chryslera o mocy 183 KM, przenoszącym napęd poprzez trzybiegową skrzynię automatyczną. Włoski Gepard średnio radził sobie podczas testów – ostatecznie uległ zniszczeniu i prace zawieszono; w międzyczasie doszło też do zerwania umowy z kooperantami czy upadłości marki w 1978 roku. Nowi właściciele dwa lata później (w 1981) kontynuowali program i postanowili zbudować podobną do Geparda terenówkę, ale pod nazwą Lamborghini Militari 001; główną zmianą był lekki lifting nadwozia, dodanie drzwi oraz zmiana jednostki na V8 z AMC lub V12 z Countacha. Zmieniła się też grupa docelowa – z wojska na bogatą klientelę.

Jak się okazało, wprawdzie Cheetah i LM001 miały dobre właściwości terenowe, tak problem z opanowaniem samochodu utrudniał silnik z tyłu i przegrzewanie jednostki; wskutek tego, w 1982 roku przeniesiono jednostkę do przodu auta – tak zmienione auto nazwano LMA002.


Jedyny wyprodukowany egzemplarz LMA002 posiadał silnik V12 o mocy 250 KM, który poprzez pięciobiegową skrzynię manualną ZF przenosił napęd na cztery koła; później dopracowano konstrukcję, zaś nazwę ulepszonego modelu zmieniono na LM002. Nieco później stworzono prototyp o oznaczeniu LM003, korzystający z turbodoładowanego silnika Diesla o mocy 150 KM – ta jednostka produkcji VM Motori


ostatecznie nie trafiła do seryjnych aut z powodu zbyt małej mocy w stosunku do masy auta; podobny los czekał silnik montowany w prototypie o oznaczeniu LM004, który posiadał silnik o pojemności 7 litrów i mocy 420 KM( ͡° ͜ʖ ͡°) – tenże motor pochodził z łodzi wyścigowej.

LM002 zaprezentowano na targach w Brukseli w 1986 roku; w tym samym roku samochód trafił do produkcji. Testy jakie poddawano Rambo Lambo jak miano określać „LM002” wykazały że terenówka bardzo dobrze sprawuje się w piaszczystym terenie. Silnik V12 zasilany sześcioma gaźnikami Webera generował około 450 KM przy 5.2 litrach pojemności. Prędkość maksymalna wynosiła 210 km/h; od zera do setki LM002 rozpędzał się w 8 sekund. Napęd był przekazywany poprzez pięciobiegową skrzynię manualną ZF, która przenosiła moc na obie osie; w układzie napędowym zastosowano dwustopniowy reduktor i centralny mechanizm różnicowy, pozwalający zblokować napęd na 100% - standardowo zblokowanie wynosiło 75 %. Terenowe Lambo potrafiło spalić nawet 40 litrów paliwa na 100 kilometrów, toteż zamontowano zbiornik paliwa o pojemności około 290 litrów.

LM002 był czteromiejscowym (tunel w kabinie skrywający wał skutecznie uniemożliwiał wstawienie 5. miejsca) pickupem opartym o rurową ramę stalową, z paką ładunkową; wymiary wynosiły niemal 4.8 metra długości, 2 metry szerokości oraz 1.85 metra wysokości; prześwit wynosił 30 centymetrów przy profilu opon Pirelli 325/65/ R17. Pomimo zastosowania aluminium i włókna szklanego do budowy elementów karoserii (drzwi, maska, etc) LM002 ważył 2700 kilogramów. Sam pojazd był wygodny i bogato wyposażony – posiadał między innymi skórzaną tapicerkę, klimatyzację czy wysokiej jakości system car audio; samochód można było doposażyć wedle życzeń klienta, chociaż standardowo każdy egzemplarz miał taki dodatek jak schowek na strzelbę na pace.

Lamborghini LM002 produkowano w latach 1986-1993; łącznie wyprodukowano około 328 egzemplarzy z czego większość była dostosowana do indywidualnego zamówienia klienta. Pomimo wysokiej ceny – wóz kosztował ówczesne 100 tysięcy dolarów – Lambo cieszyło się powodzeniem; dość powiedzieć że LM002 posiadał Sylvester Stallone, Mike Tyson czy Jay Leno; jeden egzemplarz, o podwyższonym i przedłużonym dachu, zakupił sułtan Brunei, znany ze swojego zamiłowania do drogich samochodów. Z drugiej strony, pomimo dobrego wyposażenia, zdolności terenowych czy ogólnego odbioru, właściciele mieli narzekać na karoserie budowane w Hiszpanii – cóż, prawdopodobnie i tak jakość była lepsza niż w rodzimej parodii terenówki. Część egzemplarzy w specyfikacji wojskowej miała trafić do wojsk Arabii Saudyjskiej i Kuwejtu, gdzie pokazywały swoją przydatność bojowo-terenową. Jeden z pojazdów dostosowano do rajdu Paryż-Dakar; zamontowano w nim silnik z łodzi motorowej o pojemności 7.2 litra i mocy 600KM, klatkę bezpieczeństwa, GPS i szyby z plexiglasu - ostatecznie samochód nie wystartował i brał udział w pomniejszych wyścigach. Sam LM002 nie doczekał się następcy; wprawdzie powstały rysunki robocze modelu o nazwie nomen-omen LM003, jednak nie wyszły poza szkice; swoistym duchowym następcą modelu został ̶U̶r̶s̶u̶s̶ Urus z 2018 roku. Obecnie zachowane samochody potrafią osiągać cenę na aukcjach kilkuset tysięcy dolarów.

#autakrokieta #lamborghini #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki

SonyKrokiet - Terenowy byk militarny

czyli 

Lamborghini LM002

W powszechnej ...

źródło: comment_1622916267Jx0eo3RY6ZqXO7mSM2BKmv.jpg

Pobierz
  • 22
Jeden gość pokazywał garaż w którym stało kilka współczesnych Lambo (Murcielago, Gallardo), Bentley Continental chyba ze Ferrari i to terenowe lambo. To powiedział że to LM002 jest więcej warte niż reszta samochodów razem wzięta.


@biskup2k: to możliwe, te wszelkie Murcielago, Gallardo czy Continentale to jednak "masówka" (i mówię to o zwykłych wersjach, te odchudzane czy limitowane są dużo więcej warte), a LM002 jednak wyszło mimo wszystko dosyć mało w porównaniu z