Wpis z mikrobloga

Rok 2021 został ogloszony rokiem Stanisława Lema, a to wszystko za sprawą 100 rocznicy urodzin tego wybitnego pisarza.

A czy wiecie, że w jego powieściach przewija się muzyka klasyczna ?

"W trzech pozycjach literackich Lem sięga po twórczość rzeczywistych
kompozytorów. W debiutanckiej (nie licząc wydanego wiele lat po napisaniu
Człowieka z Marsa) powieści Astronauci Lem przedstawia losy pierwszej
ekspedycji międzyplanetarnej zorganizowanej przez ludzkość — zmierzającej
na Wenus w celu potwierdzenia hipotezy o zagrażającej Ziemianom inwazji
domniemanej wenusjańskiej cywilizacji. Po wstępnych rozdziałach, poświęco-
nych genezie wyprawy i środkom podjętym ku jej realizacji, Lem skupia się
na wielodniowym locie ku Wenus, wyraźnie eksponując nostalgię podróżni-
ków za rodzimą planetą. Jednym ze znaków tęsknoty jest muzyka Ludwiga van Beethovena i Piotra Czajkowskiego (bez dokładniejszego określenia utworów),
której astronauci słuchają, odbierając ziemską audycję radiową. Ponieważ wedle słów autora jest ona przygotowana specjalnie dla nich, muzyka staje się tu
także znakiem łączności z Ziemią, o wymiarze zarówno solidarności ludzkości
z ekspedycją, jak i roztaczanej nad astronautami swoistej opieki, sprawowanej poprzez zapewnianie podróżnikom kontaktu z ponadczasowymi dokonaniami ludzkiego artyzmu. Niewiele od Astronautów późniejszy Obłok Magellana posiłkuje się zbliżo-
ną fabułą. Delegacja ludzkości wyrusza w wieloletnią podróż ku gwiazdom Alfa Centauri, choć tym razem jest to eksploracja czysto badawcza, bez rysu inter-
wencyjnego. Podróż przedstawiona jest z punktu widzenia jednego z lekarzy
wyprawy. Dla narracji Obłoku Magellana, w jeszcze większym stopniu, niż
w przypadku Astronautów, charakterystyczny jest rys uwznioślenia i patetyzmu,
pokrewny poezji Rilkego, w owym czasie w istotny sposób kształtującej język
literacki Lema. To uwznioślenie obserwowane jest także w doborze postaci —
w Obłoku ku gwiazdom udaje się grono najwybitniejszych ziemskich postaci
nauki i sztuki XXXII wieku — oraz w sceneriach i sytuacjach kreowanych
przez autora. „Gea”, na pokładzie której rozgrywa się akcja powieści, jest
de facto wysłanym w kosmos idealnym miastem — z parkami, terenami spa-
cerowymi, przestrzeniami kształtowanymi przez holografi czne (wedle słownika
Lema „wideoplastyczne”) miraże, a nawet fi lharmonią. Ta jednakże musi być
rzeczywista, skoro ma w repertuarze IX Symfonię d-moll op. 125 Ludwiga van
Beethovena. Koncert, podczas którego Beethovenowska Symfonia jest wykonana,
jest dla narratora powieści niezwykle intensywnym przeżyciem"

Zapraszamy więc do posłuchania IX Symfonii d-moll op. 125 Ludviga van Beethovena, w której na szczególną uwagę zasługuje część 4 Presto – Allegro assai – Andante maestoso – Allegro energico, sempre ben marcato – Allegro ma non tanto – Prestissimo (d-moll/D-dur). A dlaczego? O tym opowiemy Wam już niebawem.

https://youtu.be/ixpfgm_xxSE

Dobrego dnia!

Źródło cytatu: S. Zamuszko Od Beethovena do Dahlen-Gorskiego: konteksty muzyczne w twórczości
literackiej Stanisława Lema

#lem #beethoven #muzykaklasyczna #gruparatowaniapoziomu #2021 #wieniawskilublin #kultura #literatura #muzyka
wieniawskilublin - Rok 2021 został ogloszony rokiem Stanisława Lema, a to wszystko za...

źródło: comment_1610525650kSbmoUz1wsdm0WhTM8MMwg.jpg

Pobierz