Wpis z mikrobloga

Szanghajski feniks dostawczy

czyli

Shanghai SH760C/D i SH1020SP

Produkowany w latach 60. i 70. XX wieku chiński samochód Shanghai SH760 i jego pochodne, był sedanem o nikłej skali produkcji. W latach 80., kiedy zaczęto produkować na licencji Volkswagena Santanę, postanowiono zwiększyć liczbę wersji nadwoziowych o pickupa, mając nadzieję iż nowa wersja nadwoziowa zwiększy skalę produkcji i sprzedaż.

Za bazę do pickupów postanowiono obrać Shanghaia SH760-B, czyli model z lat 80, posiadający część elementów ze wspomnianej Santany. Konstrukcja aut nadal wywodziła się z Mercedesa W180, auta będącego przodkiem współczesnej mercedesowskiej klasy S. Zlecenie wykonania designu wozów zlecono brytyjskiemu Locomotors Limited, który także przygotował niezbędne rysunki, pozwalające uruchomić produkcję. Brytyjski wkład potwierdzają zdjęcia prototypów na angielskich tablicach.

Shanghai w wersji dostawczej był przewidywany w trzech wariantach:

- pojedynczej kabiny o oznaczeniu SH760C – pojazd posiadał dwulitrową jednostkę czterocylindrową z Forda Sierry; zmiana była podyktowana chęcią eksportu samochodu do Południowej Afryki, Środkowej Europy czy Ameryki Południowej, gdzie silniki Forda były w miarę popularne i dość łatwe przy ewentualnej naprawie;
- przedłużonej kabiny o oznaczeniu SH760D – ta wersja miała mieć nieco inne wnętrze; ostatecznie nie wprowadzono innego środka do produkcji; pojazd produkowano w wersji z małym i dużym oknem z tyłu;
- podwójnej kabiny o oznaczeniu SH1020SP – prototyp posiadał podwójne kolorystyczne paski po bokach nadwozia, zaś wersja produkcyjna ich nie miała; ponadto, ta wersja posiadała opcjonalną przeszkloną nadbudówkę; samochód wprowadzono do produkcji w 1991 roku.

Shanghai w wersji pickup został wprowadzony do produkcji pod koniec lat 80.; w 1991 roku, w momencie kiedy zakończono produkcję wersji sedan, pickupy zaczęto produkować w fabryce Shanghai Shenlian Special Purpose Vehicle Works, znanej wcześniej jako Shanghai Engine Works; fabryka Shanghai Auto Works została zamknięta i przejęta przez Volkswagena.

Finalnie auta różniły się oznaczeniami – wersja z pojedynczą kabiną otrzymała oznaczenie SQ110, zaś wersja z przedłużoną kabiną - SQ110A .Pojazdy posiadały wnętrze podobne do tego, jakie było montowane w sedanie. Samochody ostatecznie były napędzane silnikami sześciocylindrowymi o pojemności 2.3 litra, które były montowane w późnych sedanach Shanghai; jednostka nosiła oznaczenie 682Q; jednostki z Forda nie były wprowadzone z prostego powodu – pickupy nie były eksportowane. Z kolei SH1020SP posiadał dwa warianty – pierwszy, z tylnymi drzwiami prostymi, oraz drugi, z drzwiami przejętymi z wersji sedan – druga wersja wyglądała przez to niczym późniejszy Truck Roy czy Dacia 1307 Pickup.

Shanghai SQ110/110A/SH1020SP nie cieszyły się zbytnim powodzeniem. Dość powiedzieć, iż do zakończenia produkcji w 1994 roku wyprodukowano 6.840 egzemplarzy. Planowano wprowadzić wersję o oznaczeniu SH1021SP, będącej bardziej zunifikowaną ze wspomnianą Santaną, jednak na prototypie się skończyło.

#autakrokieta #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #chrl #chiny


na zdjęciu produkcyjne SH1020SP
SonyKrokiet - Szanghajski feniks dostawczy

czyli

Shanghai SH760C/D i SH1020SP
...

źródło: comment_15975121529s03mhH6Lh24xg2dl5bkpz.jpg

Pobierz
  • 15
  • Odpowiedz
@9Grzesiek_: też nie wiedziałem - do czasu ( ͡° ͜ʖ ͡°) nie dziwię się zupełnie, chińska motoryzacja to setki firm, które ciężko ogarnąć xD już pomijam fakt że co inna prowincja to w większości inni producenci XD
  • Odpowiedz