Wpis z mikrobloga

@Twixes: nie jestem księgowym, ale im większe koszty będziesz miał tym bardziej opłaca, tylko US będzie Cie prześwietlał uważniej jak będziesz prosił o zwrot tego VATu, dlatego dla księgowego mniej kłopotliwe będzie jak nie będziesz VATowcem
Nie jestem księgowym, poprawcie mnie jak się mylę.

Podatek liniowy wynosi 19%, VAT 23%. Z faktury kosztowej VAT np. 2000netto, 2460zł brutto jesteś w stanie "odzyskać" 460zł vat i 2000 zmniejszy Ci się podstawa opodatkowania, czyli 380zł. W wariancie optymistycznym "odzyskujesz" 840zł.

Alternatywnie całość takiej faktury wpisujesz w koszty czyli podstawa opodatkowania zmniejsza Ci się o 2460zł, czyli 467,40 zł schodzi Ci z dochodowego.

Jak będziesz chciał oszczędzać to korzystniej wychodzi bez
@py-jter: Jak masz samochód w leasing albo kupujesz komputer to płacisz VAT który będąc VATowcem doliczasz też do faktur. Jeśli na koniec miesiąca okazuje się za zapłaciłeś na fakturach więcej VATu niż ty sam wystawiłeś na fakturach(a będziesz wystawiać 0 wiec będzie tak często) to ten nadpłacony możesz odzyskać jeśli jesteś VATowcem.

Ale tak w ogóle o czym my rozmawiamy, z tego co mi wiadomo to PKD dla programisty(doradztwo informatyczne itp)
@Twixes: Oczywiście, że Ci się opłaca. Tylko jak będziesz sobie robić VATowskie koszta to nie będziesz miał jak odzyskać tego VATu, bo nie jesteś głupi aby pisać do US o zwrot bo nie masz ochoty na darmową kontrolę. Więc w praktyce nadmiar VATu będzie Ci się zbierać. Kiedyś to odbierzesz, nawet po kilku latach.
@Twixes: Podstawowa sprawa: do kogo będziesz formalnie wystawiał faktury? Amerykańskiej firmy, czy może jej polskiej spółki-córki?
W pierwszym przypadku opłaca Ci się być vat-owcem, bo całą sprzedaż wystawiasz bez vat (0%), a od zakupów możesz nadal odliczać podatek - jedyny szkopuł, to że w razie chęci odzyskania tej kasy trzeba poprosić o kontrolę z US, ale to Ci księgowość powinna ogarnąć bezstresowo. Ewentualnie sprzedajesz wtedy komuś w Polsce usługę i tak