Wpis z mikrobloga

Przy okazji wirusa z Wuhan warto przypomnieć coś takiego jak Incydent Zepsutej Krwi – Wirtualna epidemia która miała miejsce w grze MMO World Of Warcraft 13 września 2005 roku.

Geneza:

Początkiem wydarzeń było dodanie w łatce 1.4.0 instancji (odosobnionej lokacji przeznaczonej do wykonania konkretnych celów przez grupę graczy) Zul’Gurub której finałowy przeciwnik – Hakkar rzucał na atakowanego gracza czar osłabiający (debuff) o nazwie Corrupted Blood (Zepsuta Krew). Czar ten miał jak choroba przenosić się na innych graczy z drużyny jeśli ci znaleźli się zbyt blisko zarażonego. Czar miał się deaktywować po opuszczeniu lokacji Zul’Gurub przez drużynę. Jednak przez błąd w grze, jeśli w trakcie starcia z Hakkarem gracz grający klasą Łowcy przywołał na pomoc swojego wirtualnego zwierzaka, i odwołał go przed opuszczeniem lokacji, po ponownym przywołaniu już w normalnym świecie gry, zwierzak okazywał się być dalej zarażony kłopotliwym czarem.

Efekt:

Choroba zaczęła błyskawicznie rozprzestrzeniać się w świecie gry, a wśród graczy wybuchła panika. Ponieważ instancja Zul’Gurub była przeznaczona dla doświadczonych graczy, czar szybko zdziesiątkował niskopoziomowe postacie. Epidemie wybuchły w największych miastach wszystkich krain w grze a ulice były pełne leżących wszędzie dookoła trupów zabitych postaci.

Wnioski:

Twórcom gry nieumyślnie udało się stworzyć bardzo realistyczną symulację prawdziwej epidemii będącą bezcennym źródłem informacji dla współczesnej epidemiologii. Udało się scharakteryzować kilka głównych modeli zachowań graczy wobec wirtualnej plagi:

· Niektórzy obawiając się zarażenia pośpiesznie opuścili ogniska zarazy (duże miasta) kierując się w odległe zakątki świata gry i przebywając tam dopóki sytuacja nie została opanowana

· Gracze grający postaciami leczącymi starali się oferować pomoc chorym rzucając czary leczące i rozdając eliksiry. Niektórzy bezinteresownie inni odpłatnie

· Pojawiła się też spora grupa trolli którzy celowo się zarażali a następnie teleportowali się do innych lokacji roznosząc chorobę na co raz większe obszary. Ten przypadek szczególnie zainteresował badaczy analizujących sposoby działania terrorystów

#ciekawostki #wirus #chiny #ncov2019 #koronawirus #gry #wow
  • 41
@NukeOps: bo to było ciekawe, fajne i zabawne, nic takiego nie wydarzyło się nigdzie indziej, nie miało to żadnych konsekwencji ani w grze, ani tym bardziej w życiu. Mogło jedynie przeszkadzać niektórym, którzy grali dla grindu i nie podobało im się to, że co chwila są zarażeni, bo mogło być to dla nich #!$%@?ące. Dlatego część ludzi grała, ale tam gdzie nie było ognisk choroby. Bo po co rezygnować z rozrywki,