Wpis z mikrobloga

@catsky: Mówisz? To czemu osobowa rozwijająca 110km/h petucha ma 1,85, a Ty45 rozwijająca 75km/h ma 1,45m? Obie powstawały mniej więcej w tym samym okresie, w tej samej fabryce, ba Pt47 jest nowszą konstrukcją wieć powinno być raczej odwrotnie. Bo mi się jednak wydaje, że przy wyższych prędkościach różnica 2,5 metra obwodu koła napędowego ma znaczenie.( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Mekki: @catsky: wiem, że już trochę stary wątek, ale może coś Was zaciekawi.

Początkowo wielkie koła były koniecznością z uwagi na ograniczenie momentu i jednoczesne zwiększenie tarcia szyna-koło, aby uniknąć poślizgów przy ruszaniu, gdyż układy kontroli napędu nie były "zbyt" rozwinięte.

Później głównym powodem dużych kół było zwiększenie prędkości pojazdu, jako że przekładnie w układach parowych raczej nie istniały. Dla przewozów pasażerskich nie był to wielki problem, bo są dość