Wpis z mikrobloga

Protoplasta Trucka

czyli

FSO Polonez Pickup

Ostatnia dekada PRL-u była trudnym czasem dla FSO. Pomimo wprowadzenia Poloneza do produkcji, sprzedaż samochodów spadała na rynkach eksportowych, głównie ze względu na spadek jakości Fiata 125p, któremu zmieniono nazwę na FSO 125p. Niemałą rolę odegrał też kryzys ekonomiczny i polityczny w kraju, który zmuszał władze do cięć oraz ustępstw na rzecz społeczeństwa. W pewnym okresie rozważano zamknięcie FSO, do którego ostatecznie nie doszło w Polsce Ludowej.

W tej sytuacji dyrektor techniczny FSO Marian Karwas kazał opracować plan zubażania Poloneza, a także stworzenia wersji pick-up dla rolnictwa oraz rzemiosła – ostatecznie samochód o nazwie Truck powstał kilka lat później.
Zaprezentowana wersja pick-up była de facto przeciętym na pół polonezem borewiczem z dospawanym tyłem z wersji pickup Dużego Fiata – wskutek tego zabiegu, zarówno uroda, jak i właściwości jezdne ulepa pozostawały sporo do życzenia.

Prototyp był sumą wad obydwu pojazdów – był mało zwrotnym autem z krótką kabiną z poloneza, który miał małą przestrzeń ładunkową oraz niewielką ładowność; tą cechę zawdzięczał Fiatowi.

Wraz z ulepem FSO zaprezentowało również dwuosiową przyczepkę, wyglądającą lepiej od pokazywanego samochodu – obydwa projekty doczekały się premiery w listopadzie 1981 roku, podczas obrad Związkowej Rady Przedsiębiorstwa Związku Zawodowego Metalowców – przyczepa została pozytywnie oceniona, zaś polonez pick-up został skrytykowany za wygląd.

Koniec końców, zarówno trzyczepka jak i ulep nie doczekały się produkcji seryjnej; dalsze losy prototypów nie są znane – prawdopodobnie obydwa projekty uległy zniszczeniu.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #fso #polonez #fiat125p #autakrokieta

SonyKrokiet - Protoplasta Trucka

czyli

FSO Polonez Pickup

Ostatnia dekada PR...

źródło: comment_JQs1SIFLQEGmYHjZzX5duR8M8Yzep7zY.jpg

Pobierz
  • 17
Niemałą rolę odegrał też kryzys ekonomiczny i polityczny w kraju, który zmuszał władze do cięć oraz ustępstw na rzecz społeczeństwa. W pewnym okresie rozważano zamknięcie FSO, do którego ostatecznie nie doszło w Polsce Ludowej.

W tej sytuacji dyrektor techniczny FSO Marian Karwas kazał opracować plan zubażania Poloneza, a także stworzenia wersji pick-up dla rolnictwa oraz rzemiosła – ostatecznie samochód o nazwie Truck powstał kilka lat później.


@SonyKrokiet: tutaj krótka informacja wyjaśniająca
@SonyKrokiet: Patrząc na przednie zderzaki i tablice rejestracyjne obstawiam, że powstało więcej niż jeden prototyp tego pick-upa, inna sprawa, że do końca życia będę uważał, że ten ulep raczej nigdy nie był rozważany jako samochód produkowany seryjnie, tylko był punktem wyjścia do dalszych eksperymentów z dostawczą wersją Poloneza, czego ostatecznym efektem jest Truck.