Wpis z mikrobloga

1. Wczoraj uświadomiłem sobie, że skoro piksel (w bitmapach 24-bitowych) przyjmuje wartości R,G i B z zakresu 0-255, to istnieje 256^3 (czyli 16 777 216) kombinacji jednego piksela. Bitpama 2-megapikselowa zawiera 1600x1200=1 920 000 pikseli, czyli istnieje (256^3)^1920000 => (((2^8)^3)^1920000) => 2 ^ 46080000 kombinacji bitmap dwumegapikselowych... Przypuśćmy, że istnieje komputer kwantowy, który wygenerowałby wszystkie 2 ^ 46 080 000 kombinacje takowych bitmap. Jakie zdjęcia znalazłyby się w tej "bazie"? Każde np. każda chwila z Twojego życia widziana z każdej możliwej kamery, dodatkowo na każdym możliwym tle, z kiełbasą, drukarką, papieżem i kartonie po mleku na pierwszym planie... Ty z 23 nogami, Ty uprawiający seks ze zwierzętami, Ty siedzący w tej chwili przed komputerem czytający ten wątek, najpiękniejsze zdjęcie na świecie, zdjęcia z nieodkrytych planet, zdjęcia nieistniejących marsjan z Tobą w tle jedzącym słonecznik i to wszystko w różnych poziomach zaszumienia od wysokiego/niskiego ISO oraz wiele wiele innych ciekawych zdjęć, a te "sensowne" zdjęcia to mikroskopijna część tych wszystkich 2 ^ 46 080 000, bo reszta to jakieś kolorowe śmieci...

2. Przypuśćmy, że jakiś mega komputer generowałby 1 000 000 bitmap na sekundę, co jest praktycznie niemożliwe, bo dla każdego piksela trzeba generować 3 losowania (R,G,B), a pikseli byłoby 1600x1200=1920000, czyli 5760000 losowań na jednej bitmapie, 5760000x1000000=5760000000000 operacji na sekundę... Niestety chyba nawet komputery kwantowe, które nie istnieją, nie byłyby tak szybkie No ale dobra, przypuśćmy, że są.

1 000 000 bitmap, to w przybliżeniu 2^20. Skoro istnieje 2 ^ 46080000 wszystkich możliwych wariacji, to czas generowania ich wyniósłby (2^46080000) / (2^20) = 2^46079980 sekund
Dla ukazania, jak gigantyczna jest to liczba wystarczy rozbić przykładowo 2000 lat na sekundy (6060243652000=63072000000 sekund, czyli w przybliżeniu 2^36 sekund).

Z tego wynika, że czas potrzebny do wygenerowania tych bitmap na naszym potencjalnym megakomputerze kwantowym jest 2^46079980/2^36 = 2^46079944 razy dłuższy, niż 2000 lat Pewnie dlatego nikt się tym nie zajął.

2^1 920 000 / 2^20 = 2^1 919 980 sekund, rok ma około 2^25 sekund, czyli potrzeba byłoby na generowanie tego około 2^1 919 955 lat

Załóżmy, że na ziemi jest 10 miliardów osób i każdy przegląda jedno zdjęcie w ciągu sekundy. Przejrzenie wszystkich zajęło by jakieś 5x10^13871455 lat
Przypomnijmy, że szacowana liczba atomów we wszechświecie to 10^90

Dla porównania: mapa bitowa 8*8 kolorowana tylko dwoma kolorami daje, aż 2^64 czyli 18 446 744 073 709 551 616 kombinacji.

@Chwilowo

#pasta #heheszki #niewiemczybylo #humor
blunch - 1. Wczoraj uświadomiłem sobie, że skoro piksel (w bitmapach 24-bitowych) prz...

źródło: comment_SlUg3l3afpREJMayG2L5XkkSXjwiszR7.jpg

Pobierz
  • 27
  • Odpowiedz
@blunch: @LM317K: Przecież już wiele razy takie wpisy tu wpadały. Teraz czas aby ktoś napisał, że nie da się odróżnić zdjęć sensownych od bezsensownych. Oraz kolejna osoba, która by przypomniała wszystkim, że to już było u Lema - gdy Trurl z Klapaucjuszem stworzyli Demona Drugiego Rodzaju.
  • Odpowiedz
@blunch:

5760000000000 operacji na sekundę... Niestety chyba nawet komputery kwantowe, które nie istnieją, nie byłyby tak szybkie No ale dobra, przypuśćmy, że są.


mniej niż 6 bilionów operacji na sekundę. Przecież najszybszy obecnie superkomputer wykonuje 120 biliardów operacji na sekundę... czyli 20000 razy więcej? xD
wiadomo, że czas jest i tak za duży, żeby to zrobiło jakąś różnicę dla nas, ale tak tylko mówię.
  • Odpowiedz
@blunch: Fajny pomysl! To i tak duzo, ale moznaby to zoptymalizowac 16 777 216 razy uzywajac 1 bitu per pixel i ditheringu. We wszystkich mozliwosciach imho najgorsze jest to, ze ktos musi wybrac szukany obrazek. Jezeli to nie problem to majac taki uproszczony obrazek odwrocic dithering przechodzac do luminancji conajmniej 256 bitowej, a potem pokolorowac np pierwotna metoda brute force'a.
  • Odpowiedz
@blunch: Niezłe.

Przypuśćmy, że jakiś mega komputer generowałby 1 000 000 bitmap na sekundę, co jest praktycznie niemożliwe, bo dla każdego piksela trzeba generować 3 losowania (R,G,B), a pikseli byłoby 1600x1200=1920000, czyli 5760000 losowań na jednej bitmapie, 5760000x1000000=5760000000000 operacji na sekundę... Niestety chyba nawet komputery kwantowe, które nie istnieją, nie byłyby tak szybkie No ale dobra, przypuśćmy, że są.


Nic nie trzeba losować. Te bitmapy trzeba rysować kolejno. Czy może czegoś
  • Odpowiedz