Wpis z mikrobloga

Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej

Część V – Litostroj, IMV, Revoz
W roku 1946 powstaje koncern Titovi Zavodi Litostroj skupiający firmy działające w obrębie Šiški – dzielnicy Lublany. Specjalnością koncernu są odlewy oraz produkcja turbin i pomp wodnych. W 1969 roku rozpoczyna się krótka historia współpracy z Renault. To właśnie stamtąd pochodzą pierwsze egzemplarze Renault 4 wyprodukowane w bloku wschodnim. Oprócz popularnej „czwórki” bramy zakładu opuszczają także modele 6, 8, 10, 12 i 16. Taki stan rzeczy trwa do roku 1972, kiedy to produkcja samochodów przez Litostroj zostaje zakończona, a Renault wkrótce potem rozpoczyna współpracę z nowym partnerem: firmą IMV (Industrija Motornih Vozil), która w przeciwieństwie do Litostroja, ma już pewne doświadczenie w produkcji samochodów. Jej historia rozpoczyna się w roku 1954, kiedy to w miejscowości Novo Mesto powstaje fabryka o nazwie Moto Montaža, która zajmuje się produkcją aut na licencji zachodnioniemieckiej DKW – początkowo tylko dostawczego modelu Schnellaster, od 1962 roku także samochodów osobowych. W latach 1967-72 trwa współpraca firmy z brytyjskim BMC – produkowane są Austiny 1100/1300. W 1972 roku rozpoczyna się trwająca do dziś spółka z Renault – IMV zaczyna wytwarzać przede wszystkim model 4 (potocznie nazywany Katrca), a także, w mniejszych ilościach, samochody 12 i 16. W 1980 roku oferta jugosłowiańskiej firmy poszerza się o model 18. W czerwcu 1988 powstaje spółka joint venture między Renault i IMV o nazwie Revoz (Renault Vozila). W 1989 roku debiutuje lokalnie produkowany Renault 5 drugiej serii, a w roku 1993 – Renault Clio. Równolegle przez wiele lat w zakładzie powstają samochody dostawcze będące rozwinięciem DKW Schnellastera: IMV 1000 (z silnikiem DKW), IMV 1600R (z silnikiem Renault) oraz IMV 2200D (z silnikiem Mercedes-Benz). Liczba egzemplarzy poszczególnych modeli Renault wyprodukowanych w IMV/Revoz:
Renault 4 (1973-1992), 575 960 sztuk
Renault 12 (1974-1977), 7 283 sztuki
Renault 16 (1974-1976), 342 sztuki
Renault 18 (1980-1987), 18 498 sztuk
Renault 5 II (1989-1996), 192.121 sztuk
Renault Clio I (1993-1998), 299,831 sztuk
Ostatnie egzemplarze Renault 4 i 5 pochodzą właśnie z zakładu w Novo Mesto. Litostroj został podzielony w roku 1991 na trzy mniejsze przedsiębiorstwa, spośród których jedno (Litostroj E.I.) jest obecnie własnością firmy CIMOS. Revoz istnieje do dziś, od 2004 roku należy w 100% do Renault.
#ciekawostki #samochody #motoryzacja #jugoslawia #slowenia #renault #austin #gruparatowaniapoziomu #licencjekdl
fajnyprojekt - Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licency...

źródło: comment_Va1GxHVGJHBhIalkGbQhjlGYhVP3PVsh.jpg

Pobierz
  • 17
  • Odpowiedz
@SonyKrokiet: Piszą jakieś dyrdymały, że ma chodzić przede wszystkim o K L I M A T, dlatego z aut jugosłowiańskich z tego, co widzę tylko Zastavy są dopuszczone, co jest i tak nieporozumieniem, bo w złombolu chodzi o samochody "powiązane z komunizmem pod względem technicznym/koncepcyjnym", więc tak naprawdę wszystkie samochody fiatopochodne (Łady, Polskie Fiaty, Zastavy) powinny wylecieć, bo to są konstrukcje włoskie, a Włochy raczej nie były komunistycznym państwem, podobnie Dacie
  • Odpowiedz
@fajnyprojekt: Po raz kolejny zastanawiają mnie te manewry. Jak nic chodziło tu o ominięcie cła. Myślicie, że zachodni koncern stawiałby fabrykę w tak niestabilnym rejonie jak bałkany, który po śmierci jednego czlowieka posypał się jak domek z kart ? Piszesz, ze tylko Zastava jest uznawana, zgoda, ale Zastava to chyba najpopularniejszy samochód tam. Wyroby VW , CIMOSA i Renaulta chyba nie były na kieszeń przeciętnego jugosławianina, aczkolwiek mogę się mylić.

P.S.
  • Odpowiedz
@patryk-hukalowicz: O ile Cimosy może nie są najpopularniejszymi autami w tamtej okolicy, to już sarajewskie Volkswageny, czy Renault IMV były i są nadal widywane. Pamiętam, że jak byłem w Chorwacji to bardzo często spotykałem tam Renault 4. Wydaje mi się, że tu nie chodzi o popularność Zastavy na Bałkanach, tylko w Polsce: z tego, co się orientuję, to to była jedyna jugosłowiańska marka, której produkty jeździły masowo po polskich drogach.
  • Odpowiedz
@fajnyprojekt: Renault z tego co wiem było w Pewexie sprzedawane pod pierwotną marką, ofc tylko za dolary. No widzisz R4 , czyli de facto coś co na zachodzie slużyło jako trzecie auto, Zastava to przy tym jak Maybach. Czy ona była w Polsce taka masowa ciężko powiedzieć, napewno stosunek cena/jakość był dobry raczej. Niemniej jednak dalej zastanawia mnie celowość tych zabiegów, czyżby tak prozachodni Tito niby obłożył zachodnie samochody wysokim cłem.
  • Odpowiedz