Wpis z mikrobloga

Hej, mam budynek zbudowany w określonym stylu i charakterze. Chciałbym dobudować drugi, w takim samym stylu, charakterze, proporcjach, kolorystyce, rozwiązaniach detali itp. Postawić go obok tego pierwszego. Chodzi o to, żeby potem były ze sobą spójne i tworzyły harmonijną całość.

Czy jeśli do tego nowego budynku wezmę innego architekta, niż projektował ten pierwszy, to ten ten poprzedni architekt może się pluć o prawa autorskie? No bo zaprojektowanie nowego budynku na kanwie pierwszego jest w pewnym sensie plagiatem... Ale może nie?

A jeśli następnie te dwa budynki zostaną potem połączone łącznikiem, czyli stary budynek zostanie jakoś tam zmodyfikowany?

#architektura #prawo
  • 9
@kubako: a przypadkiem zamawiając poprzedni projekt nie przenosił na Ciebie architekt praw autorskich? Poza tym wydaje mi się, że to może być spore naruszenie praw autorskich, zastanawiałbym się nad prawem cytatu ewentualnie co do zewnętrznej części
@kubako: Nie znam się, ale się wypowiem. Wydaje mi się, że jakiekolwiek dzieła (w tym rysunku techniczne, wizualizacje) są objęte "z urzędu" prawami autorskimi. Co z nimi się dzieje, czy może zostały przekazane dalej, nie wiadomo. W każdym razie z tego co się orientuję to na pewno uważałbym na takie działanie, w skrócie - ktoś mógłby się prawdopodobnie dosrać.
@Adams_GA: Sprawdziłem umowę. Mam przeniesione prawa majątkowe. Prawa osobiste autorskie naturalnie pozostają u projektanta (nie da się ich przenieść). Przeniesieni praw autorskich jest na wszelkich polach eksploatacji itp itd.

Wydaje mi się to normalne, ale jednocześnie wprowadzanie zmian w projekcie podczas budowy, pomimo przeniesienia praw majątkowych, podobno może skutkować problemami ze strony architekta.

Tutaj chodzi o pewnego rodzaju "plagiat", projekt siłą rzeczy oparty o inny projekt, ale teoretycznie ja jestem właścicielem