Wpis z mikrobloga

#samochody #motoryzacja

Zawsze mnie ciekawiło, przy jakich obrotach silnika ludzie zmieniają biegi?
Wsiadając do samochodu ze słabo doświadczonym kierowcą można zaobserwować jak dusi silnik na niskich obrotach, niewiele wyższych niż 1000, zmienia biegi za wcześnie i tym wszystkim, raczej szkodzi silnikowi w imię ekonomii zużycia paliwa. A zużycie paliwa wcale niższe nie jest, bo na obrotach rzędu 1000-1500 moc silnika jest niska i trzeba dusić więcej gazu.
Kiedy jeszcze świeżo upieczonego kierowcę można zrozumieć, to jednak zupełnie nie rozumiem logiki takich kierowców, którzy jeżdżą tak #!$%@? już kilka lat. Czerwone pole obrotomierza zaczyna się zwykle gdzieś przy 6 tys. obrotów, a tutaj włącza się panika jak silnik "wkręci się" na 2k RPM. Piszę tu o niedużych silnikach benzynowych, dla jasności. Przesadne dbanie o silnik, by jeździć na niskich obrotach działa tu na niekorzyść, bo te wszystkie wibracje bardzo wpływają na trwałość wielu elementów.
Co ciekawe, patrząc na zasady ekodrivingu, powinno się przyspieszać raczej dynamicznie. Czyli zupełnie inaczej niż robi to wielu kierowców na drogach. Bo jaki dystans jest potrzebny by rozpędzić się do tych 50-60 km/h? Niektórym nie starcza 300 metrów. Ciekawi są także kierowcy, którzy tak przyspieszają uturbionymi benzynami. Trzeba się postarać, by z niej nie korzystać. A jazda w ten sposób samochodem z uturbionym silnikiem często zwiększa zużycie paliwa.

Kiedy zacząłem jeździć aktualnym samochodem, starałem się wyczuć dogodny moment zmiany biegu w górę i w dół. I nie chodzi tu o żaden sportowy styl jazdy. Argument, że bieg w dół zmienia się kiedy samochód zaczyna szarpać to jakieś nieporozumienie. Lepiej zasugerować się obrotomierzem i wcale nie potrzeba przy tym za dużo uwagi - w końcu to także wchodzi w wprawę.

Chciałbym was zapytać, jakie macie nawyki przy zmienianiu biegów? Pomyślałem, że warto zrobić ankietę na ten temat ( ͡ ͜ʖ ͡).

Pojemność | benzyna/diesel /+ turbo | Moc | Moment | RPM bieg w górę | RPM bieg w dół |

Dla uściślenia wyników podaję konkretną sytuację: średnio dynamiczne ruszanie, rozpędzanie się w jeździe miejskiej do 50-60 km/h, zmiana z II na III bieg.

1.5 | benz. | 90 KM | 128 Nm @2800 | 2500-2800 | 1500

i tak przy 60 km/h mogę się toczyć na 5 biegu mając jakieś 1600 obrotów. Minimalnie mogę zmienić bieg przy lekko ponad 2000 obrotów, jeśli jazda jest niedynamiczna /w korku. Często pomijam 4 bieg przy rozpędzaniu się do 60 km/h.

Jestem ciekawy jak różne będą nasze wyniki ;).
KokiX - #samochody #motoryzacja

Zawsze mnie ciekawiło, przy jakich obrotach silnik...

źródło: comment_kjB9llVCrzBm9Jh5zKMzNAGv2ppC6rQP.jpg

Pobierz
  • 29
@KokiX w sumie zależy jeszcze jakim autem jeżdżę, bo każdy ma różna moc silnika. Zawsze pierwszy bieg jest tylko do ruszania, więc od razu daje 2. Później zmiana przy około 2200+/- obrotów. Jak diesel to tak mniej więcej 2000 obrotów i zmiana, ale jak mam na 4 biegu to czasami docisne 2500-2600 i wtedy daję 5. Ale to tak mniej więcej, bo jak głośno muzyki nie puszczam, to słucham silnika i wtedy
@KokiX: Opel insygnia 1,5 165km skrzynia automat, sześć biegów wirtualnych. Auto od tygodnia, uczę się na tym jeździć. Auto wchodzi na wysokie obroty ok 2,500 i jeszcze biegu nie zmienia. Zaczynam tęsknić za manualem.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@KokiX: jak miałem E46 w gazie to jazda tylko od 4krpm do czerwonego pola, bez dźwięku R6 to nie jazda ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@KokiX: Przy spokojnej jeździe i na zimnym zmiana biegów musi wypaść tak, żeby po niej obroty były wyższe niż 1600 obr - poniżej tego silnik dostaje po dupie
@Kokix Staram sie oduczyć zmiany biegów od obrotów. W sensie, żeby nie robić zgodnie z ustalonymi przez siebie zasadami patrzać na obrotomierz (np. zawsze przy 3k zmieniac bieg, a przy 1.8 redukować) tylko bardziej na wyczucie. Zawsze główne znaczenie czy się rozpędzam, czy już jadę spokojnie.

Jak wracam z pracy, mam idealnie kawałek drogi, żeby rozgrzać olaj i potem wskakuje na obwodnice. Spokojnie mogę na trzecim i czwatrem biegu kręcić pod 5k
@KokiX: w prawilnym tdi przy jezdzie normalnej 2k i zmiana, 1,3k-1,5k i redukcja, a jak pałowanko to wiadomo kręcimy do 4k, bo wyzej to juz moc spada