Aktywne Wpisy
MisterMinister +1922
Właśnie zadałem pytanie do UOKIK odnośnie terminologii używanej przez serwisy wypożyczające gry na licencji na czas nieokreślony (steam). Mianowicie czy w przypadku gdy nie jesteśmy faktycznym właścicielem licencji na daną kopię to czy sklep ma prawo wykorzystywać taką terminologię (zakup, sprzedaż, kupno). Ostatnio czytałem artykuł gdzie steam jawnie potwierdził że konto i licencje nie podlegają dziedziczeniu, co według mnie jest sprzeczne z terminem zakup, ponieważ zakup wiąże się z prawem do posiadania,
pytunk +512
Tydzień temu były jej 15 urodziny. Wczoraj odeszła na moich kolanach. W tych ostatnich chwilach wciąż wpatrzona w nas dokładnie tak jak na zdjęciu.
Niesamowite że pomimo nowotworów oraz innych zaawansowanych problemów wieku starczego, nie widać było by ją coś bolało. Natomiast wciąż trwała w niej ta miłość. Nie miała na nic sił, ale bez przerwy za nami podążała.
Przez demencję zapominała dlaczego poszła za nami w jakieś miejsce, ale po chwili
Niesamowite że pomimo nowotworów oraz innych zaawansowanych problemów wieku starczego, nie widać było by ją coś bolało. Natomiast wciąż trwała w niej ta miłość. Nie miała na nic sił, ale bez przerwy za nami podążała.
Przez demencję zapominała dlaczego poszła za nami w jakieś miejsce, ale po chwili
FSR Tarpan
Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku postanowiono stworzyć prosty samochód rolniczy. W tym celu utworzono zespół konstruktorów, który przedstawił prototyp o nazwie Warta. Samochód, oprócz topornego wyglądu, charakteryzował się zespołem napędowym przeniesionym z Syreny. Prototyp jednak nie uzyskał akceptacji, więc niedługo później stworzono prototypy nazwane Warta-2; pierwszy z nich miał posiadać brezentowe drzwi oraz dach, zaś drugi już normalną kabinę, ale ze ścianą przesuwną, która pozwalała na powiększenie przestrzeni ładunkowej.
Ostatecznie, zrezygnowano z koncepcji silnika i układu napędowego ze „skarpety”, a postawiono na tylny napęd i mechanikę rodem z Warszawy, Żuka oraz Nysy.
Samochód został ochrzczony nazwą Tarpan, którą wybrali czytelnicy „Expressu Poznańskiego”. Produkcję auta rolniczego rozpoczęto w 1973 roku w poznańskim Antoninku, a dokładniej w dawnych Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych, które później przemianowano na Fabrykę Samochodów Rolniczych „Polmo”. Pojazd doczekał się trzech wersji nadwoziowych, a mianowicie pickup 3-osobowy, pickup 6-osobowy oraz kombi – dwie ostatnie wersje posiadały przesuwaną ścianę za drugim rzędem siedzeń.
Tarpan, początkowo napędzany silnikiem dolnozaworowym, wkrótce doczekał się szeregu poprawek, które wprowadziły górnozaworowy S-21, czy znane i lubiane 1.5 OHV z Polskiego Fiata ( ͡° ͜ʖ ͡°); pod koniec produkcji wprowadzono także silniki Diesla znane z ciągnika Ursus C-360. Wszystkie wersje silnikowe napędzały koła tylne; warto wspomnieć o tym, że Tarpan w wersji 237 posiadał samoczynną blokadę mechanizmu różnicowego, a przez pewien czas eksperymentowano z wersją 4x4 – ostatecznie, wersja 4x4 stała się bazą do powstania nowego samochodu, a mianowicie Honkera.
Podobnie jak inne konstrukcje produkowane wówczas w PRL, także i Tarpan był eksportowany za granicę; głównymi krajami eksportowymi do których sprzedano kilkaset sztuk była m.in Grecja, Iran czy Wielka Brytania
Produkcja samochodu została zakończona w 1991 roku, zaś następcą auta został Tarpan Honker.
#samochody #motoryzacja #prl #fsr #tarpan #gruparatowaniapoziomu
W sumie sam nie wiem jaki był tego racjonalny powód, oprócz tego że pamiętam jeżdżenie na urlopy na drugi koniec Polski z rowerami, namiotami i kuchenkami turystycznymi na pace :D
Tarpanowi można chyba podziękować za Honkera. Poza tym poza patentem z przesuwną ścianką działową trudno doszukiwać się w nim jakichś obiektywnych plusów. Poza tym, że jest subiektywnie fajny. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@SonyKrokiet: nope, to już było po 90 roku. Ojcu rozbito niemieckiego Taunusa z lat 60 i kupił Tarpana. Potem ten Taunus stał i niszczał, ale do Tarpana jako kwalifikowany mechanik włożył tam silnik V4 1.7 i skrzynię biegów z tego Forda. Dziwadło to było, ale jeździło :)
(nie, Tarpan nie jeździł 200kmh, tylko przełożenia inne)
Btw - silniki Fiata miały podobną moc co ten fordowski :)
Komentarz usunięty przez autora
prawie wszystkie konstrukcje z czasów PRL to były jeżdżącymi memami ( ͡º ͜ʖ͡º) wtedy tylko nieliczne prototypy, które nie weszły do produkcji, dawały radę, a i to nie zawsze XD
auto chyba najlepiej podsumował autor tekstu z Motoru, na podstawie którego oparłem wpis ( ͡° ͜ʖ ͡°)