Wpis z mikrobloga

Polskie auto sportowe czyli

FSO Ogar LS

W latach siedemdziesiątych XX wieku polscy konstruktorzy głowili się nad zwiększeniem gamy oferowanych wersji nadwoziowych Polskiego Fiata 125p. Wówczas do produkcji weszły takie wersje jak pickup czy kombi – to jednak było mało dla „świeżej” licencji. W głowach osób z FSO narodził się plan stworzenia na bazie „kredensa” samochodu sportowego. Ów pojazd miał korzystać z silnika i układów 125p


Ogar LS, bo tak ochrzczono prototyp, osadzono na płycie podłogowej wspomnianego Fiata. Nadwozie postanowiono stworzyć z tworzyw sztucznych(laminat i żywica epoksydowa), głównie w celu obniżenia masy własnej auta. Projektantem karoserii został Cezary Nawrot, znany z prototypu Syreny Sport, czy też późniejszej Warszawy 223 czy Poloneza Analoga. Trzydrzwiowy hatchback posiadał modna i popularne w ówczesnych autach sportowych chowane przednie reflektory, czy też specjalne odstające zderzaki – konstruktorzy zakładali bowiem eksport do Stanów Zjednoczonych, gdzie weszły w życie zaostrzone przepisy o konstrukcji tego elementu nadwozia.

O ile nadwozie prezentowało się nowocześnie, o tyle mechanika była już nieco przestarzała. Jak już wcześniej wspomniałem, w konstrukcji auta zastosowano lekko zmodyfikowane układy z PF 125p, na czele z silnikiem 1.5 OHV, który – zależnie od danych – pozwalał na rozpędzenie samochodu do prędkości nawet 170km/h, przy niższym spalaniu od „dawcy”, wynoszącym około 8l/100km.

Ogar pomimo zaawansowania prac nad nim (w ramach testów prototypem przejechano ponad 70 tysięcy kilometrów) oraz rewelacyjnych opiniach na temat jego konstrukcji, nie został skierowany do produkcji. Dlaczego?

Z dwóch powodów.
Po pierwsze, według założeń projektowych, samochód miał być produkowany w ilości góra kilku tysięcy egzemplarzy rocznie; ponadto samochód miał być przeznaczony dla elity, co kłóciło się z panującym wówczas systemem.
Drugim czynnikiem było to, że w czasie prac nad Ogarem przygotowywano do produkcji mniej kapitalistycznego i tańszego w produkcji Poloneza, przez co fabryka (a właściwie państwo) nie posiadała funduszy na wdrożenie kolejnego samochodu.

Obecnie prototyp znajduje się w warszawskim Muzeum Techniki, gdzie można oglądać go do dziś.


#samochody #motoryzacja #fso #prl #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki
SonyKrokiet - Polskie auto sportowe czyli

FSO Ogar LS

W latach siedemdziesiątyc...

źródło: comment_fAEoK8Jgqv84ymh4uKR10pNZnQvRcem0.jpg

Pobierz
  • 19
@Freddy-Krueger: owszem - z drugiej strony, ciężko byłoby wsadzić większą jednostkę, głównie dlatego, że wiązałoby się to ze zmianami konstrukcyjnymi; ale chociaż jest dobry dostęp do podzespołów w razie awarii ( ͡° ͜ʖ ͡°)