Aktywne Wpisy
![Harven](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Harven_2pN5hHk1nG,q60.jpg)
Harven +1041
![Tumurochir](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Tumurochir_0dxGHGGrwE,q60.jpg)
Tumurochir +494
Andrzej Duda zawetował ustawę o tabletce antykoncepcyjnej "dzień po"
"Wolnościowa" ciemnota z Konfederacji oczywiście zachwycona
#duda #bekazpisu #neuropa #bekazkonfederacji #bekazprawakow #medycyna
"Wolnościowa" ciemnota z Konfederacji oczywiście zachwycona
#duda #bekazpisu #neuropa #bekazkonfederacji #bekazprawakow #medycyna
![Tumurochir - Andrzej Duda zawetował ustawę o tabletce antykoncepcyjnej "dzień po"
"W...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/647b33a9b967a55ea781f4f073e807b10dbcfb6a48b12093bc03dddb5481cd79,w150.jpg)
źródło: 432125456_2403353310054860_3758784395704204623_n
Pobierz
FSO Ogar LS
W latach siedemdziesiątych XX wieku polscy konstruktorzy głowili się nad zwiększeniem gamy oferowanych wersji nadwoziowych Polskiego Fiata 125p. Wówczas do produkcji weszły takie wersje jak pickup czy kombi – to jednak było mało dla „świeżej” licencji. W głowach osób z FSO narodził się plan stworzenia na bazie „kredensa” samochodu sportowego. Ów pojazd miał korzystać z silnika i układów 125p
Ogar LS, bo tak ochrzczono prototyp, osadzono na płycie podłogowej wspomnianego Fiata. Nadwozie postanowiono stworzyć z tworzyw sztucznych(laminat i żywica epoksydowa), głównie w celu obniżenia masy własnej auta. Projektantem karoserii został Cezary Nawrot, znany z prototypu Syreny Sport, czy też późniejszej Warszawy 223 czy Poloneza Analoga. Trzydrzwiowy hatchback posiadał modna i popularne w ówczesnych autach sportowych chowane przednie reflektory, czy też specjalne odstające zderzaki – konstruktorzy zakładali bowiem eksport do Stanów Zjednoczonych, gdzie weszły w życie zaostrzone przepisy o konstrukcji tego elementu nadwozia.
O ile nadwozie prezentowało się nowocześnie, o tyle mechanika była już nieco przestarzała. Jak już wcześniej wspomniałem, w konstrukcji auta zastosowano lekko zmodyfikowane układy z PF 125p, na czele z silnikiem 1.5 OHV, który – zależnie od danych – pozwalał na rozpędzenie samochodu do prędkości nawet 170km/h, przy niższym spalaniu od „dawcy”, wynoszącym około 8l/100km.
Ogar pomimo zaawansowania prac nad nim (w ramach testów prototypem przejechano ponad 70 tysięcy kilometrów) oraz rewelacyjnych opiniach na temat jego konstrukcji, nie został skierowany do produkcji. Dlaczego?
Z dwóch powodów.
Po pierwsze, według założeń projektowych, samochód miał być produkowany w ilości góra kilku tysięcy egzemplarzy rocznie; ponadto samochód miał być przeznaczony dla elity, co kłóciło się z panującym wówczas systemem.
Drugim czynnikiem było to, że w czasie prac nad Ogarem przygotowywano do produkcji mniej kapitalistycznego i tańszego w produkcji Poloneza, przez co fabryka (a właściwie państwo) nie posiadała funduszy na wdrożenie kolejnego samochodu.
Obecnie prototyp znajduje się w warszawskim Muzeum Techniki, gdzie można oglądać go do dziś.
#samochody #motoryzacja #fso #prl #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki
źródło: comment_fAEoK8Jgqv84ymh4uKR10pNZnQvRcem0.jpg
Pobierzźródło: comment_sPJSzgiuXzYwKRd3aOP1jPzmHOtyeSPN.jpg
Pobierzźródło: comment_w37MLVDD0IZ8huQyytlSzFDewN2pe2ht.jpg
Pobierzźródło: comment_otqmYxe11qSuwRshmYkNwgVsHGTtV02d.jpg
Pobierzźródło: comment_mTQ8PEVvtLaXUgeQ2baKnq5MaAXWb8hc.jpg
Pobierzźródło: comment_Wjj7TBkOTeMKo0QrBHynS3Z5fWdNP9z0.jpg
Pobierzźródło: comment_ki8PCypgjdZh0AafJywqup6LLFb6z9F6.jpg
Pobierzźródło: comment_mD72ZrZYafjm0h5O3n7Z6EvRpZMrn3Vq.jpg
Pobierzźródło: comment_Ogs4a7GoBoWnv8yf3310zywAuS6v9P1m.jpg
Pobierz