Wpis z mikrobloga

Z racji tego, że wczoraj mieliśmy #kolejnydzienbezpozaru wracam do tematu #ewakuacjaboners, bo wiadomo, że w biedronce jak w chlewie i zaraz się zacznie palić jak inne wysypiska.
Dzisiaj kolejny raz postanowiłem poruszyć kwestię #zakazfotografowania narzuconą przez JMP. Otóż jak w wielu wątkach na portalu już ustaliliśmy - nie ma żadnej podstawy prawnej do tego, żeby Biedronka mogła taki zakaz egzekwować.
Co więcej moim zdaniem warto byłoby, żeby jakaś osoba mająca doświadczenie w tym temacie, zwróciła się z pewnym zapytaniem do UOKIKu. (#uokik)

Otóż z wielu źródeł możemy przeczytać stanowisko biedronki, która podaje niemające zastosowania powody dla których wprowadzono zakaz (ochrona wizerunku, tajemnicy handlowej oraz zabezpieczeń XDDD).
W tym samym oświadczeniu Biedronka powołuje się na zgodność ze stanowiskiem UOKIK. Stanowisko na które się JMP powołuje dotyczyło wcześniejszej afery zabraniania robienia zdjęć produktów przez konsumentów które wprowadzały niektóre sklepy i które to nieprawidłowości wykryto w około 70% zbadanych marketów. UOKIK uznał takie praktyki za niezgodne z normami uczciwej konkurencji i nakazał, aby przyzwalać na takie zdjęcia bez względu na wzgląd.
Tylko ten sam UOKIK wcale nie stoi w tym oświadczeniu na stanowisku, że nie wolno robić żadnych innych zdjęć.
Tym samym Jeronimo Martins, zakłada, że jeżeli UOKIK nie zabroni wprowadzania zakazów niezgodnych z prawem, to je popiera. W moim odczuciu takie mocne nadinterpretacje narażają ten urząd co najmniej na śmieszność.
Równie dobrze mogliby wywiesić zakaz, że nie można ubierać się na żółto (świetny przykład wyczytany gdzieś w internecie) i napisać, że jest to zgodne z wytycznymi UOKIK.

Rodzi się więc to pytanie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - poważnej instytucji:

Czy można interpretować to czego UOKIK nie zabrania, jako ich zalecenie??

Coś nie wydaje mi się, że UOKIK się z tym zgodzi.

#pytanie #prawo #maszprawo #afera #biedronka #ewakuacjaboners #zakazrobieniazdjec #zakazfotografowania #januszebiznesu
  • 2