Wpis z mikrobloga

Pytanie dla ludzi znających się na #podatki i prowadzących #dzialalnoscgospodarcza typu #b2b. Zastanawiam się, jak wygląda rozliczanie ludzi na B2B, bo widzę że jest to popularne wśród ludzi, stąd poniższe pytania i dywagacje.

Załóżmy, że przeciętny Polak, załóżmy Pan "Kowalski" zarabia średnią krajową, to jest:
* 4 973zł brutto
* 3 531,99 zł netto
a koszt łączny pracodawcy przy tym wynosi 5 997,93zł

Załóżmy, że osoba taka chciałaby przejść z pracodawcą na rozliczanie B2B.

Pytanie 1. Żeby realne koszty pracodawcy będącego biorcą usługi Pana "Kowalskiego" wynosiły 5997,93zł to podmiot jednoosobowy musiałby wystawiać fakturę:
a) na kwotę 5997,93zł netto
b) na kwotę 5997,93zł brutto

Pytanie 2.
Załóżmy, że podmiot prowadzący działalność za przychód miesięczny taki, że ma VAT-u do zapłaty do US na kwotę 500zł, załóżmy, że osoba ta chodzi na kursy dokształcające warte np. 300zł netto. Czy w takim wypadku zamiast płacić 300zł do skarbówki płaci np. 200??

Pytam, bo na UoP na razie jestem pod kreską (poniżej średniej krajowej), ale gdyby np. B2B rekompensowało np. możliwością zrobienia kursów "za darmo", w sensie że pomniejszałoby to moje koszty uzyskania przychodów, to może by mi się to opłacało...
  • 9
@linuxuser: > pomniejszałoby to moje koszty uzyskania przychodów

odwrtonie, koszty zwiększają twoje koszty uzyskania przychodu.

a) na kwotę 5997,93zł netto


w tym przypadku na rękę będzie nieco więcej niż 3 531,99 zł netto (ok. 4000 zł na rękę przy dużym zusie i podatku 18%)

b) na kwotę 5997,93zł brutto


w tym przypadku na rękę w oklicach 3 000 zł (czyli mniej niż na UoP)
@Shajo: Czyli co do 2, czemu czasem się słyszy o przypadkach, że firmy wrzucają sobie coś w koszt, żeby mniejszy VAT zapłacić? Jaka w tym wypadku jest korzyść dla przedsiębiorcy?

Jak mógłbyś zapodać przykład, żebym zrozumiał.

Dajmy na to 1 os. DG, prowadzenie usługi B2B z zakresu IT dla innej firmy, załóżmy że chciałbym się dokształcać (robić kursy czy np. wziąć auto na firmę).

Z B2B miałbym bardziej otwarty rynek, bo
@linuxuser ważne jest też bynie mylić podatku dochodowego i VAT-u, jeśli odpowiednio rozróżnisz sobie te dwa pojęcia będzie Ci łatwiej decydować o ewentualnej opłacalności przyszłej działalności i poruszać się w świecie podatków.

Wrzucanie w koszty i obniżanie podatku dochodowego to jedno a VAT i schodzenie z niego to zupełnie odrębna kwestia.

Szkolenia o których wspomniałeś są często zwolnione z podatku VAT więc twojego podatku należnego takie szkolenie może nie obniżyć, ale za
a koszt łączny pracodawcy przy tym wynosi 5 997,93zł


@linuxuser: no nie do końca prawda, bo jak będziesz miesiąc na chorobowym to i tak musi ci zapłacic, a jak będziesz chory na B2B to nic nie dostaniesz. Nie dostaniesz również za 26 dni urlopu, jeśli w umowie tego nie zawrzesz. Nie dostaniesz też odprawy jesli cie wyrzuci z pracy. I jesli nie zdefiniujesz tego w umowie to sprzet, odziez bhp itp
że osoba ta chodzi na kursy dokształcające warte np. 300zł netto


@linuxuser: dowiedz się najpierw, u prawdziwej księgowej, nie ekspertów z Internetu, czy taki kurs da się rozliczyć jako koszt i jak z vat-em? Bo może się okazać że taki kurs wcale się nie nadaje jako koszt prowadzenia działalności...