Wpis z mikrobloga

Procedura wypychania i uruchamiania - z angielskiego pushback and startup procedure - czyli zapach paliwa lotniczego o poranku ( ͡° ͜ʖ ͡°) #groundhandling

Dla koordynatora obsługi naziemnej jest to chyba najprzyjemniejsza czynność związana z obsługą danego rejsu (no chyba że akurat leje jak z cebra). Co ciekawe, na angielskich lotniskach za kontakt z załogą i koordynacje całego procesu wypychania odpowiedzialny jest Ramp Agent - czyli osoba zaangażowana w obsługę bagażową. Różnica pewnie bierze się stąd, że każdy pracownik tzw. rampy w UK mówi po angielsku a nie każdy bagażowy w Polsce mówi po angielsku. Wiem - odkrywcze ( ͡° ͜ʖ ͡°).

Po zamknięciu drzwi i odsunięciu schodów jedną z ważniejszych czynności jest tzw. "walk around" - czyli inspekcja samolotu pod kontem możliwych uszkodzeń czy wycieków. Podczas obchodu koordynator odpowiedzialny jest za sprawdzenie zabezpieczeń wewnątrz luku bagażowego i jego zamknięcie. W międzyczasie operator ciągnika lub wspomniany koordynator montuje szpilkę blokującą sterowanie przednią golenią (np. Airbus czy Boeing) lub też konsultuje rozłączenie sterowania z załogą w kokpicie (CR900 lub rozłączenie przełącznikiem E90, E95). W zależności od rodzaju ciągnika zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje - dyszlowe i bezdyszlowe tzw. "liftery". Na zdjęciu poniżej nasz Douglas podczas wypychania Boeinga 767 w wersji 300 - maksymalna masa startowa to 186 880 kg - i z taką masą wspomniany Douglas całkiem nieźle sobie radzi!

Po obejściu samolotu, zamknięciu wszystkich bagażników i zamontowaniu szpilki koordynator poprzez tzw. Headset raportuje załodze gotowość do wypchnięcia ze stanowiska postojowego. Po uzyskaniu zgody z wieży, pilot melduje o możliwości rozpoczęcia procesu wypychania i uruchamiania. Od tego momentu koordynator/ramp agent jest dodatkową parą oczu i uszu dla załogi. Upewniając się o braku przeszkód, osób czy pojazdów w strefie bezpośredniego niebezpieczeństwa - to właśnie "gościu na słuchawkach" udziela załodze zgody na uruchomienie silników. Po wypchnięciu na drogę kołowania i komendzie "Parking brake set" następuje rozłączenie samolotu i ciągnika. Koordynator wyciąga szpilkę i na umówionej stronie pokazuje ją załodze wraz z symboliczną okejką, która oznacza gotowość do odkołowania.

Poniżej przykładowa konwersacja koordynatora obsługi naziemnej z załogą - oglądajcie od 1:22

Push Back

#samoloty #lotnictwo #pracbaza #ciekawostki

©zdjęcie Marcin Wierzbicki EPKT Spotters
airfieldops - Procedura wypychania i uruchamiania - z angielskiego pushback and start...

źródło: comment_eSPtCf0sbtEPElNDjkpoQaukUqg2VcGo.jpg

Pobierz
  • 27
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach