Wpis z mikrobloga

Procedura wypychania i uruchamiania - z angielskiego pushback and startup procedure - czyli zapach paliwa lotniczego o poranku ( ͡° ͜ʖ ͡°) #groundhandling

Dla koordynatora obsługi naziemnej jest to chyba najprzyjemniejsza czynność związana z obsługą danego rejsu (no chyba że akurat leje jak z cebra). Co ciekawe, na angielskich lotniskach za kontakt z załogą i koordynacje całego procesu wypychania odpowiedzialny jest Ramp Agent - czyli osoba zaangażowana w obsługę bagażową. Różnica pewnie bierze się stąd, że każdy pracownik tzw. rampy w UK mówi po angielsku a nie każdy bagażowy w Polsce mówi po angielsku. Wiem - odkrywcze ( ͡° ͜ʖ ͡°).

Po zamknięciu drzwi i odsunięciu schodów jedną z ważniejszych czynności jest tzw. "walk around" - czyli inspekcja samolotu pod kontem możliwych uszkodzeń czy wycieków. Podczas obchodu koordynator odpowiedzialny jest za sprawdzenie zabezpieczeń wewnątrz luku bagażowego i jego zamknięcie. W międzyczasie operator ciągnika lub wspomniany koordynator montuje szpilkę blokującą sterowanie przednią golenią (np. Airbus czy Boeing) lub też konsultuje rozłączenie sterowania z załogą w kokpicie (CR900 lub rozłączenie przełącznikiem E90, E95). W zależności od rodzaju ciągnika zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje - dyszlowe i bezdyszlowe tzw. "liftery". Na zdjęciu poniżej nasz Douglas podczas wypychania Boeinga 767 w wersji 300 - maksymalna masa startowa to 186 880 kg - i z taką masą wspomniany Douglas całkiem nieźle sobie radzi!

Po obejściu samolotu, zamknięciu wszystkich bagażników i zamontowaniu szpilki koordynator poprzez tzw. Headset raportuje załodze gotowość do wypchnięcia ze stanowiska postojowego. Po uzyskaniu zgody z wieży, pilot melduje o możliwości rozpoczęcia procesu wypychania i uruchamiania. Od tego momentu koordynator/ramp agent jest dodatkową parą oczu i uszu dla załogi. Upewniając się o braku przeszkód, osób czy pojazdów w strefie bezpośredniego niebezpieczeństwa - to właśnie "gościu na słuchawkach" udziela załodze zgody na uruchomienie silników. Po wypchnięciu na drogę kołowania i komendzie "Parking brake set" następuje rozłączenie samolotu i ciągnika. Koordynator wyciąga szpilkę i na umówionej stronie pokazuje ją załodze wraz z symboliczną okejką, która oznacza gotowość do odkołowania.

Poniżej przykładowa konwersacja koordynatora obsługi naziemnej z załogą - oglądajcie od 1:22

Push Back

#samoloty #lotnictwo #pracbaza #ciekawostki

©zdjęcie Marcin Wierzbicki EPKT Spotters
Pobierz airfieldops - Procedura wypychania i uruchamiania - z angielskiego pushback and start...
źródło: comment_eSPtCf0sbtEPElNDjkpoQaukUqg2VcGo.jpg
  • 27
@effzet: ciągniki TBL (towbarless) nie muszą być mega ciężkie, by wypchać samolot. Cały ciężar opiera się na goleni głównej samolotu. TBL tylko inicjuje pchanie i kieruje. Ciągniki z dyszlem (towbar) muszą być ciężkie jak cholera, gdyż cały ciężar opiera się na ciągniku. I tutaj ważna jest zasada (10x)

TBL: https://galerie.autorevue.cz/data/582/IMG_6722.jpg
Towbar: http://www.goldhofer.de/fileadmin/bilder/galerie/TOWBAR_Galerie_396_02.jpg
Właśnie jestem na etapie treningu na Headset, super sprawa. Orientuje się ktoś może jakie sa zarobki w Polsce w tym zawodzie? Akurat ja pracuje na lotnisku w UK.
I tutaj ważna jest zasada (10x)


@Stelmi00: Mogłaby być jeszcze zasada gąsiennic z gumowymi nakładkami. Przeniesienie napędu to i tak pewnie spalinowy generator i silnik elektryczny?