Wpis z mikrobloga

Drogie Mirki pytanie dotyczące działalności gospodarczej.
Pracuję obecnie w firmie A, w której mam umowę o pracę na pełen etat, opłacone wszystkie składki itp.
Pracuję też na część etatu w firmie B (zupełnie inna branża niż A jeżeli ma to znaczenie - narazie rozliczaliśmy się na podstawie umowy o dzieło), z którą chciałbym rozliczać się na zasadzie założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Firma B związana jest z branżą reklamy. Ja chciałbym wystawiać im na podstawie tej działalności fakturę, a dodatkowo dzięki temu że będę miał działalność szukać też trochę łatwiej zleceń graficznych które też bym rozliczał na tą swoją działalność. Dla tej swojej działalności chciałbym skupić się na takich rzeczach jak projekty logo, wizytówki, banery itp. czyli raczej standardowo, dodatkowo może sesje foto czy też sprzedaż plakatów, obrazów - te ostatnie gałęzie trafiały by też do osób prywatnych, pytanie czy potrzebuję wtedy kasę fiskalną czy wystarczy faktura do jakiegoś obrotu?

No i w jaki sposób rozliczyć się w tym przypadku z firmą B, jakie byłyby koszta prowadzenia takiej działalności, co mogę odliczyć itp. pamiętając, że mam też umowę o pracę.
Pomóżcie bo nie wiem jak to ugryźć a od maja chciałbym już móc się rozliczyć w ten sposób, wysłałem już zapytania do jakiś biur księgowych ze swojego miasta o poradę, ale nie wiem do końca nawet z czym do nich pójść :D

#ksiegowosc #dzialanoscgospodarcza #wlasnafirma #jdg #grafika #freelance (dwa ostatnie tagi bo pokrewna dziedzina, nie gniewajcie się :D)
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Pracuję też na część etatu w firmie B (zupełnie inna branża niż A jeżeli ma to znaczenie - narazie rozliczaliśmy się na podstawie umowy o dzieło)


@chceHere: albo na część etatu albo na zlecenie

w obecnym stanie będziesz płacił tylko składkę zdrowotną (jeżeli będziesz miał zawsze przynajmniej najniższa krajową z umowy o pracę)

do 20.000 jest zwolnienie z kasy fiskalnej
  • Odpowiedz
@chceHere: w kwestii kasy fiskalnej i ubezpieczeń jest dokładnie jak @Shajo napisał.

Co do kosztów, które możesz odliczyć- wszystko co możesz udokumentować na jako koszt poniesiony na działalność gospodarczą- od materiałów biurowych, leasingu samochodu (tu w zależności od rodzaju) po koszty związane z pracownią (w zależności gdzie prowadzisz działalność).

W kwestii kosztów nie ma znaczenia akurat, że masz umowę o pracę.
Rozliczać się z firmą B powinieneś oczywiście przez
  • Odpowiedz
@Shajo: Może źle się wyraziłem, po prostu poświęcam im około 3-4 dni w tygodniu, jednakże etatu faktycznie nie mam, napisałem tak bardziej żeby określić czas, chociaż faktycznie to raczej nieważne tutaj.

@Tomek1902: Dziękuję za odpowiedź.

Ok to może dla prostszego rozumowania przyjmijmy jakiś przykład. Na umowie o pracę mam co najmniej minimalną krajową.
Załóżmy że z umowy o pracę z firmy A
  • Odpowiedz
@Shajo: ok trochę się zakręciłem z tym zdrowotnym. Czy dobrze rozumiem, że mogę sobie odliczyć 275,51 od podatku, ale na koniec i tak muszę całą zdrowotną opłacić? Może jeszcze raz bez rozdzielania na klientów skoro i tak wszystko wrzucamy do jednego wora:

Załóżmy że mam 3300 na wystawionych fakturach i 300 zł kosztów działalności.
3300-300=3000 dochodu
3000*0,18=540
i teraz od tego 540 odliczam sobie 275,51 ze zdrowotnej tak? czyli podatku do
  • Odpowiedz
@Shajo: ogólnie to z góry dziękuję za pomoc przyszłą i tą już okazaną.

Jak przeprowadzamy sobie takie symulacje to jeszcze np. niech jest miesiąc że wystawiam fakturę tylko tej jednej firmie bo załóżmy że nie znalazłem innego klienta. Nie mam też kosztów działalności w tym przypadku.

to będzie wtedy:
2500 dochodu * 0,18
  • Odpowiedz
@chceHere: No i pytanie do Ciebie, czy przy takiej prostej działalności jestem w stanie sam ogarnąć księgowość, może chciałbyś nawet za jakąś opłatą pomóc mi rozliczyć pierwsze rachunki żebym widział co i jak się wypełnia?

W ogóle gdzie w tym wszystkim jest VAT, jeżeli nie chce być VATowcem tak jak mi radzicie? Jak to ma się do tego obowiązkowego JPK VAT który jest od tego roku? Fakturę którą wystawiam firmie
  • Odpowiedz
@chceHere: Powiem Ci Mirku tak, najlepiej umów się z osobą z księgowości i przedyskutujcie w pierwszej kolejności metodę opodatkowania. Niech Ci przygotuje symulacje przy jakim dochodzie w danej metodzie opodatkowania wyjdzie podate., Jako, że Twoje koszty są znikome (około 10% przychodu) to może warto pomyśleć nad inną metodą. Chyba, że ktoś Ci doradzi, które z Twoich obecnych wydatków można wciągnąć do działalności. (to wcale nie jest podpowiedź)

Dla nie VAT'owca
  • Odpowiedz
@Tomek1902: A które można ( ͡º ͜ʖ͡º).
No kurczę tak jak napisałem, chce lokalnie umówić się z kimś z księgowości na taką właśnie poradę. Nie mniej dobrze mieć już jakąś wiedzę czy przykłady, stąd pytanie na wypoku.
Ogólnie to sprawa ma się tak, że ta umowa o pracę z firmy A plus faktura dla firmy B stanowiły by pewny filar dochodów, a samą działalność chciałem
  • Odpowiedz
@chceHere: Przede wszystkim przeczytaj o formach opodatkowania w Polsce. Przeanalizuj dokładnie też co jest Ci potrzebne, ale też ułatwiające wykonywanie zleceń- telefon, internet, komputer, oprogramowanie, miejsce, gdzie chcesz prowadzić działalność itp.

Idąc do kogoś z księgowości nie musisz mieć nie wiadomo jakiej wiedzy, ogarnięty księgowy powinien Ci wszystko powiedzieć.
  • Odpowiedz
@chceHere: dokładnie tak jak mówi Tomek1902, najlepiej spotkaj się z kimś ogarniętym. Czy sam sobie poradzisz, to nie wiem. Na twoim miejscu raczej bym wolał do jakiegoś biura podejść.
  • Odpowiedz