Wyobrażacie sobie gdyby np.: Passatowi albo Octavii robiono co roku facelifing? Pewnie nie. Tymczasem w USA jeszcze do niedawna praktycznie każdy model miał co roku wprowadzane mniejsze lub większe zmiany - dzięki temu fanatycy są w stanie zidentyfikować samochód co do rocznika po samych detalach. Przykładowo pierwsza generacja Mustanga (produkowana w latach 1964-73) wskutek wszystkich liftingów pod koniec produkcji wyglądała już jak zupełnie inne auto. W komentarzach poradnik ze zdjęciami czym różni się konkretny rocznik i jak zidentyfikować zwykłe Mustangi + wersję Shelby. Innych wersji (typu Boss, Mach, itp.) nie będę opisywał bo jest ich bardzo dużo, podobnie jak wypisywał wszystkich detali, jedynie te najbardziej charakterystyczne.
Roczniki 1964 i 1965 najbardziej wyglądają podobnie, gdyż w sumie oficjalnie to jest ten sam rocznik modelowy 1965 (weszły do produkcji w połowie 1964 roku), niemniej jednak przez pewne różnice - np.: bardziej ostre krawędzie maski, inny wlew paliwa, parę zmian we wnętrzu i pod maską oraz fakt że były wtedy produkowane wyłącznie coupe i kabrio (wersję fastback wprowadzono później) jest on określany jako rocznik 1964,5.
Rocznik 1966 jest również podobny jednak najłatwiej jest go rozróżnić po braku krzyża wokół loga, a sam grill nie ma już heksagonalnej kratki tylko składa się z poziomych listew.
W 1967 nastąpił pierwszy znaczny lifting Mustanga. Samochód dostał nowe, bardziej agresywne i muskularne linie - światła z tyłu zostały zagłębione, a w wersji fastback linie są ścięte aż do samego końca auta.
1967 to również pierwszy rocznik wersji Shelby GT500 - różnice w stosunku do zwykłego Mustanga są znacznie - jest zdecydowanie więcej różnego rodzaju wlotów, aczkolwiek najbardziej charakterystyczne są długie poziome tylne światła (w przeciwieństwie do potrójnych poziomych z normalnych Mustangów). Wypadałoby jeszcze dodać czym różni się oryginalne Shelby od replik wyprodukowanych na potrzeby filmu 60 Sekund - oryginał ma dodatkowe reflektory w grillu NAD zderzakiem, podczas gdy repliki mają je poniżej i
Rocznik 1968 wygląda bardzo podobnie do poprzednika, jednak ma dodane wymagane od tegoż roku przez prawo federalne światła obrysówki. Takim właśnie jeździł Steve McQueen w filmie Bullitt.
Shelby GT500 z rocznika 1968 z kolei dostało dużą zmianę z przodu - jeszcze bardziej agresywne przetłoczenia i P O T Ę Ż N Y wlot na masce. Pojawiła się również wersja kabriolet tegoż modelu (miała być wcześniej w roczniku 1967, ale wyprodukowano tylko prototypy).
Rocznik 1969 to kolejny duży lift - zniknęły żaluzje z tylnego słupka na rzecz bezsłupkowego coupe, nowy grill z nowym emblematem, do tego kompletne przemodelowanie wnętrza.
Rocznik 1970 dostał zupełnie nowy przód, zrywający z charakterystycznym wyglądem Mustanga - światła przesunięto bardziej na środek, a w wygospodarowanym miejscu pojawiły się wloty. Niemniej jednak pomijając ten fakt nie różni się zbyt wiele od '69.
Rocznik 1971 przyniósł bardzo kontrowersyjne kompletne przemodelowanie Mustanga - stał on się dłuższy i szerszy od swoich poprzedników, niemniej jednak wciąż bazował na tej samej płycie. Takim właśnie jeździł James Bond w filmie "Diamenty są wieczne". Z racji dużej zmiany wyglądu nie jest on zbyt ceniony wśród kolekcjonerów, niemniej jednak pod maską wciąż jest to prawdziwy muscle car - jeśli jednak chcecie mieć Mustanga pierwszej generacji to roczniki '71-73 są chyba najtańszą
Mustang z 1972 roku wygląda bardzo podobnie, niemniej jednak z oferty zniknęły silniki Big Block. Z zewnątrz można je odróżnić po nowym chromowanym napisie Mustang na klapie bagażnika (ten na dole), zmieniono również parę detali we wnętrzu.
1973 to ostatni rocznik pierwszej generacji Mustanga. Również nie było znaczących zmian w wyglądzie, niemniej jednak światła w grillu zostały obrócone o 90 stopni i są ustawione pionowo. Na rocznik 1974 Ford wprowadził zupełnie nowy model przypominający wyglądem bardziej kompakta niż muscle cara, tzw. Pinto-Mustang (który został rzecz jasna znienawidzony), niemniej jednak to już zupełnie inna historia.
@SonyKrokiet: Z Fiatami 126p była podobna sprawa tyle że tam to wynikało bardziej z tego że w warunkach realnego socjalizmu nie byli w stanie wprowadzić liftingu "na raz" tylko rozkładali go na kilka roczników (od 1977 montowali nowy silnik 650 i emblematy, a 1981 koła na nowym rozstawie, a plastikowe zderzaki dopiero od 1985 xD)
@wytrzzeszcz: Zrobiony z fastbacka, zatem 1965 albo 66.
@velles Mnie zawsze zadziwiało, gdy w filmach amerykańskich i innych materiałach stamtąd jakiś gościu mówił, że ten i ten samochód jest z tego i tego roku, a tamten z takiego i takiego.
@Pidzej94: Bo takie lifty przeprowadzano co roku nie tylko w sportowych Mustangach, ale w niemal każdym modelu produkowanym w USA - zobacz sobie np.: roczniki 1967, '68 i '69 Chevroleta Biscayne (pomijając Corvaira najmniej prestiżowe auto w ofercie najtańszej marki GM) - różnice są do tego stopnia znaczne że da się je bez problemu odróżnić.
Tymczasem w USA jeszcze do niedawna praktycznie każdy model miał co roku wprowadzane mniejsze lub większe zmiany - dzięki temu fanatycy są w stanie zidentyfikować samochód co do rocznika po samych detalach.
Przykładowo pierwsza generacja Mustanga (produkowana w latach 1964-73) wskutek wszystkich liftingów pod koniec produkcji wyglądała już jak zupełnie inne auto.
W komentarzach poradnik ze zdjęciami czym różni się konkretny rocznik i jak zidentyfikować zwykłe Mustangi + wersję Shelby. Innych wersji (typu Boss, Mach, itp.) nie będę opisywał bo jest ich bardzo dużo, podobnie jak wypisywał wszystkich detali, jedynie te najbardziej charakterystyczne.
#samochody #motoryzacja #musclecars #carboners #ford #mustang #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki
źródło: comment_Wxgt9MvbVP4MShVBJW9nwcXGFMCWKtFn.jpg
Pobierzźródło: comment_dkdGNH4KH1pTiGqUAiZzj5lDp3xo2dWf.jpg
Pobierzźródło: comment_PXQx08F16anKvqW7qcjTx3Yo9PLqQrCh.jpg
Pobierzźródło: comment_PtMZyPZxz2wfPDN9z4nXmBRyhpmsdeP1.jpg
PobierzWypadałoby jeszcze dodać czym różni się oryginalne Shelby od replik wyprodukowanych na potrzeby filmu 60 Sekund - oryginał ma dodatkowe reflektory w grillu NAD zderzakiem, podczas gdy repliki mają je poniżej i
źródło: comment_TCwshJj2ynQH0UZEgAZVCqmDmWdYzUm5.jpg
Pobierzźródło: comment_G5nrfJe9H5KGNbd3oC7CpycwsJ5t5JQK.jpg
Pobierzźródło: comment_4mXKJpIDRPWJwe0MRDbjgHlekBw7JX3L.jpg
Pobierzźródło: comment_9Hr9Ll2weGiVPPyYmT9mioA34r9yoSPD.jpg
Pobierzźródło: comment_fAHZIGXgWeavHbI1oikzdchRR5QdQZcL.jpg
Pobierzźródło: comment_EZDiwvsJr0JsnM5xcjf63vw1yCepgqGv.jpg
PobierzZ racji dużej zmiany wyglądu nie jest on zbyt ceniony wśród kolekcjonerów, niemniej jednak pod maską wciąż jest to prawdziwy muscle car - jeśli jednak chcecie mieć Mustanga pierwszej generacji to roczniki '71-73 są chyba najtańszą
źródło: comment_gbeTZaxVqt3FCxy5MCfUZkDWvanFFwnW.jpg
Pobierzźródło: comment_qEdpP8kO6qhoz9b3EOm5CYKek7sOjsiC.jpg
PobierzNa rocznik 1974 Ford wprowadził zupełnie nowy model przypominający wyglądem bardziej kompakta niż muscle cara, tzw. Pinto-Mustang (który został rzecz jasna znienawidzony), niemniej jednak to już zupełnie inna historia.
źródło: comment_0R2cb2JYx1cVyFMVMZRRS5qoNwfN7Eq7.jpg
Pobierzźródło: comment_JuSEN7UVQaebGedq4c5nXPWKPUNqebZn.jpg
PobierzZ Fiatami 126p była podobna sprawa tyle że tam to wynikało bardziej z tego że w warunkach realnego socjalizmu nie byli w stanie wprowadzić liftingu "na raz" tylko rozkładali go na kilka roczników (od 1977 montowali nowy silnik 650 i emblematy, a 1981 koła na nowym rozstawie, a plastikowe zderzaki dopiero od 1985 xD)
@wytrzzeszcz:
Zrobiony z fastbacka, zatem 1965 albo 66.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
@velles:
źródło: comment_NqzevmD45HauLFqIQ8t2jwQlskdMltAk.jpg
PobierzBo takie lifty przeprowadzano co roku nie tylko w sportowych Mustangach, ale w niemal każdym modelu produkowanym w USA - zobacz sobie np.: roczniki 1967, '68 i '69 Chevroleta Biscayne (pomijając Corvaira najmniej prestiżowe auto w ofercie najtańszej marki GM) - różnice są do tego stopnia znaczne że da się je bez problemu odróżnić.