Wpis z mikrobloga

@Armo11: Tak dal uściślenia, to zdjęcie nie jest w chwili przekraczania prędkości dźwięku, to jest zdjęcie na chwilę przed przekroczeniem prędkości dźwięku, towarzyszy temu właśnie widoczny charakterystyczny obłok Prandtla-Glauerta.
Prawdopodobnie na chwilę przed przekroczeniem prędkości dźwięku, bo taki obłok tworzy się przy prędkości mniejszej niż prędkość dźwięku, pilot wcale nie musiał przekroczyć tej prędkości, ale z dużą dozą pewności można założyć, że to zrobił.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ob%C5%82ok_Prandtla-Glauerta
@BionicA: A co mają kamienie szlachetne do przekraczania prędkości dźwięku?:) Dyski Macha to się tworzą przy naddźwiękowym przepływie spalin z silnika niezależnie od prędkości samolotu. A białą chmurkę już @flager wyjaśnił. Z tym, że warto dodać, liczba Macha przy której się tworzy jest mocno zależna od konstrukcji maszyny.
https://en.wikipedia.org/wiki/Prandtl–Meyerexpansionfan
A z angielska nie obłok P-G tylko zwykły vapor cone. U nas też powinno tak być, bo po co
A z angielska nie obłok P-G tylko zwykły vapor cone


@Mekki: Jak już przy tym jesteśmy, to właśnie wiki spowodowała u mnie pewien dysonans, ponieważ polska wiki z hasłem "obłok Prandtla-Glauerta", po kliknięciu w wersję English przenosi do "Prandtl-Glauert singularity" zamiast do "vapor cone".
@Armo11: Dlatego napisałem "Tak dal uściślenia". Dodatkowo wyjaśniłem, że aby osiągnąć taki rezultat jak na zdjęciu wcale nie trzeba przekraczać prędkości dźwięku, dokładnie z chwilą gdy samolot przekroczy prędkość Ma 1, obłok znika.
@Armo11: Równie dobrze samolot mógł dojść do 0,95 Ma, zdjąć gaz i nigdy nie przekroczyć bariery dźwięku. Co więcej, samoloty robią tak regularnie na praktycznie każdych pokazach lotniczych, gdzie można się na obłok P-G popatrzeć, ale nikt nie musi wstawiać nowych szyb w samochodzie ( ͡° ͜ʖ ͡°). Co byłoby pewne, gdyby doszedł choćby do 1,01 Ma