Wpis z mikrobloga

Dawno nie było niczego z #ciekawostkioczolgach więc chyba czas nadrobić. Dziś na warsztat biorę amerykański czołg lekki M3 Stuart https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/9f/a7/d8/9fa7d8475def0b26ab23f3ca65844982--m-stuart-world-of-tanks.jpg
Nie będę jednak jak zwykle pisał ściany tekstu, dlatego dzisiaj skupię się na jego przodkach z końca I wś oraz lat 20. W najbliższych dniach pewnie wezmę się za okres przedwojenny i wczesno-wojenny, a skończę na późno wojennym i powojennym.

I WOJNA ŚWIATOWA

Renault FT
http://www.tanks-encyclopedia.com/wp-content/uploads/2016/07/finnish-army-renault-ft-tank.jpg
http://www.czolgi.info/wozy/ft17.jpg
W grudniu 1916 roku we Francji powstał czołg lekki Renault FT i już pół roku później stacza swoją pierwszą bitwę.
Pojazd okazał się być sukcesem i po I wojnie światowej trafił do wielu armii, a także dał podstawę rozwoju wielu późniejszych konstrukcji na całym świecie. Nie inaczej było w USA.

M1917
http://www.armorjournal.com/Walkarounds/Tanks/M1917_Cantigny/M1917_Cantigny-03.JPG
W tym samym roku, gdy we Francji zadebiutowały Renaulty FT w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto produkcję wersji amerykańskiej tego pojazdu. Otrzymał tam nazwę M1917. Prace nad uruchomieniem produkcji szły dość opieszale i zamiast dostarczyć 4400 czołgów na front, z czego 300 tego samego roku, USA dostarczyło tylko dwa pojazdy. Dotarły do Francji 20 listopada, dziewięć dni po zakończeniu działań wojennych, a kolejne osiem w grudniu.

Warto wspomnieć, że M1917 posiadał wiele różnic w stosunku do swojego francuskiego kuzyna.
Ważył o 260kg więcej osiągając wagę 7,25 tony. Posiadał jednak transmisję wyższej jakości (drewniane elementy kół zastąpiono stalą nierdzewną) i silniejszy silnik 42 KM zamiast 35 KM. Chłodzony był cieczą. Zmniejszono pancerz przedni z 22mm do 15mm. Wszystkie te zabiegi pozwalały na osiąganie większych prędkości i większej niezawodności.
I tak gdy Renault FT osiągał 7,7 km/h na drodze i 6 km/h w terenie, M1917 osiągał 20 km /h na drodze i 8 km/h w terenie.
Był tym samym najszybszym ówczesnym czołgiem na świecie.

Oprócz tego zastosowano w nim rodzime działo o zbliżonych parametrach do francuskiego i wiele innych pomniejszych zmian jak większą ilość szczelin obserwacyjnych dla kierowcy, czy nieco inny kształt przodu kadłuba.

M1918
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/M1918-ford-3-ton-tank.jpg/300px-M1918-ford-3-ton-tank.jpg
Przed końcem wojny rozpoczęto prace nad jeszcze jednym czołgiem bazującym na francuskiej konstrukcji. Był to bez wieżowy 3 tonowy czołg lekki M1918. Pancerz zmniejszono do 5mm z przodu, silnik zastąpiono dwoma o łącznej mocy 45KM. Armatę 37mm wymieniono na słabszą 30mm osadzoną w kadłubie. Była też wersje z karabinem maszynowym. Pojazd rozpędzał się do oszałamiających 55 km/h. Był również znacznie tańszy od M1917.

Wojsko uznało pojazd za niespełniający wymogów, ale i tak zamówiono 15 tysięcy. Miały pełnić rolę lekkich ciągników artyleryjskich. Do końca wojny zdołano wybudować tylko 15 sztuk. Zamówienie anulowano.

KONIEC I WOJNY ŚWIATOWEJ

Gdy wojna dobiegła końca Wojska pancerne USA wyglądały tak jak poniżej na obrazku:
http://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2014/12/77-1078x516.jpg

tyle, że mieli tych pojazdów kilka razy więcej.
Od prawej mamy ciężki czołg Liberty (37 ton), lekki czołg M1917 (7 ton) i tankietkę (3 tony).
Jak można zauważyć brakuje tutaj czołgu średniego. Amerykańska armia również to zważyła. I wiem, odbiegam teraz od tematu, ale nikt mi tego za złe nie będzie miał.

Aby zapełnić tę lukę powstał M1919. Za pojazd odpowiadała J. Walter Christie.
http://media.moddb.com/cache/images/groups/1/3/2074/thumb_620x2000/christiem1919.jpg
Był to 14 tonowy pojazd z pancerzem dochodzącym do 18mm i osiągający prędkość 11 km lub 22 km po zdjęciu gąsienic.
Uzbrojono go w 57 mm armatę oraz w karabin. Projekt rozwijano kolejno jako M1920, M1921, M1922 i T1 medium wzorując się na brytyjskich czołgach typu "medium makr C" czy "medium mark D". Sami sobie doczytacie resztę, albo poczekacie, bo pewnie opiszę kiedyś temat szerzej.

W 1925 uznano, że pancerne wojska amerykańskie niespełniają wymogów wojskowych i rozpoczęto nowy program budowy czołgów.
Prace zakładały budowę nowego czołgu lekkiego T1 Light, średniego T1 Medium oraz ciężkiego T1 Heavy. Skrót T1 pochodzi od Test 1. Wszystkie pojazdy miałby w pełni produkcyjnie dostosowane do przemysłu amerykańskiego i niwelować wady poprzedników jakimi były awaryjność, mała prędkość i wysokie koszta produkcji.

T1 Light
http://wiki.tankpedia.org/images/thumb/a/a9/T1_Cunningham_Light_Tank.jpg/300px-T1_Cunningham_Light_Tank.jpg
Nowy czołg miał być zbliżony wagowo do M1917 i uzbrojony w tą samą armatę, ale osiągać większą prędkość, bo minimum 30 km/h. Pojazd miał bazować na lekkim traktorze firmy Caterpilar.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/M2_Light_Tractor_Cat.jpg/1920px-M2_Light_Tractor_Cat.jpg?1501710807232
Chciano aby silnik znalazł się z przodu konstrukcji co miało zapewnić dodatkową ochronę dla załogi. Rozwiązane to podpatrzono w brytyjskim czołgu Vickers Medium Mk. I

Na razie to tyle. Wkrótce opiszę szerzej ten pojazd i jego następców.

#czolgi #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #militaria #iwojnaswiatowa
orkako - Dawno nie było niczego z #ciekawostkioczolgach więc chyba czas nadrobić. Dzi...

źródło: comment_2ElIWi1C7MGjkaIwG4fhFhwhih10vpCB.jpg

Pobierz
  • 2