Aktywne Wpisy
jegertilbake +449
Po tym jak sie zrobil hype na frytkownice beztluszczowe do ktorych bylem sceptycznie nastawiony stwierdzilem, ze jednak dokonam zakupu, bo nadarzyla sie dobra okazja kupic Ninja AF400 wiec raczej gorna polka jesli chodzi o tego typu sprzet.
Po 3 tygodniach korzystania jestem juz gotowy ocenic uzytecznosc tego typu urzadzenia i porownac wzgledem zwyklego piekarnika:
Na plus dla airfryera:
+ Ten model nie wymaga nagrzewania, moge wlozyc zarcie i bardzo szybko nabiera temp
Po 3 tygodniach korzystania jestem juz gotowy ocenic uzytecznosc tego typu urzadzenia i porownac wzgledem zwyklego piekarnika:
Na plus dla airfryera:
+ Ten model nie wymaga nagrzewania, moge wlozyc zarcie i bardzo szybko nabiera temp
lepaq +562
Nie będę jednak jak zwykle pisał ściany tekstu, dlatego dzisiaj skupię się na jego przodkach z końca I wś oraz lat 20. W najbliższych dniach pewnie wezmę się za okres przedwojenny i wczesno-wojenny, a skończę na późno wojennym i powojennym.
I WOJNA ŚWIATOWA
Renault FT
http://www.tanks-encyclopedia.com/wp-content/uploads/2016/07/finnish-army-renault-ft-tank.jpg
http://www.czolgi.info/wozy/ft17.jpg
W grudniu 1916 roku we Francji powstał czołg lekki Renault FT i już pół roku później stacza swoją pierwszą bitwę.
Pojazd okazał się być sukcesem i po I wojnie światowej trafił do wielu armii, a także dał podstawę rozwoju wielu późniejszych konstrukcji na całym świecie. Nie inaczej było w USA.
M1917
http://www.armorjournal.com/Walkarounds/Tanks/M1917_Cantigny/M1917_Cantigny-03.JPG
W tym samym roku, gdy we Francji zadebiutowały Renaulty FT w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto produkcję wersji amerykańskiej tego pojazdu. Otrzymał tam nazwę M1917. Prace nad uruchomieniem produkcji szły dość opieszale i zamiast dostarczyć 4400 czołgów na front, z czego 300 tego samego roku, USA dostarczyło tylko dwa pojazdy. Dotarły do Francji 20 listopada, dziewięć dni po zakończeniu działań wojennych, a kolejne osiem w grudniu.
Warto wspomnieć, że M1917 posiadał wiele różnic w stosunku do swojego francuskiego kuzyna.
Ważył o 260kg więcej osiągając wagę 7,25 tony. Posiadał jednak transmisję wyższej jakości (drewniane elementy kół zastąpiono stalą nierdzewną) i silniejszy silnik 42 KM zamiast 35 KM. Chłodzony był cieczą. Zmniejszono pancerz przedni z 22mm do 15mm. Wszystkie te zabiegi pozwalały na osiąganie większych prędkości i większej niezawodności.
I tak gdy Renault FT osiągał 7,7 km/h na drodze i 6 km/h w terenie, M1917 osiągał 20 km /h na drodze i 8 km/h w terenie.
Był tym samym najszybszym ówczesnym czołgiem na świecie.
Oprócz tego zastosowano w nim rodzime działo o zbliżonych parametrach do francuskiego i wiele innych pomniejszych zmian jak większą ilość szczelin obserwacyjnych dla kierowcy, czy nieco inny kształt przodu kadłuba.
M1918
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/M1918-ford-3-ton-tank.jpg/300px-M1918-ford-3-ton-tank.jpg
Przed końcem wojny rozpoczęto prace nad jeszcze jednym czołgiem bazującym na francuskiej konstrukcji. Był to bez wieżowy 3 tonowy czołg lekki M1918. Pancerz zmniejszono do 5mm z przodu, silnik zastąpiono dwoma o łącznej mocy 45KM. Armatę 37mm wymieniono na słabszą 30mm osadzoną w kadłubie. Była też wersje z karabinem maszynowym. Pojazd rozpędzał się do oszałamiających 55 km/h. Był również znacznie tańszy od M1917.
Wojsko uznało pojazd za niespełniający wymogów, ale i tak zamówiono 15 tysięcy. Miały pełnić rolę lekkich ciągników artyleryjskich. Do końca wojny zdołano wybudować tylko 15 sztuk. Zamówienie anulowano.
KONIEC I WOJNY ŚWIATOWEJ
Gdy wojna dobiegła końca Wojska pancerne USA wyglądały tak jak poniżej na obrazku:
http://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2014/12/77-1078x516.jpg
tyle, że mieli tych pojazdów kilka razy więcej.
Od prawej mamy ciężki czołg Liberty (37 ton), lekki czołg M1917 (7 ton) i tankietkę (3 tony).
Jak można zauważyć brakuje tutaj czołgu średniego. Amerykańska armia również to zważyła. I wiem, odbiegam teraz od tematu, ale nikt mi tego za złe nie będzie miał.
Aby zapełnić tę lukę powstał M1919. Za pojazd odpowiadała J. Walter Christie.
http://media.moddb.com/cache/images/groups/1/3/2074/thumb_620x2000/christiem1919.jpg
Był to 14 tonowy pojazd z pancerzem dochodzącym do 18mm i osiągający prędkość 11 km lub 22 km po zdjęciu gąsienic.
Uzbrojono go w 57 mm armatę oraz w karabin. Projekt rozwijano kolejno jako M1920, M1921, M1922 i T1 medium wzorując się na brytyjskich czołgach typu "medium makr C" czy "medium mark D". Sami sobie doczytacie resztę, albo poczekacie, bo pewnie opiszę kiedyś temat szerzej.
W 1925 uznano, że pancerne wojska amerykańskie niespełniają wymogów wojskowych i rozpoczęto nowy program budowy czołgów.
Prace zakładały budowę nowego czołgu lekkiego T1 Light, średniego T1 Medium oraz ciężkiego T1 Heavy. Skrót T1 pochodzi od Test 1. Wszystkie pojazdy miałby w pełni produkcyjnie dostosowane do przemysłu amerykańskiego i niwelować wady poprzedników jakimi były awaryjność, mała prędkość i wysokie koszta produkcji.
T1 Light
http://wiki.tankpedia.org/images/thumb/a/a9/T1_Cunningham_Light_Tank.jpg/300px-T1_Cunningham_Light_Tank.jpg
Nowy czołg miał być zbliżony wagowo do M1917 i uzbrojony w tą samą armatę, ale osiągać większą prędkość, bo minimum 30 km/h. Pojazd miał bazować na lekkim traktorze firmy Caterpilar.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/M2_Light_Tractor_Cat.jpg/1920px-M2_Light_Tractor_Cat.jpg?1501710807232
Chciano aby silnik znalazł się z przodu konstrukcji co miało zapewnić dodatkową ochronę dla załogi. Rozwiązane to podpatrzono w brytyjskim czołgu Vickers Medium Mk. I
Na razie to tyle. Wkrótce opiszę szerzej ten pojazd i jego następców.
#czolgi #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #militaria #iwojnaswiatowa
https://www.wykop.pl/wpis/25831593/artykul-jest-kontynuacja-tego-wpisu-https-www-wyko/
Komentarz usunięty przez autora